شکست امن

دانشنامه عمومی

 
در مهندسی ، شکست امن یک ویژگی یا روش طراحی است که در صورت بروز یک نوع علل شکست خاص، ذاتاً به گونه ای پاسخ می دهد که کمترین آسیب را به سایر تجهیزات، محیط زیست یا افراد وارد می کند. برخلاف ایمنی ذاتی برای یک خطر خاص، "ایمن بودن سیستم" به این معنی نیست که خرابی غیرممکن یا غیرمحتمل است، بلکه به این معنی است که طراحی سیستم از عواقب ناایمن خرابی سیستم جلوگیری می کند یا آن را کاهش می دهد. یعنی اگر زمانی که یک سیستم "شکست امن" از کار بیفتد، حداقل به همان اندازه سالم باقی می ماند که قبل از شکست وجود داشت. [ ۱] [ ۲] از آنجایی که بسیاری از انواع خرابی امکان پذیر است، آنالیز حالت و اثرات شکست برای بررسی حالت های خرابی و توصیه طراحی و روش های ایمنی استفاده می شود.
برخی از سیستم ها را هرگز نمی توان در برابر خرابی ایمن کرد، زیرا در دسترس بودن مداوم مورد نیاز است. افزونگی ، تاب آوری خطا ، یا برنامه احتیاطی برای این حالت ها استفاده می شود ( مثلاً چندین موتور مستقل با کنترل و تغذیه سوخت ) .
مثال ها عبارتند از:
• درهای ضد حریق کرکره ای که توسط سیستم های هشدار ساختمان یا آشکارسازهای دود محلی فعال می شوند، باید بدون توجه به قدرت، به طور خودکار بسته شوند. در صورت قطع برق، درب ضد حریق سیم پیچی نیازی به بسته شدن ندارد، اما باید در صورت دریافت سیگنال از سیستم های هشدار ساختمان یا آشکارسازهای دود، قابلیت بسته شدن خودکار را داشته باشد. ممکن است از یک پیوند قابل ذوب حساس به دما برای باز نگه داشتن درهای آتش نشانی در برابر جاذبه یا فنر بسته کننده استفاده شود. در صورت آتش سوزی، پیوند ذوب می شود و درها را آزاد می کند و آنها بسته می شوند.
• برخی از ارابه های بار فرودگاه نیاز دارند که فرد سوئیچ ترمز دستی یک سبد را همیشه نگه دارد. اگر سوئیچ ترمز دستی آزاد شود، ترمز فعال می شود و با فرض اینکه تمام قسمت های دیگر سیستم ترمز به درستی کار می کنند، گاری متوقف می شود. بنابراین، الزامات نگه داشتن ترمز دستی هم مطابق با اصول "ایمنی خرابی" عمل می کند و هم به خرابی ایمن سیستم کمک می کند ( اما لزوماً تضمین نمی کند ) . این نمونه ای از کلید مرد مرده است.
چمن زن ها و برف خور ها دارای یک اهرم دستی هستند که باید همیشه پایین نگه داشته شود. اگر آزاد شود، چرخش تیغه یا چرخنده را متوقف می کند. این همچنین به عنوان کلید مرد مرده عمل می کند .
• ترمزهای بادی در قطارهای راه آهن و ترمزهای هوایی در کامیون ها وجود دارند. ترمزها با فشار هوای ایجاد شده در سیستم ترمز در موقعیت خاموش نگه داشته می شوند. در مورد کامیون ها اگر خط ترمز شکافته شود، یا واگنی جدا شود، فشار هوا از بین می رود و ترمزها اعمال می شود، یا در قطارها توسط یک مخزن هوای داخلی اعمال می شود. رانندگی با کامیون با نشتی جدی در سیستم ترمز هوا غیرممکن است. ( کامیون ها همچنین ممکن است از کلاه گیس برای نشان دادن فشار کم هوا استفاده کنند. )
• درب های موتوری - در صورت قطع برق می توان دروازه را با دست و بدون نیاز به میل لنگ یا کلید باز کرد. با این حال، از آنجایی که عملاً به هر کسی اجازه می دهد از دروازه عبور کند، از طراحی خرابی ایمن استفاده می شود: در قطع برق، دروازه را فقط می توان با یک لنگ دستی باز کرد که معمولاً در یک منطقه امن یا زیر قفل و کلید قرار می گیرد. . هنگامی که چنین دروازه ای دسترسی وسایل نقلیه به خانه ها را فراهم می کند، از یک طرح ایمن استفاده می شود، جایی که در باز می شود تا امکان دسترسی آتش نشانی فراهم شود.
شیرهای ایمنی - دستگاه های مختلفی هستند که با سیالات کار می کنند از فیوزها یا شیرهای ایمنی به عنوان مکانیزم های شکست امن استفاده می کنند.
عکس شکست امنعکس شکست امنعکس شکست امن
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس