صدای فراگیر ۵. ۱ ( "پنج و یک" ) کاناله نام رایج سیستم های صوتی فراگیر است. ۵. ۱ کانال رایج ترین چیدمان مورد استفاده در سینمای خانگی است [ ۱] که از پنج کانال با پهنای باند کامل و یک کانال اثرات فرکانس پایین ( "نقطه یک" ) استفاده می کند. [ ۲] Dolby Digital ، Dolby Pro Logic II ، DTS ، SDDS و THX، همگی سیستم های ۵. ۱ کاناله رایج هستند. ۵. ۱ همچنین جزء استاندارد صدای فراگیر پخش دیجیتال و موسیقی است. [ ۳]
همه سیستم های ۵. ۱ از کانال ها و پیکربندی بلندگوهای یکسانی استفاده می کنند که دارای یک جفت بلندگوی جلوی چپ و راست، یک بلندگوی مرکزی، دو بلندگوی فراگیر پشت ( چپ و راست ) و کانال جلوه های فرکانس پایین طراحی شده برای ساب ووفر هستند.
یک نمونه اولیه برای صدای فراگیر پنج کاناله که بعدها "صدای کوینتافونیک" نامگذاری شد، در فیلم تامی در سال 1975 استفاده شد. [ ۴]
تاریخچه صدای ۵. ۱ کاناله بر میگردد به سال1976 میلادی، [ ۵] هنگامی که آزمایشگاه دالبی استفاده قطعه از شش آنالوگ موسیقی متن مغناطیسی بر اصلاح تاد - AO 70 میلی متر چاپ فیلم . کاربرد دالبی از رمزگذاری ماتریس نوری در سال 1976 ( منتشر شده در فیلم Logan's Run ) از split surround استفاده نکرد و بنابراین 5. 1 نبود. دالبی برای اولین بار از اسپلیت فراگیر با 70 استفاده کرد فیلم میلی متر، به ویژه در سال 1979 با آخرالزمان اکنون . به جای پنج کانال صفحه نمایش و یک کانال فراگیر با فرمت Todd - AO، Dolby Stereo 70 mm Six Track سه کانال صفحه نمایش، دو کانال فراگیر با گذر بالا و یک کانال فراگیر با فرکانس پایین به صورت تک صدایی با دو کانال فراگیر ارائه کرد.
وقتی صدای دیجیتال روی 35 اعمال شد چاپ های منتشر شده میلی متر، با بازگشت بتمن در سال 1992، طرح 5. 1 پذیرفته شد. توانایی ارائه صدای 5. 1 یکی از دلایل کلیدی استفاده از 70 بوده است میلی متر برای نمایش پرستیژ. ارائه صدای دیجیتال 5. 1 در 35 میلی متر به طور قابل توجهی استفاده از 70 بسیار گران قیمت را کاهش داد فرمت میلی متری صدای دیجیتال و فرمت 5. 1 در سال 1990 توسط KODAK و Optical Radiation Corporation با انتشار Days of Thunder و The Doors با استفاده از فرمت CDS ( صدای دیجیتال سینما ) معرفی شد.
فراگیر دیجیتال 5. 1، به شکل Dolby Digital AC3 و DTS، در چندین نسخه LaserDisc در اواسط دهه 90 ظاهر شد، که از اولین آنها می توان به Clear and Present Danger و Jurassic Park اشاره کرد ( این دومی دارای هر دو نسخه AC3 و DTS است ) . بسیاری از نسخه های دی وی دی دارای آهنگ های Dolby Digital تا ۵. ۱ کانال هستند که به دلیل اجرای Dolby Digital در توسعه فرمت DVD است. بعلاوه، برخی از دی وی دی ها دارای تراک های DTS هستند که اکثر آنها میکس های 5. 1 کانالی هستند ( البته تعداد کمی از نسخه ها دارای 6. 1 " ماتریس " یا حتی 6. 1 آهنگ مجزا هستند ) . سینمای بلوری و دیجیتال هر دو دارای قابلیت هشت کانال هستند که می توان از آن برای ارائه صدای فراگیر 5. 1 یا 7. 1 استفاده کرد . 7. 1 پسوند 5. 1 است که از چهار ناحیه فراگیر استفاده می کند: دو ناحیه در طرفین و دو ناحیه در پشت.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهمه سیستم های ۵. ۱ از کانال ها و پیکربندی بلندگوهای یکسانی استفاده می کنند که دارای یک جفت بلندگوی جلوی چپ و راست، یک بلندگوی مرکزی، دو بلندگوی فراگیر پشت ( چپ و راست ) و کانال جلوه های فرکانس پایین طراحی شده برای ساب ووفر هستند.
یک نمونه اولیه برای صدای فراگیر پنج کاناله که بعدها "صدای کوینتافونیک" نامگذاری شد، در فیلم تامی در سال 1975 استفاده شد. [ ۴]
تاریخچه صدای ۵. ۱ کاناله بر میگردد به سال1976 میلادی، [ ۵] هنگامی که آزمایشگاه دالبی استفاده قطعه از شش آنالوگ موسیقی متن مغناطیسی بر اصلاح تاد - AO 70 میلی متر چاپ فیلم . کاربرد دالبی از رمزگذاری ماتریس نوری در سال 1976 ( منتشر شده در فیلم Logan's Run ) از split surround استفاده نکرد و بنابراین 5. 1 نبود. دالبی برای اولین بار از اسپلیت فراگیر با 70 استفاده کرد فیلم میلی متر، به ویژه در سال 1979 با آخرالزمان اکنون . به جای پنج کانال صفحه نمایش و یک کانال فراگیر با فرمت Todd - AO، Dolby Stereo 70 mm Six Track سه کانال صفحه نمایش، دو کانال فراگیر با گذر بالا و یک کانال فراگیر با فرکانس پایین به صورت تک صدایی با دو کانال فراگیر ارائه کرد.
وقتی صدای دیجیتال روی 35 اعمال شد چاپ های منتشر شده میلی متر، با بازگشت بتمن در سال 1992، طرح 5. 1 پذیرفته شد. توانایی ارائه صدای 5. 1 یکی از دلایل کلیدی استفاده از 70 بوده است میلی متر برای نمایش پرستیژ. ارائه صدای دیجیتال 5. 1 در 35 میلی متر به طور قابل توجهی استفاده از 70 بسیار گران قیمت را کاهش داد فرمت میلی متری صدای دیجیتال و فرمت 5. 1 در سال 1990 توسط KODAK و Optical Radiation Corporation با انتشار Days of Thunder و The Doors با استفاده از فرمت CDS ( صدای دیجیتال سینما ) معرفی شد.
فراگیر دیجیتال 5. 1، به شکل Dolby Digital AC3 و DTS، در چندین نسخه LaserDisc در اواسط دهه 90 ظاهر شد، که از اولین آنها می توان به Clear and Present Danger و Jurassic Park اشاره کرد ( این دومی دارای هر دو نسخه AC3 و DTS است ) . بسیاری از نسخه های دی وی دی دارای آهنگ های Dolby Digital تا ۵. ۱ کانال هستند که به دلیل اجرای Dolby Digital در توسعه فرمت DVD است. بعلاوه، برخی از دی وی دی ها دارای تراک های DTS هستند که اکثر آنها میکس های 5. 1 کانالی هستند ( البته تعداد کمی از نسخه ها دارای 6. 1 " ماتریس " یا حتی 6. 1 آهنگ مجزا هستند ) . سینمای بلوری و دیجیتال هر دو دارای قابلیت هشت کانال هستند که می توان از آن برای ارائه صدای فراگیر 5. 1 یا 7. 1 استفاده کرد . 7. 1 پسوند 5. 1 است که از چهار ناحیه فراگیر استفاده می کند: دو ناحیه در طرفین و دو ناحیه در پشت.
wiki: صدای فراگیر ۵٫۱ کاناله