[ویکی فقه] در نوشته های ابن باجه دو مبحث ناتمام یافت می شوند که شاید بتوان آن ها را دستاوردهای مهم و اساسی تفکر فلسفی او به شمار آورد: یکی مبحث «صورت های روحانی (الصور الروحانیة)» و دیگری «پیوستن انسان به عقل فعال ».
مبحث نخست را ابن باجه به ویژه در «تدبیرالمتوحد» و سپس نوشته های دیگر و مبحث دوم را مستقلاً در نوشته دیگری با همان عنوان ، مطرح ، و در نوشته های دیگرش ، جسته گریخته به آن اشاره می کند. وی فصل سوم «تدبیر» را «گفتار درباره صورت های روحانی » عنوان می دهد.
← منابع بحث
۱) قرآن کریم.۲) اسکندر افرودیسی ، «مقالة فی العقل علی رأی ارسطو طالیس ، ترجمة اسحاق بن حنین »، شروح علی ارسطو مفقودة فی الیونانیة، به کوشش عبدالرحمان بدوی ، بیروت ، ۱۹۷۱م.۳) ابن رشد، محمد، «تلخیص کتاب الحاس و المحسوس لارسطو»، در ارسطو طالیس فی النفس ، به کوشش عبدالرحمان بدوی ، کویت ، وکالة المطبوعات.۴) ابن باجه ، محمد، رسائل الالهیة ابن باجة الالهیة، به کوشش ماجد فخری ، بیروت ، ۱۹۶۸م.۵) ابن باجه ، کتاب النفس ، به کوشش محمد صغیر حسن معصومی ، دمشق ، ۱۳۷۹ق /۱۹۶۰م.۶) غزالی ، محمد، المنقذ من الضلال ، به کوشش عبدالحلیم محمود، قاهره ، ۱۳۹۴ق /۱۹۷۴م. ۷) ارسطو، الاخلاق ، ترجمه اسحاق بن حنین ، کویت ، ۱۹۷۹م.
مبحث نخست را ابن باجه به ویژه در «تدبیرالمتوحد» و سپس نوشته های دیگر و مبحث دوم را مستقلاً در نوشته دیگری با همان عنوان ، مطرح ، و در نوشته های دیگرش ، جسته گریخته به آن اشاره می کند. وی فصل سوم «تدبیر» را «گفتار درباره صورت های روحانی » عنوان می دهد.
← منابع بحث
۱) قرآن کریم.۲) اسکندر افرودیسی ، «مقالة فی العقل علی رأی ارسطو طالیس ، ترجمة اسحاق بن حنین »، شروح علی ارسطو مفقودة فی الیونانیة، به کوشش عبدالرحمان بدوی ، بیروت ، ۱۹۷۱م.۳) ابن رشد، محمد، «تلخیص کتاب الحاس و المحسوس لارسطو»، در ارسطو طالیس فی النفس ، به کوشش عبدالرحمان بدوی ، کویت ، وکالة المطبوعات.۴) ابن باجه ، محمد، رسائل الالهیة ابن باجة الالهیة، به کوشش ماجد فخری ، بیروت ، ۱۹۶۸م.۵) ابن باجه ، کتاب النفس ، به کوشش محمد صغیر حسن معصومی ، دمشق ، ۱۳۷۹ق /۱۹۶۰م.۶) غزالی ، محمد، المنقذ من الضلال ، به کوشش عبدالحلیم محمود، قاهره ، ۱۳۹۴ق /۱۹۷۴م. ۷) ارسطو، الاخلاق ، ترجمه اسحاق بن حنین ، کویت ، ۱۹۷۹م.
wikifeqh: صور_روحانی_ابن_باجه