صحنی دمشقی و نقد ابن تیمیه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] همواره نقد شخصیت های علمی مذاهب اسلامی به خصوص علمای اهل سنت تاثیر به سزایی در شناخت فرقه وهابیت و بنیانگذار فکری وی یعنی ابن تیمیه دارد در این مقاله به نظر یکی از علمای مذهب شافعی به نام حصنی دمشقی پیرامون ابن تیمیه و فتاوای وی می پردازم.
«شیخ تقی الدین ابوبکر بن محمد حصنی دمشقی شافعی» در سال ۷۵۲ هجری قمری در قریه ای به نام «حوران» به دنیا آمد و پس از آن به دمشق آمد و فقه شافعی را نزد استادانی چون زهری، ابن جابی و صرخدی و غزی آموخت و پس از آن به مقابله با ابن تیمیه پرداخت و در این راه تلاش بسیار کرد و عده ای از طلاب علوم دینی از او پیروی کردند و به همین خاطر در شام نزاعهای فراوان به وجود آمد و در سال ۸۲۹ ه. ق از دنیا رفت.
کتابها
وی شخصیتی است که احمد عیسی عاشور مؤلف کتاب «الفقه المیسر» کتاب خود را بر اساس کتاب «کفایة الاختیار» وی تنظیم و تالیف کرده است. این کتاب با نام «فقه آسان در مذهب شافعی» توسط دکتر محمود ابراهیمی ترجمه و به چاپ رسیده است. (و از حصنی دمشقی مؤلف اصلی کتاب نیز مقدمه ای با همین عنوان در ابتدای کتاب به چاپ رسیده است.) از وی کتابهای بسیاری چون «شرح صحیح مسلم» در سه جلد، و «المهمات» در دو جلد و «قواعد الفقه» به جای مانده است. یکی از مهمترین کتاب های وی کتاب «دفع شبه من شبه و تمرد» در رد افکار ابن تیمیه است
حصنی دمشقی و شخصیت ابن تیمیه
به نظر وی ابن تیمیه ای را که برخی دریای علم توصیف می کنند، برخی از پیشوایان او را زندیق مطلق می شمارند و علت گفتار این علما را بررسی تمام آثار علمی ابن تیمیه و مواجه نشدن با اعتقاد صحیحی در مورد ایشان و تفکیر مسلمانان در موارد متعدد و آمیخته بودن کتابهای وی به تشبیه خدا به مخلوقات و تجسیم ذات باری تعالی و هم چنین جسارت به ساحت مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) و شیخین و ملحد دانستن عبدالله بن عباس می داند. حصنی دمشقی بابی را به عنوان پرهیز از عقائد ابن تیمیه دارد و در این باب با اشاره به انحرافات موجود در شخصیت ابن تیمیه و استفاده وی از متشابهات قرآن برای فریفتن مردم به قصد فتنه انگیزی مردم را از تبعیت وی برحذر داشته و معتقد است با دقت در سخنان ابن تیمیه مطالبی یافته است که قادر به بیان آن نیست زیرا وی خدا را در تنزیه از تجسیم و تشبیه تکذیب کرده است.
نظر حصنی در مورد فتاوای ابن تیمیه
...

پیشنهاد کاربران

بپرس