طراحی مد ( به انگلیسی: Fashion Design ) هنر استفاده از طراحی، زیبایی شناسی ( حسّیک ) یا زیبایی طبیعی برای خلق پوشاک و زیورآلات است، طراحی مد متأثر از نگرش های اجتماعی، فرهنگ ها و جوامع مختلف بوده و به اندازهٔ همین تفاوت ها دارای تنوع بالایی است. طراحان مد به طریق متفاوتی در بخش های طراحی پوشاک و زیورآلات کار می کنند؛ بعضی به تنهایی و بعضی به عنوان بخشی از یک گروه به این حرفه مشغول هستند. آن ها با تلاش برای طراحی لباس های زیبا و باب طبع جامعه سعی در بیشتر کردن تمایل مصرف کنندگان دارند. به دلیل اینکه طراحی و ارائهٔ لباس های جدیدی که مورد پسند عموم قرار بگیرند فرایندی زمان بر است، متخصصان این حرفه در عین حال باید بتوانند به طور دقیق، زمان تغییر سلیقهٔ مصرف کننده را پیش بینی کنند. مد و رسانهٔ آن که پوشاک است نمادی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی جوامع هستند.
طراحان مد تلاش می کنند تا لباسی که طراحی می کنند تابعی از زیبایی و دل انگیزی باشد، آن ها باید در نظر داشته باشند که هر نوع لباسی چه مخاطبی دارد و همچنین در چه موقعیتی پوشیده می شود. آن ها برای انجام این مهم محدوده ای وسیع از مواد و ترکیبات آن و همچنین طیف گسترده ای از رنگ ها، الگوها و سبک ها را در اختیار دارند. با وجود اینکه لباس های روز و معمولی بیشترین میزان لباس های مصرفی را تشکیل می دهند و در محدودهٔ سبک های قراردادی متداول و مرسوم قرار دارند، لباس های رسمی و لباس های شب که برای مراسم خاص و مهمانی ها استفاده می شوند نیز مطلوب هستند و مخاطبان خاص خود را دارند.
برخی از لباس ها به طور خاص برای یک شخص ساخته می شوند. دوخت سفارشی یا «اوت کوتور» ( به فرانسوی: Haute couture ) یا خیاطی قراردادی از جمله روش هایی هستند که برای این منظور به کار می روند. با این وجود امروزه پوشاک بیشتر برای بازار انبوه، به خصوص لباس های روز و معمولی طراحی می شوند.
طراحی مد یک هنر کاربردی است که می تواند در زمینه های متفاوتی مانند طراحی لباس کاربرد داشته باشد. همچنین تغییرات آن می تواند ناشی از پیامدهای زندگی فرهنگی و تأثیرات اجتماعی باشد.
طراحان لباس از راه های متنوع و متفاوتی می توانند کار کنند، برای مثال آن ها می توانند به شکل تمام وقت در خانهٔ طراحان که متعلق به صاحبان طرح هاست برای یک مد خاص یا به صورت انفرادی یا به عنوان بخشی از یک گروه کار کنند. [ ۱] طراحان مستقل روی طرح های خودشان کار می کنند و پس از اتمام کار، طرح های خود را به خانه های مد یا به طور مستقیم به مغازه ها و تولیدی های لباس می فروشند و لباس ها برچسب خریدار طرح را می خورند. برخی از طراحان برچسب های خودشان را می سازند که تحت آن طرح هایشان با نام خودشان در بازار عرضه می شوند. [ ۲] بعضی از طراحان نیز خود کارفرما هستند و برای مشتریان منحصر به فرد و خاصی طراحی می کنند. بعضی دیگر از طراحان در بخش مد برتر ( به انگلیسی: High Fashion ) فعالیت می کنند و کارهای خود را برای فروشگاه های تخصصی یا فروشگاه های حوزهٔ مد برتر می فرستند، این طراحان که به دنبال بنا نهادن گرایش های مد هستند لباس های مبتکرانه و بدیع خلق می کنند. با این حال اکثر طراحان مد ایده های نوآورانهٔ خود را برای بازار انبوه لباس های زنانه، مردانه و کودکانه به کار می برند و در استخدام تولیدکنندگان پوشاک هستند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفطراحان مد تلاش می کنند تا لباسی که طراحی می کنند تابعی از زیبایی و دل انگیزی باشد، آن ها باید در نظر داشته باشند که هر نوع لباسی چه مخاطبی دارد و همچنین در چه موقعیتی پوشیده می شود. آن ها برای انجام این مهم محدوده ای وسیع از مواد و ترکیبات آن و همچنین طیف گسترده ای از رنگ ها، الگوها و سبک ها را در اختیار دارند. با وجود اینکه لباس های روز و معمولی بیشترین میزان لباس های مصرفی را تشکیل می دهند و در محدودهٔ سبک های قراردادی متداول و مرسوم قرار دارند، لباس های رسمی و لباس های شب که برای مراسم خاص و مهمانی ها استفاده می شوند نیز مطلوب هستند و مخاطبان خاص خود را دارند.
برخی از لباس ها به طور خاص برای یک شخص ساخته می شوند. دوخت سفارشی یا «اوت کوتور» ( به فرانسوی: Haute couture ) یا خیاطی قراردادی از جمله روش هایی هستند که برای این منظور به کار می روند. با این وجود امروزه پوشاک بیشتر برای بازار انبوه، به خصوص لباس های روز و معمولی طراحی می شوند.
طراحی مد یک هنر کاربردی است که می تواند در زمینه های متفاوتی مانند طراحی لباس کاربرد داشته باشد. همچنین تغییرات آن می تواند ناشی از پیامدهای زندگی فرهنگی و تأثیرات اجتماعی باشد.
طراحان لباس از راه های متنوع و متفاوتی می توانند کار کنند، برای مثال آن ها می توانند به شکل تمام وقت در خانهٔ طراحان که متعلق به صاحبان طرح هاست برای یک مد خاص یا به صورت انفرادی یا به عنوان بخشی از یک گروه کار کنند. [ ۱] طراحان مستقل روی طرح های خودشان کار می کنند و پس از اتمام کار، طرح های خود را به خانه های مد یا به طور مستقیم به مغازه ها و تولیدی های لباس می فروشند و لباس ها برچسب خریدار طرح را می خورند. برخی از طراحان برچسب های خودشان را می سازند که تحت آن طرح هایشان با نام خودشان در بازار عرضه می شوند. [ ۲] بعضی از طراحان نیز خود کارفرما هستند و برای مشتریان منحصر به فرد و خاصی طراحی می کنند. بعضی دیگر از طراحان در بخش مد برتر ( به انگلیسی: High Fashion ) فعالیت می کنند و کارهای خود را برای فروشگاه های تخصصی یا فروشگاه های حوزهٔ مد برتر می فرستند، این طراحان که به دنبال بنا نهادن گرایش های مد هستند لباس های مبتکرانه و بدیع خلق می کنند. با این حال اکثر طراحان مد ایده های نوآورانهٔ خود را برای بازار انبوه لباس های زنانه، مردانه و کودکانه به کار می برند و در استخدام تولیدکنندگان پوشاک هستند.
wiki: طراحی مد