صد

/sad/

برابر پارسی: سد، سَد

معنی انگلیسی:
hundred

لغت نامه دهخدا

صد. [ ص َ ] ( عدد، اِ ) عدد معروف لفظ فارسی است ، در اصل به سین مهمله بوده است ، قدما بجهت رفع اشتباه بکلمه دیگر که سد باشد بمعنی حائل و مانع، اسم عدد را به صاد نوشتند. ( غیاث اللغات ). نماینده آن در ارقام هندی 100 و در حساب جمل ق باشد و به عربی مائة. ( منتهی الارب ). عدد پس از نود و نه و پیش از صد و یک.تذریف ؛ فزون آمدن بر صد. ( منتهی الارب ) :
ای آنکه من از عشق تو اندر جگر خویش
آتشکده دارم صد و بر هر مژه ای ژی.
رودکی.
ز بالا فزون است ریشش رشی
تنیده در او خانه صد دیوپای.
معروفی.
از صد هزار دوست یکی دوست دوست نی
وز صد هزار مرد یکی مرد مرد نی.
شاکربخاری.
نشسته به صد خشم در کازه ای
گرفته بچنگ اندرون بازه ای.
خجسته.
به صد کاروان اشتر سرخ موی
همه هیزم آورد پرخاشجوی.
فردوسی.
از دل و پشت منار ری برآید صد تراک
کز زه عالی کمان خسرو آید یک ترنگ.
عسجدی.
چو آمد بر میهن و مان خویش
ببردش به صد لابه مهمان خویش.
اسدی.
ما را چه از این گر همه کس بد بیند
هر عیب که در ما بود او صد بیند.
عمادی شهریاری.
|| و این عدد افاده تکثیر کند: صدبار، صدپاره ، صدپر، صدپایه ، صدتو، صدچراغ ، صدچشمه ، صددله ، صدرو.
- امثال :
صد رحمت به کفن دزد اولی ؛ یعنی اولی انصافش بیشتر بود.
دوصد من استخوان خواهد که صد من باربردارد.
نظیر:
کار هر بز نیست خرمن کوفتن
گاو نر میخواهد و مرد کهن.
رجوع به امثال و حکم دهخدا شود.
چونکه صد آمد نود هم پیش ماست
عالی واجد مرتبه سافل است با زیاده :
نام احمد نام جمله انبیاست
چونکه صد آمد نود هم پیش ماست.
مولوی.
یکی بر صد آید نه صد بر یکی . ( مجموعه امثال هند ). یعنی جزء تابع کل است نه برعکس.

صد. [ ص َدد ] ( ع مص ) برگردانیدن. ( ترجمان علامه جرجانی ) ( دهار ). بگردانیدن. بگشتن. ( تاج المصادر بیهقی ).بگردیدن و بگردانیدن. ( مصادر زوزنی ). اعراض کردن. ( منتهی الارب ). بازداشتن. منع. صرف. بَثر :
خورشید چون نبرده حبیبی که با حبیب
گاهیش وصل و صلح و گهی جنگ و صدبود.
منوچهری.

صد. [ ص ُدد ] ( ع اِ ) کوه. ( منتهی الارب ) ( مهذب الاسماء ). || ناحیه وادی و جانب آن. ( منتهی الارب ).بیشتر بخوانید ...

فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) برگردانیدن . ۲ - ( مصدر ) بگردیدن بگشتن . یا صد سال . هرگز ابدا ( قیاس کنید با سی سال ) .
تشنه

فرهنگ معین

(صَ ) [ په . ] (اِ. ) ۱ - ده برابر ده (۱٠٠ ). ۲ - خیلی زیاد. ، ~ تا یه غاز بی ارزش ، مبتذل . ، ~پاره چاک چاک ، پاره پاره . ، ~ البته به طور حتم ، مسلماً، قطعاً.
(صَ دّ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) برگردانیدن . ۲ - (مص ل . ) اعراض کردن ، دوری کردن .
در صد (صَ. دَ. صَ )( ق مر. ) قطعاً، بی - شک .

فرهنگ عمید

عدد ۱۰۰، ده ده تا. &delta، اصل این کلمه با سین است، زیرا در کلمات فارسی صاد نیست.
۱. برگرداندن.
۲. منع کردن.
۳. بازداشت.

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی صُدَّ: بازداشته شد - جلوگیری شد
معنی صَدٌّ: بازداشتن
معنی صَدَّ: بازداشت - مانع شد
معنی رَهْبَةً فِی صُدُ: خوف و ترس
معنی عَلِمَ: دانست(علم به معنای احتمال صد در صد است ، بطوری که حتی یک در صد هم احتمال خلاف آن داده نمیشود . )
معنی یَعْلَمُونَ: می دانند (علم به معنای احتمال صد در صد است ، بطوری که حتی یک در صد هم احتمال خلاف آن داده نمیشود . )
معنی مَا عَلِمْتُ: نمی دانم - نمی شناسم (علم به معنای احتمال صد در صد است ، بطوری که حتی یک در صد هم احتمال خلاف آن داده نمیشود . )
معنی مَا عَلِمْنَا: نمی دانیم - نمی شناسیم (علم به معنای احتمال صد در صد است ، بطوری که حتی یک در صد هم احتمال خلاف آن داده نمیشود . )
معنی تَعْلَمَ: تا بدانی - تا بشناسی(علم به معنای احتمال صد در صد است ، بطوری که حتی یک در صد هم احتمال خلاف آن داده نمیشود . )
معنی تَعْلَمُ: می دانی(علم به معنای احتمال صد در صد است ، بطوری که حتی یک در صد هم احتمال خلاف آن داده نمیشود . )
ریشه کلمه:
صدد (۴۲ بار)

دانشنامه عمومی

صد (کتاب). «صد: رتبه بندی مؤثرترین چهره های تاریخ» کتابی به قلم مایکل هارت است که در سال ۱۹۷۸ منتشر شد و در سال ۱۹۹۲ ویرایش دوم آن به چاپ رسید. این کتاب رتبه بندی ۱۰۰ شخص تاثیرگذار می باشد، که بر طبق نظر هارت طبقه بندی شده اند. از موثرترین افراد ایرانی می توان به مانی ( در رتبه ۸۳ ) و کوروش بزرگ ( در رتبهٔ ۸۷ ) و زرتشت ( در رتبهٔ ۹۳ ) اشاره نمود. [ ۱]
اولین شخصی که در لیست هارت قرار گرفته به عنوان رتبه اول، پیامبر اسلام، محمد می باشد. هارت اظهار کرده که محمد بن عبدالله، «به شکل اعلایی موفق» بوده، هم در بعد مذهبی و هم در بعد سیاسی. وی همچنین معتقد است که نقش پیامبر اسلام در توسعه و رواج این آیین خیلی فراتر از نقش «شراکتی عیسی مسیح» در توسعه مسیحیت اثرگذار بوده است.
او توسعه مسیحیت را به پولس نسبت می دهد، که نقش اساسی در انتشار مسیحیت ایفا کرده.
ویرایش ۱۹۹۲ تنزل رتبه چند شخصیت مرتبط با کمونیسم مثل لنین و مائو، و اضافه شدن گورباچف را شامل می شود.
خلاصه توضیح مایکل هارت در مورد انتخاب پیامبر اسلام به عنوان تأثیرگذارترین شخصیت در تاریخ بشریت:[ ۱]
"انتخاب من، به عنوان بالاترین جایگاه در این لیست جهانی ( یعنی محمد ) ممکن است بعضی افراد را شگفت زده کند و همچنین ممکن است مورد پرسش دیگران واقع شود، اما او تنها مرد تاریخ است که در ابعاد معنوی و مادی به شکل خارق العاده ای موفق ( Supremely Successful ) بوده است. محمد یکی از بزرگترین ادیان تاریخ را پایه گذاری و ترویج کرد و رهبر سیاسی تأثیرگذاری شد. امروز، سیزده قرن پس از مرگش، نفوذ او همچنان نیرومند و فراگیر است.
مانند تمام مذاهب، اسلام تأثیر عظیمی بر زندگی پیروانش گذاشته است؛ و بدین دلیل است که بنیانگذاران مذاهب بزرگ جهان در این کتاب به شکل برجسته ای به حساب آمدند.
اول اینکه، نقشی که محمد در توسعه اسلام ایفا می کند به مراتب مهم تر از نقشی است که عیسی مسیح در توسعه مسیحیت ایفا کرد.
اگر چه مسیح مسئول اخلاقیات و احکام اخلاقی مسیحیت به شمار می رود. ( تا آنجایی که این مذهب متفاوت از یهودیت می گردد ) ، با توجه به نقش کلیدی پولس در تشویق دیگران برای گرویدن به دین جدید مسیحیت، و همچنین نوشتن بخش بزرگی از کتاب عهد جدید، پولس توسعه دهنده اصلی الهیات در مسیحیت می باشد. .
محمد، به هر حال مسئول هر دو بخش الهیات دین اسلام و همچنین اخلاقیات اصلی و اصول اخلاقی دین اسلام می باشد. به علاوه او نقش کلیدی در گرویدن به دین جدید اسلام و همچنین بنا نهادن شیوه های مذهبی دین اسلام را داشته است. علاوه بر این وی نویسنده کتاب مقدس مسلمانان است. قرآن، مجموعه ای از مشاهدات درونی است که بنابر اعتقاد محمد توسط خداوند برای او به طور مستقیم وحی شد. بیشتر این گفتارها، کم و بیش، در زمان حیات محمد گردآوری شد و به صورت معتبری با فاصله نه چندان زیادی پس از مرگ محمد جمع آوری شدند.
عکس صد (کتاب)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

مترادف ها

hundred ()
سده، صد

فارسی به عربی

مأة

پیشنهاد کاربران

افزایش یا بزرگ شدن اعداد صحیح و طبیعی بصورت ردیف یا سری روی یک خط بسوی بیشماری شکل نمی پذیرد بلکه دایره وار یا حلقوی با قدم های دهگانه. به عنوان مثال در طول شمارش از ۰ تا ۹ ده قدم عددی هرکدام به اندازه عدد ۱ برداشته میشود و پس از آن عدد ۱ در سمت چپ ثابت می ماند و در سمت راست آن دو باره از ۰ شروع میشود تا ۹ و عدد ۱ در این ده قدم تکرار میشود و پس از رسیدن به عدد ۱۹ دور سوم آغاز میگردد و عدد ۲ در سمت چپ ثابت میماند و شمارش یا پیشروی در سمت راست آن دوباره از ۰ شرع میشود تا ۹ و در طول این ده قدم عدد ۲ در سمت چپ بهمراه قدم برداری یا شمارش ده بار تکرار میشود و الا آخر . بین ۰ و ۹، ده قدم و بین ۰ و ۹۹، ده قدم ده تائی و بین ۰ و ۹۹۹، صد قدم ده تائی و الا آخر. بهر حال شاید جالب و شگفت انگیز باشد بدانیم که قبل اختراع یا ترسیم اعداد یک رقمی دهگانه از ۰ تا ۹ ( صفر تا نُه ) توسط خردمندان گمنام هندو، ایرانیان فقط با عدد یک رقمی کلیه اعداد را به تصویر میکشیده اند و آن عدد ۰ بوده. روی سطوح ششگانه تاس های سنگی و شاخی در بازی تخته نرد یافته شده در شهر سوخته که حداقل قدمت پنج و شش و هفت هزار ساله دارد، این حقیقت بطور واقعی نقش بسته است. حال نباید با هندوان نزاع و دعوا راه بیندازیم که چرا عدد صفر ( ۰ ) را از ما دزدیده اند و خود را رسام یا نقاش و یا مخترع اولیه آن می پندارند.
...
[مشاهده متن کامل]

یک حقیقت در مورد اعداد: اعداد از این استعداد بر خوردار نمی باشند که بتوانند خود بخود شمرده شوند یا با هم جمع و ضرب و تفریق و تقسیم شو ند و به توان برسند و یا جذر گرفته شوند بلکه این عملیات همیشه توسط قوای ادراکی فهم و عقل با ابزار های حسی و فکری و خیالی روی آنها انجام میشود. اما اتم ها از این استعداد برخوردارند که بهم بپیوندند و به مولکول ها و سپس به تار های ژنتیکی و سلول ها و بافت ها و ارگان ها و موجودات زنده و غیر زنده را پدید آورند. اما اتم ها هم مثل اعداد بخودی خود از این استعداد برخوردار نمی باشند که از طریق پیوند و ترکیب و بطور هدفمند موجودات زنده را پدید آورند بلکه فقط نقش خمیرمایه ساختاری را عهده دار می باشند و این فرم ها یا یا شکل های فراوان و گوناگون انواع در چارچوب طرح مطلق آفرینش و بر اساس قوانین جاودانه و آئین نامه های اجرایی ثابت و پایدار و تغییر ناپذیر آن پدید می آیند و میگذرند.
دو حقیقت در مورد ناتوانی خدا البته نه خدای حقیقی و واقعی از دیدگاه علمی ( بلکه خدای کلمه ای، مفهومی و ایده ای از دیدگاه دین و فلسفه و عرفان و آتئیسم ) :
الف - خدا علارغم ( علیرغم ) داشتن یا بودن دانش و قدرت مطلق و بیکران هیچگاه نمی تواند اعداد را تا پایان بشمارد، هرچقدر هم سرعت شمارش را بسوی بینهایت افزایش دهد. چرا ؟ . چون اعداد پایان ندارند که از طریق شمارش قابل رسیدن یا دست یابی باشد.
ب - خدا هرگز نمی تواند با دست هایش کرانه های هستی و وجود خود را لمس نماید هرچقدر هم دست هایش را در کلیه جهات دراز و دراز تر کند. چرا نمیتواند؟. زیرا هستی و وجود خدا، کرانه و حد و مرز و ساحل ندارد طوریکه قابل رسیدن و دستیابی و لمس باشد.
اما در مورد ناتوانی خدا در این دو نکته نباید نگران و دلواپس باشیم، چون خدا به عنوان یک صیاد یا شکارچی ماهر و با تجربه ( نه از نوع بهرام گور یا آرش کمان گیر ) ، این دو مسئله حل نشدنی را به شکل دو شکار تیز پا با یک پیکان یا تیر هدف قرار داده و هردو را شکار و حل نموده. اما خود این حل همیشه جاری خواهد بود و هرگز خاتمه نخواهد یافت.
حال شاید مفید و ثمر بخش و راه گشا باشد که دوستداران اعداد و عدد صد بخصوص ۱۰۰ نام الله ، این حل را کشف کنند.

سَدَّ: یمنعه:نمی گذارد جلوتر برود.
صَدَّ: یمنعه ویبعده:مانند سدّ با دفع کردن - دورکردن - جلوگیری - بازمی دارند - اعراض کردن . . .
ای هُل میده ( به پیش راندن - ازخود راندن ) وبرمیگرداندش عقب تا دور شود.
...
[مشاهده متن کامل]

. . .
وَ صَدٌّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ کُفْرٌ بِهِ . . . 217 سورة البقرة
وَ إِذا قیلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلی‏ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَی الرَّسُولِ رَأَیْتَ الْمُنافِقینَ یَصُدُّونَ عَنْکَ صُدُوداً61
الَّذینَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ یَبْغُونَها عِوَجاً وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ کافِرُونَ45
وَ إِنَّهُمْ لَیَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبیلِ وَ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ37
مِنْ وَرائِهِ جَهَنَّمُ وَ یُسْقی‏ مِنْ ماءٍ صَدیدٍ16

صد واژه ای پارسی است که تنها نگارش آن عربی است.
چرایی کاربردن ص به جای س در "صد" می تواند این باشد که چون عربی به ایران آمد، برخی واج های واژگان پارسی هم دچار دگرگونی شدند برای نمونه طاس که پارسی است و تاس بوده است.
واژه صد
معادل ابجد 94
تعداد حروف 2
تلفظ sad
نقش دستوری عدد اصلی
ترکیب ( اسم ) [پهلوی: sat] ‹سد› ( ریاضی )
مختصات ( صَ. دَ. صَ ) ( ق مر. )
آواشناسی sad
الگوی تکیه S
شمارگان هجا 1
منبع فرهنگ فارسی معین
صَدّ: بازداشتن، مانع، گاهی اوقات به معنی رویگردانی هم می آید.
یَصِدّون: ممانعت کردن.
مُصَدِع اوقات: اصولا به معنی بازداشتن فرد از رسیدگی به امور خودش، گرفتن وقت و زمان با ارزش دیگری ، ایجاد مزاحمت به هر نحو.
درود
واژه صد یا سد، برگرفته از واژه ی سَت در پهلوی و سَتِم ( satem ) در اوستایی ست.
نام این شماره در سانسکریت شَـتَ و در جایگاه پسوند به دیس شَتَم ( مانند سَتِم اوستایی ) در شمارگان دویست تا نهصد به کار می رود مانند دوَشَتَم ( dvashatam ) = دویست.
...
[مشاهده متن کامل]

این شماره در لاتین سِنتوم ( centum ) گفته می شد که ریشه واژگان سِنت، سنتینایو و سینتو ( =صد ) در کشورهای لاتین زبان ( فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و. . ) است. این شماره در روسی ستو ( با سین بی صدا ) گفته می شود.
همچنین با نگرش به دگرگشت واجی ه↔ س در زبانهای آریو اروپایی، واژگان hundert و hundred و. . در زبانهای ژرمنیک، همریشه با centum لاتین است.
یکای پولی سنت نیز برگرفته از سنتوم لاتینی می باشد.

بهتره به جای صد و هزار درست تر و دقیق تر بگیم یک صد و یک هزار مانند انگلیسی و مانند یک میلیون، همون جوری که نمیگیم میلیون ستاره، میلیون تومن، میگیم یک میلیون ستاره یا یک میلیون تومن، بهتره برای اینم بگیم یک صد تومن یک هزار سیاره، سال یک هزار، دو هزار و دیگرها.
"شمارها در پارسی" ( Numbers in Persian )
یک [۰^۱۰]
دو
سه
چهار
پنج
شش
هفت
هشت
نه
ده [۱^۱۰]
بیست
سی
چهل
پنجاه
شست
هفتاد
هشتاد
نود
یک سد [۲^۱۰]
دو صد ( دوی ست )
...
[مشاهده متن کامل]

سه صد ( سی سد )
چهار صد
پنج صد ( پان صد )
شش صد
هفت صد
هشت صد
نه صد
یک هزار [۳^۱۰]
دو هزار
سه هزار
چهار هزار
پنج هزار
شش هزار
هفت هزار
هشت هزار
نه هزار
ده هزار [۴^۱۰]
یک صد هزار [۵^۱۰]
یک م یلیون [۶^۱۰]
یک بی یلیون ( یک م یلیارد ) [۹^۱۰]
یک تری یلیون [۱۲^۱۰]
یک کوادریلیون
یک کویینت یلیون
یک سکست یلیون
یک سپت یلیون
یک اوکت یلیون
یک نون یلیون
یک دس یلیون
یک اون دس یلیون
یک دوئودس یلیون
یک تره دس یلیون
یک کواتوردس یلیون
یک کویین دس یلیون
یک سکس دس یلیون
یک سپتن دس یلیون
یک اوکتودس یلیون
یک نووم دس یلیون
یک ویجینت یلیون

صد:
دکتر کزازی در مورد واژه ی " صد" می نویسد : ( ( صد در پهلوی در ریخت ست sat بکار می رفته است ) )
( ( چو صد سالش اندر جهان کس ندید،
برو نام شاهیّ و او ناپدید، ) )
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 284. )
...
[مشاهده متن کامل]

با توجه به ریخت عدد صد در پهلوی که" ست" بوده است می توان گفت که عدد "صد" به شکل "سد" درست می باشد ولی عمدا مثل عدد شصت غلط نوشته شده اند تا با انگشت شست و سد روی رودخانه اشتباه نشوند.

بپرس