شهادت حضرت زهرا

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] واقعه شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) نه تنها از مسلّمات منابع معتبر شیعه است، بلکه معتبرترین کتاب های اهل سنت بر این مصیبت شاهدند. صحیح بخاری - معتبرترین کتاب، پس از قرآن در نزد اهل سنت - طلیعه این مصیبت را از قول ابن عباس در ضمن حدیثی چنین توصیف می کند «الرزیّة کلّ الزریّة» مصیبت آن مصیبتی که بر هر مصیبتی برتری دارد، بلکه آن مصیبتی که همه مصائب را در بر می گیرد، زمینه سازی برای این مصیبت عظمی بود. نسبت هذیان و... به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) «غلبه الوجع» برای جلوگیری تاکید بیشتر بر سفارشات آن حضرت درباره شهید این مصیبت و... بود. و با جمله «عندنا کتاب اللَّه حسبنا» کتاب را از عترت جدا کرده و زمینه «الرّزیّة کلّ الرّزیّة» را فراهم کردند.
ابن عباس می گوید: چون بیماری رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) شدید گردید، فرمود: چیزی بیاورید تا بر آن برای شما نوشته ای بنویسم که بعد از آن گمراه نشوید. عمر گفت: بر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بیماری چیره گردیده، کتاب خدا در دست ماست ما را بس است، پس اختلاف کردند و جنجال بالا گرفت. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمود: از نزد من بر خیزید درگیری در حضور من سزاوار نیست. پس ابن عباس بیرون رفت و می گفت: مصیبت، تمام مصیبت آنگاه رخ داد که بین پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و نوشتارش حائل گردیدند.«عن ابن عباس قال: لمّا اشتدّ بالنّبیّ (صلی الله علیه و آله وسلّم) وجعه، قال: ائتونی بکتاب اکتب لکم کتاباً لاتضلّوا بعده، قال عمر: انّ النّبیّ (صلی الله علیه و آله وسلّم) غلبه الوجع وعندنا کتاب اللَّه حسبنا، فاختلفوا وکثر الغلط، قال: قوموا عنّی ولاینبغی عندی التنازع، فخرج ابن عباس یقول: انّ الرزیّة کلّ الرزیّة ماحال بین رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله وسلّم) وبین کتابه.»
بخاری، محمد بن إسماعیل، صحیح بخاری، ج۱، ص۳۴.
شاید آنانکه کلام ابن عباس را می شنیدند که می گوید: «الرّزیّة کلّ الرّزیّة» وای مصیبت جامع، حیران و آشفته خاطر بودند که یعنی چه؟! ابن عباس چه می گوید؟! امّا پس از چند روز انگشت شمار نسبت دهنده هذیان و یاوه گویی به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) کلام دیگری گفت: به خدا قسم خانه را با شما آتش می زنم. این ماجرا در منابع فراوانی از اهل سنت آمده که فقط به چند نمونه آن اشاره می شود.
← ابن ابی شیبه
روشن است زنی که در اثر تهدید به احراق بیت و آتش زدن خانه اش و سقط جنینش و... مریض گردد و مرض او در زمان کوتاهی منجر به فوت وی شود، این فوت شرعاً و عرفاً و عقلاً قتل و شهادت محسوب می گردد، و به عامل جنایت مستند می باشد، و نیازی به دلیل دیگری ندارد. از اینرو است که ائمه معصومین: و اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) مادر خود را شهید می خواندند. چنانکه حضرت موسی بن جعفر (علیه السّلام) فرمود: «انّ فاطمة (سلام الله علیها) صدیقة شهیدة».
کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، ص۴۵۸، ح ۲.
...

پیشنهاد کاربران

🇮🇷#ایران_اسلامی
🇮🇷#ایران_قوی
🇮🇷#جستجو_کن
edmolavand@
🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand@
💥محسن_داداش_پور_باکر
در پیامرسان ایتا با ما همراه باشید
🇮🇷به آوات قلم زیر مجموعه ی#پژوهش_ادملاوند edmolavand@ خوش آمدید
...
[مشاهده متن کامل]

#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
🩸میزان لطمات و صدمات وارده بر بدن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها طبق روایات
🏴🚩وا فاطمتا. . وافاطمتا. . وافاطمتا🚩🏴
🩸میزان لطمات و صدمات وارده 🩸
بر بدن مبارک صدیقه طاهره حضرت فاطمه ( صلوات الله علیها ) طبق روایات :👇
✅برخی از آنچه در کتب شیعه و اهل سنت درباره لطمات و صدمات وارده بر حضرت فاطمه زهرا ( س ) در طی حمله مهاجمین به خانه ایشان آمده است، عبارت است از :
۱�ضرب تازیانه :👇
🔹بر پهلوها و پشت :
نقل شده است :
📋《فَمَاتَت وَ آثَارُ السِّیَاطِ بِجَنبِهَا》
🩸حضرت فاطمه ( س ) از دنیا رفت، در حالی که آثار تازیانه بر پهلوی او بود. ( ۱ )
و در روایتی :
📋《ضَرَبَ قُنفُذُ فَاطِمَهَ ( س ) بِالسَّوطِ عَلَی ظَهرِهَا وَ جَنبَیهَا》
🩸قنفذ با تازیانه بر پشت ودو طرف پهلوی فاطمه ( س ) زد. ( ۲ )
🔹بر دست :
نقل شده است :
📋《وَ ضَرَبَ یَدَ الصِّدِّیقَةِ الکُبرَی فَاطِمَةِ ( س ) بِالسَّوْطِ》
🩸 وآن ملعون دست صدیقه کبری ( س ) را با تازیانه زد. ( ۳ )
در روایتی خود عمر می گوید :
📋《فَضَرَبْتُ کَفَّیْهَا بِالسَّوْطِ فَأَلَّمَهَا》
🩸با تازیانه بر دستانش زدم و او از آن ضربه من درد کشید. ( ۴ )
🔹بر بازو :
در روایتی از خود حضرت فاطمه ( س ) نقل شده است :
📋《فَالتَوَی السَّوطَ عَلَی عَضُدِی، حَتَّی صَارَ کَالدُّملُجِ》
🩸عمَر با تازیانه به بازوی من زد و مانند دستبندی سیاه، کبود شد. ( ۵ )
۲�شکستن شدن پهلو :👇
نقل شده است که :
📋《وَ کُسِرَت جَنبُهَا》
🩸و پهلویش شکسته شده است. ( ۶ )
در روایتی دیگر :
📋《فَدَفَعَها فَکَسَرَ ضِلعَاً مِن جَنبِها
🩸قنفذ بانو را به سمتی از خانه اش پرت کرد و استخوان دنده پهلویش را شکست. ( ۷ )
۳�لگد خوردن :👇
نقل شده است :
📋《إنَّ عُمَرَ رَفَسَ ( بِرِجلِهِ ) فَاطِمَةَ ( س ) حَتَّی أسْقَطَتْ بِمُحْسِنٍ ( ع )
🩸عمر لگدی بر فاطمه ( س ) زد، در نتیجه، فاطمه ( س ) فرزندی که در رحم داشت، سقط شد. ( ۸ )
در روایتی دیگر :
📋《لَکَزَهَا قُنفُذُ》
🩸قنفذ با لگد به سینه فاطمه زهرا ( س ) زد. ( ۹ )
۴�ضربه با غلاف شمشیر :👇
نقل شده است :
📋《فَرَفَعَ عُمَرُ السَّیفَ وَ هُوَ فِی غِمدِهِ فَوَجَاَ بِهِ جَنبَهَا》
🩸سپس عمر شمشیر را بلند کرد، در حالی که در غلاف بود، پهلو های فاطمه ( س ) را مجروح ساخت. ( ۱۰ )
۵�فشار بین در و دیوار :👇
نقل شده است :
📋《وَ ضَغَطُوا سَیِّدَةَ النِّسَاءِ بِالبَابِ》
🩸سرور زنان را با درب مورد فشار قرار دادند. ( ۱۱ )
در روایتی دیگر :
📋《ضَغَطَ عُمَرُ لَهَا بَینَ البَابِ وَ الحَائِطِ》
🩸عمر، فاطمه ( س ) را بین در و دیوار فشار داد. ( ۱۲ )
در روایتی دیگر :
📋《أنـَّهُ حَصَرَ فاطِمَةَ ( س ) فِی الْبابِ حَتّی أسْقَطَتْ مُحْسِناً》
🩸عمر، فاطمه ( س ) را چنان در میان در فشرد که محسن را سقط کرد. ( ۱۳ )
و در روایتی دیگر :
📋《عَصَرَ عُمَرُ فَاطِمَةَ ( س ) خَلفَ البَابِ》
🩸عمر فاطمه ( س ) را پشت در فشرد. ( ۱۴ )
۶�سیلی به صورت :👇
نقل شده است :
📋《لَطَمَ وَجَهَ الزَّکِیَّةِ》
🩸عمر به صورت فاطمه زکیه ( س ) سیلی زد. ( ۱۵ )
در روایتی، خود عمر می گوید :
📋《فَصَفَقْتُ صَفْقَةً عَلَى خَدَّیْهَا مِنْ ظَاهِرِ الْخِمَارِ فَانْقَطَعَ قُرْطُهَا وَ تَنَاثَرَتْ إِلَى الْأَرْضِ》
🩸از روی مقنعه طوری بر دو گونه اش زدم که گوشواره ها پاره شد و به زمین ریخت. ( ۱۶ )
در روایتی دیگر :
📋《لَطَمَهَا حَتَّی خَرَّت لِوَجهِهَا وَ جَبِینِهَا》
🩸عمر با سیلی فاطمه ( س ) را زد و او با صورت و پیشانی بر زمین آمد. ( ۱۷ )
در روایتی دیگر :
📋《ثُمَّ لَطَمَهَا فَکَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَى قُرْطٍ فِی أُذُنِهَا حِینَ نُقِفَتْ 》
🩸سپس عمر، سیلی به صورت ایشان زد، که گویا میبینم که بر اثر سیلی او گوشواره از گوشش بر زمین افتاد. ( ۱۸ )
۷�زخمی شدن سینه توسط میخ در :👇
نقل شده است :
📋《وَ نَبَتَ مِسمَارُ البَابِ فِی صَدرِهَا》
🩸میخ در، به سینه فاطمه ( س ) فرو رفت. ( ۱۹ )
۸�سوختن صورت :👇
از حضرت فاطمه ( س ) نقل شده است که :
📋《 فَسَقَطتُ لِوَجهِی وَ النَّارُ تَسعَرُ وَ تَسفَعُ وَجهِی》
🩸سپس با صورت بر زمین افتادم، در حالی که آتش شعله ور بود و حرارتش صورتم را می سوزاند. ( ۲۰ )
👈{وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ}
📚منابع :
۱ ) الهجوم عبدالزهراء، ص۲۷۹
۲ ) عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۵۸۰
۳ ) بحارالانوار مجلسی، ج۵۳، ص۱۴
۴ ) بحارالانوار مجلسی، ج۳۰، ص۲۹۳
۵ ) الهدایه الکبری خصیبی، ص۱۷۹
۶ ) نوادر الاخبار فیض کاشانی، ص۱۶۳
۷ ) الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۸۳
۸ ) لسان المیزان ابن حجر عسقلانی، ج۱، ص۴۰۶
۹ ) عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۵۸۰
۱۰ ) بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۱۹۷
۱۱ ) اثبات الوصیه مسعودی، ص۱۴۶
۱۲ ) الصواعق المحرقه هیثمی، ص۵۱
۱۳ ) اثبات الهداة حرّ عاملی، ج۳، ص۳۹۸
۱۴ ) عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۹۴۴
۱۵ ) بحارالانوار مجلسی، ج۳۱، ص۱۲۶
۱۶ ) بحارالانوار مجلسی، ج۳۰، ص۲۹۴
۱۷ ) الهجوم عبدالزهراء، ص۳۳۶
۱۸ ) الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۵
۱۹ ) الهجوم عبدالزهراء، ص۳۱۷
۲۰ ) عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۵۸۰
https:/mzm22mzm. blogfa. com/post/451
🟨نکته: در برخی نوشتارهای منتشر شده به نظر می رسد اسامی و وقایع کتابت شده در این اثر خطی، مربوط به زمانهای دورتر و یا هم عصر مولف مزبور باشد که نیاز به تحقیق جامع دارد.
📸در برخی از نوشتارها هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
⚠️معرفی اشخاص، به معنای تایید یا تبلیغ آنان نیست و هدف ما صرفا پژوهشی می باشد.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
⚠️تمامی آثار [صوت، فیلم، نمایه، اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت #نگارخانه_ادملا و یا #پژوهش_اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای #ارزش_پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
𒇹𒂹𒄁𒇺 𒃀𒀀𒃀𒀀𒄹 𒁁𒈀𒃹 𒁀𒀀𒆺𒃹
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─