صنعت موسیقی صنعتی است متشکل از افراد و شرکت هایی که از طریق ساخت و عرضه و فروش اجراهای زنده ی موسیقی، موسیقی های ضبط شدهٔ استودیویی و موزیک ویدیوهای ساخته شده از آهنگها یا قطعات بی کلام به کسب درآمد مشغولند.
ترانه سراها و آهنگ سازها که آهنگ های جدید را می سازند؛ خوانندهها، نوازنده ها، رهبران ارکستر و مدیران گروه های موسیقی که موسیقی را اجرا می کنند. کمپانی ها و افراد حرفه ای که قطعات موسیقی یا موسیقی های ارکستری را ایجاد و منتشر می کنند عبارتند از پخش کننده های ترانه و آهنگ به خواننده ها و نوازنده ها و شرکت های نشر موسیقی، تهیه کنندهها، استودیوهای ضبط، مهندسین صدا، لیبل های موسیقی، مغازه های فروش موسیقی یا فروشگاه های اینترنتی و نگهداران حقوق آثار موسیقایی و کسانی که به سازماندهی و نمایش موسیقی کمک می کنند مثل: افراد واسطه بین هنرمندان و سازندگان و کمپانی ها، افراد بازاریاب و تبلیغ کننده، سالن های کنسرت و همچنین تکنسین ها و تدارکات چی های تورهای کنسرت های موسیقی. این صنعت همچنین افراد دیگری را هم شامل می شود مانند: افراد حرفه ای که به کمک و دستیاری و راهنمایی هنرمندان در مسیر عمر هنریشان مشغولند مثل مدیران برنامه خواننده ها و گروه ها، پیدا کنندگان استعداد و رابط های بین هنرمند و شرکت ها و مدیران اقتصادی و وکلای صنعت سرگرمی. همچنین دست اندرکاران پخش رسانه ای موسیقی یعنی: رادیوهای ماهواره ای، رادیوهای اینترنتی، رادیوها و ایستگاه های تلویزیونی؛ مطبوعات و روزنامه نگاران موسیقی و منتقدان موسیقی، آموزگاران و دانشجویان موسیقی، کارخانه های ساخت ساز و ابزار آلات موسیقی و همچنین خیلی های دیگر.
اما اکنون بازار موسیقی جهانی در دستان چهار شرکت است و این چهار برند بزرگ با به دست گرفتن ۷۰ درصد بازار جهانی و ۸۰ درصد بازار ایالات متحده به نوعی یک الیگوپولی ( یا انحصار چندگانه ) ایجاد کرده اند. شرکت های کوچک در رقابت با این شرکت ها یا هضم می شوند و به بزرگ ترها می پیوندند یا حذف شده و ورشکست می شوند. صنعت موسیقی در قرن بیستم انحصاری بوده و بیش از ۷۵ درصد آن تنها به چهار برند مهم سونی میوزیک، ئی ام آی، وارنر و یونیورسال تعلق داشت. این صنعت هم اکنون نیز همین روال را دارد و انحصار چهارگانه همچنان بر بازار موسیقی جهان حاکم است. دو شرکت «سونی» و «وارنر» در صنعت سینما نیز حضور داشته و یکی از ۶ شرکت انحصاری هالیوود محسوب می شوند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفترانه سراها و آهنگ سازها که آهنگ های جدید را می سازند؛ خوانندهها، نوازنده ها، رهبران ارکستر و مدیران گروه های موسیقی که موسیقی را اجرا می کنند. کمپانی ها و افراد حرفه ای که قطعات موسیقی یا موسیقی های ارکستری را ایجاد و منتشر می کنند عبارتند از پخش کننده های ترانه و آهنگ به خواننده ها و نوازنده ها و شرکت های نشر موسیقی، تهیه کنندهها، استودیوهای ضبط، مهندسین صدا، لیبل های موسیقی، مغازه های فروش موسیقی یا فروشگاه های اینترنتی و نگهداران حقوق آثار موسیقایی و کسانی که به سازماندهی و نمایش موسیقی کمک می کنند مثل: افراد واسطه بین هنرمندان و سازندگان و کمپانی ها، افراد بازاریاب و تبلیغ کننده، سالن های کنسرت و همچنین تکنسین ها و تدارکات چی های تورهای کنسرت های موسیقی. این صنعت همچنین افراد دیگری را هم شامل می شود مانند: افراد حرفه ای که به کمک و دستیاری و راهنمایی هنرمندان در مسیر عمر هنریشان مشغولند مثل مدیران برنامه خواننده ها و گروه ها، پیدا کنندگان استعداد و رابط های بین هنرمند و شرکت ها و مدیران اقتصادی و وکلای صنعت سرگرمی. همچنین دست اندرکاران پخش رسانه ای موسیقی یعنی: رادیوهای ماهواره ای، رادیوهای اینترنتی، رادیوها و ایستگاه های تلویزیونی؛ مطبوعات و روزنامه نگاران موسیقی و منتقدان موسیقی، آموزگاران و دانشجویان موسیقی، کارخانه های ساخت ساز و ابزار آلات موسیقی و همچنین خیلی های دیگر.
اما اکنون بازار موسیقی جهانی در دستان چهار شرکت است و این چهار برند بزرگ با به دست گرفتن ۷۰ درصد بازار جهانی و ۸۰ درصد بازار ایالات متحده به نوعی یک الیگوپولی ( یا انحصار چندگانه ) ایجاد کرده اند. شرکت های کوچک در رقابت با این شرکت ها یا هضم می شوند و به بزرگ ترها می پیوندند یا حذف شده و ورشکست می شوند. صنعت موسیقی در قرن بیستم انحصاری بوده و بیش از ۷۵ درصد آن تنها به چهار برند مهم سونی میوزیک، ئی ام آی، وارنر و یونیورسال تعلق داشت. این صنعت هم اکنون نیز همین روال را دارد و انحصار چهارگانه همچنان بر بازار موسیقی جهان حاکم است. دو شرکت «سونی» و «وارنر» در صنعت سینما نیز حضور داشته و یکی از ۶ شرکت انحصاری هالیوود محسوب می شوند.
wiki: صنعت موسیقی