[ویکی نور] شرح فارسی بر رسائل شیخ مرتضی انصاری (اوضح الشروح فی فرائد الاصول). شرح فارسی بر رسائل شیخ مرتضی انصاری (اوضح الشروح فی فرائد الاصول)، اثر سید عبدالله اصغری است.
به نظر مؤلف، این شرح، نه تنها واضح ترین، بلکه دقیق ترین و جامع ترین و ساده ترین شروح رسائل به شمار می رود.
مؤلف، از لحاظ دقت در عمق مطالب و مباحث و مواظبت در تبیین و تشریح دورترین نکات و رموز و فرونگذاردن کوچک ترین مطلب و بررسی حتی ریزه کاری های هر مبحثی، زحمات و مشقات بیش از حد معمول متحمل شده است.
کتاب، مشتمل بر دو جلد است و متأسفانه بقیه مجلدات آن فعلاً در دست رس نیست. جلد اول، فقط شامل مبحث قطع بوده و جلد دوم، از بحث ظن شروع شده و با ادله حجیت خبر واحد به پایان می رسد. در این شرح، عبارات و عناوین کتاب «رسائل» با ذکر شماره صفحه و سطر، مشخص شده است و حرف(ق) اشاره به کتاب رسائل قدیم است و حرف(ج) اشاره به کتاب «رسائل» چاپ جدید(چاپ جامعه مدرسین).
مؤلف، در باره اینکه چرا امارات و اصول عملی نمی توانند جانشین قطع موضوعی وصفی بشوند، بیان می کند که سر و انگیزه مطلب آن است که ادله حجیت اماره و اصل، تنها کاری که انجام می دهند آن است که مؤدای اماره و اصل را، نازل منزله واقع قرار می دهند؛ مثلاً اگر مکلف، نسبت به وجود خمر یقین پیدا کند، وجوب اجتناب مترتب می شود؛ حال اگر خبر واحد قائم شد که فلان مایع خمر است و یا استصحاب جاری شد که فلان مایع خمر است، ادله حجیت خبر واحد و ادله حجیت استصحاب، مایع مذکور را نازل منزله واقع قرار می دهد؛ یعنی خبر واحد و استصحاب، نقش یقین را از لحاظ کشف واقع ایفاء می نمایند و احکام خمر مترتب می شود و لذا خبر واحد و استصحاب با کمک ادله اعتبار آنها، می توانند جای گزین قطع طریقی و قطع موضوعی طریقی بشوند و اما ادله اعتبار خبر واحد و استصحاب توانایی آن را ندارند که علاوه بر قرار دادن مؤدای خبر واحد و استصحاب را به منزله واقع، خود خبر واحد و استصحاب را نازل منزله صفت قطع قرار بدهند. مؤلف، در بحث تجری اشکال مهمی را بر کلام صاحب فصول وارد کرده که حتی مرحوم شیخ نیز آن را متذکر نشده است و آن اینکه هر دو عنوان تجری و معصیت، از نظر اصطلاح با هم تباین دارند و در هیچ جا با هم اجتماع نمی کنند و در یک مورد صادق نخواهند بود؛ مثالی را که برای تصادم تجری و معصیت ذکر کرده اند، تنها مصداق معصیت است و تجری به معنای اصطلاحی اصلاً صادق نخواهد بود.
به نظر مؤلف، این شرح، نه تنها واضح ترین، بلکه دقیق ترین و جامع ترین و ساده ترین شروح رسائل به شمار می رود.
مؤلف، از لحاظ دقت در عمق مطالب و مباحث و مواظبت در تبیین و تشریح دورترین نکات و رموز و فرونگذاردن کوچک ترین مطلب و بررسی حتی ریزه کاری های هر مبحثی، زحمات و مشقات بیش از حد معمول متحمل شده است.
کتاب، مشتمل بر دو جلد است و متأسفانه بقیه مجلدات آن فعلاً در دست رس نیست. جلد اول، فقط شامل مبحث قطع بوده و جلد دوم، از بحث ظن شروع شده و با ادله حجیت خبر واحد به پایان می رسد. در این شرح، عبارات و عناوین کتاب «رسائل» با ذکر شماره صفحه و سطر، مشخص شده است و حرف(ق) اشاره به کتاب رسائل قدیم است و حرف(ج) اشاره به کتاب «رسائل» چاپ جدید(چاپ جامعه مدرسین).
مؤلف، در باره اینکه چرا امارات و اصول عملی نمی توانند جانشین قطع موضوعی وصفی بشوند، بیان می کند که سر و انگیزه مطلب آن است که ادله حجیت اماره و اصل، تنها کاری که انجام می دهند آن است که مؤدای اماره و اصل را، نازل منزله واقع قرار می دهند؛ مثلاً اگر مکلف، نسبت به وجود خمر یقین پیدا کند، وجوب اجتناب مترتب می شود؛ حال اگر خبر واحد قائم شد که فلان مایع خمر است و یا استصحاب جاری شد که فلان مایع خمر است، ادله حجیت خبر واحد و ادله حجیت استصحاب، مایع مذکور را نازل منزله واقع قرار می دهد؛ یعنی خبر واحد و استصحاب، نقش یقین را از لحاظ کشف واقع ایفاء می نمایند و احکام خمر مترتب می شود و لذا خبر واحد و استصحاب با کمک ادله اعتبار آنها، می توانند جای گزین قطع طریقی و قطع موضوعی طریقی بشوند و اما ادله اعتبار خبر واحد و استصحاب توانایی آن را ندارند که علاوه بر قرار دادن مؤدای خبر واحد و استصحاب را به منزله واقع، خود خبر واحد و استصحاب را نازل منزله صفت قطع قرار بدهند. مؤلف، در بحث تجری اشکال مهمی را بر کلام صاحب فصول وارد کرده که حتی مرحوم شیخ نیز آن را متذکر نشده است و آن اینکه هر دو عنوان تجری و معصیت، از نظر اصطلاح با هم تباین دارند و در هیچ جا با هم اجتماع نمی کنند و در یک مورد صادق نخواهند بود؛ مثالی را که برای تصادم تجری و معصیت ذکر کرده اند، تنها مصداق معصیت است و تجری به معنای اصطلاحی اصلاً صادق نخواهد بود.
[ویکی فقه] شرح فارسی بر رسائل شیخ مرتضی انصاری (کتاب). «شرح فارسی بر رسائل شیخ مرتضی انصاری (اوضح الشروح فی فرائد الاصول)»، اثر سید عبدالله اصغری است.
به نظر مؤلف، این شرح، نه تنها واضح ترین، بلکه دقیق ترین و جامع ترین و ساده ترین شروح رسائل به شمار می رود. مؤلف، از لحاظ دقت در عمق مطالب و مباحث و مواظبت در تبیین و تشریح دورترین نکات و رموز و فرونگذاردن کوچک ترین مطلب و بررسی حتی ریزه کاری های هر مبحثی، زحمات و مشقات بیش از حد معمول متحمل شده است.
ساختار
کتاب، مشتمل بر دو جلد است و متاسفانه بقیه مجلدات آن فعلا در دست رس نیست. جلد اول، فقط شامل مبحث قطع بوده و جلد دوم، از بحث ظن شروع شده و با ادله حجیت خبر واحد به پایان می رسد. در این شرح، عبارات و عناوین کتاب «رسائل» با ذکر شماره صفحه و سطر، مشخص شده است و حرف (ق) اشاره به کتاب رسائل قدیم است و حرف (ج) اشاره به کتاب «رسائل» چاپ جدید (چاپ جامعه مدرسین ).
گزارش محتوا
مؤلف، در باره اینکه چرا امارات و اصول عملی نمی توانند جانشین قطع موضوعی وصفی بشوند، بیان می کند که سر و انگیزه مطلب آن است که ادله حجیت اماره و اصل ، تنها کاری که انجام می دهند آن است که مؤدای اماره و اصل را، نازل منزله واقع قرار می دهند؛ مثلا اگر مکلف، نسبت به وجود خمر یقین پیدا کند، وجوب اجتناب مترتب می شود؛ حال اگر خبر واحد قائم شد که فلان مایع خمر است و یا استصحاب جاری شد که فلان مایع خمر است، ادله حجیت خبر واحد و ادله حجیت استصحاب، مایع مذکور را نازل منزله واقع قرار می دهد؛ یعنی خبر واحد و استصحاب، نقش یقین را از لحاظ کشف واقع ایفاء می نمایند و احکام خمر مترتب می شود و لذا خبر واحد و استصحاب با کمک ادله اعتبار آنها، می توانند جای گزین قطع طریقی و قطع موضوعی طریقی بشوند و اما ادله اعتبار خبر واحد و استصحاب توانایی آن را ندارند که علاوه بر قرار دادن مؤدای خبر واحد و استصحاب را به منزله واقع، خود خبر واحد و استصحاب را نازل منزله صفت قطع قرار بدهند. مؤلف، در بحث تجری اشکال مهمی را بر کلام صاحب فصول وارد کرده که حتی مرحوم شیخ نیز آن را متذکر نشده است و آن اینکه هر دو عنوان تجری و معصیت ، از نظر اصطلاح با هم تباین دارند و در هیچ جا با هم اجتماع نمی کنند و در یک مورد صادق نخواهند بود؛ مثالی را که برای تصادم تجری و معصیت ذکر کرده اند، تنها مصداق معصیت است و تجری به معنای اصطلاحی اصلا صادق نخواهد بود. مؤلف، تصریح می کند که مرحوم شیخ در مورد قطع حاصل از مقدمات عقلیه و حکم عقل و براهین عقلی، راه وسط و میانه را انتخاب فرمودند؛ به طوری که نه روش اخباری ها درست است که به کلی حکم عقل و مطالب آن را از اعتبار ساقط می دانند و نه مذهب بعضی ها درست است که به خاطر علاقه مندی به ادراکات و استدلالات عقلی، از روایات و احادیث روی گردانده اند و با قیاس و استحسان عقلی سر و کار دارند.
← جلد دوم
...
به نظر مؤلف، این شرح، نه تنها واضح ترین، بلکه دقیق ترین و جامع ترین و ساده ترین شروح رسائل به شمار می رود. مؤلف، از لحاظ دقت در عمق مطالب و مباحث و مواظبت در تبیین و تشریح دورترین نکات و رموز و فرونگذاردن کوچک ترین مطلب و بررسی حتی ریزه کاری های هر مبحثی، زحمات و مشقات بیش از حد معمول متحمل شده است.
ساختار
کتاب، مشتمل بر دو جلد است و متاسفانه بقیه مجلدات آن فعلا در دست رس نیست. جلد اول، فقط شامل مبحث قطع بوده و جلد دوم، از بحث ظن شروع شده و با ادله حجیت خبر واحد به پایان می رسد. در این شرح، عبارات و عناوین کتاب «رسائل» با ذکر شماره صفحه و سطر، مشخص شده است و حرف (ق) اشاره به کتاب رسائل قدیم است و حرف (ج) اشاره به کتاب «رسائل» چاپ جدید (چاپ جامعه مدرسین ).
گزارش محتوا
مؤلف، در باره اینکه چرا امارات و اصول عملی نمی توانند جانشین قطع موضوعی وصفی بشوند، بیان می کند که سر و انگیزه مطلب آن است که ادله حجیت اماره و اصل ، تنها کاری که انجام می دهند آن است که مؤدای اماره و اصل را، نازل منزله واقع قرار می دهند؛ مثلا اگر مکلف، نسبت به وجود خمر یقین پیدا کند، وجوب اجتناب مترتب می شود؛ حال اگر خبر واحد قائم شد که فلان مایع خمر است و یا استصحاب جاری شد که فلان مایع خمر است، ادله حجیت خبر واحد و ادله حجیت استصحاب، مایع مذکور را نازل منزله واقع قرار می دهد؛ یعنی خبر واحد و استصحاب، نقش یقین را از لحاظ کشف واقع ایفاء می نمایند و احکام خمر مترتب می شود و لذا خبر واحد و استصحاب با کمک ادله اعتبار آنها، می توانند جای گزین قطع طریقی و قطع موضوعی طریقی بشوند و اما ادله اعتبار خبر واحد و استصحاب توانایی آن را ندارند که علاوه بر قرار دادن مؤدای خبر واحد و استصحاب را به منزله واقع، خود خبر واحد و استصحاب را نازل منزله صفت قطع قرار بدهند. مؤلف، در بحث تجری اشکال مهمی را بر کلام صاحب فصول وارد کرده که حتی مرحوم شیخ نیز آن را متذکر نشده است و آن اینکه هر دو عنوان تجری و معصیت ، از نظر اصطلاح با هم تباین دارند و در هیچ جا با هم اجتماع نمی کنند و در یک مورد صادق نخواهند بود؛ مثالی را که برای تصادم تجری و معصیت ذکر کرده اند، تنها مصداق معصیت است و تجری به معنای اصطلاحی اصلا صادق نخواهد بود. مؤلف، تصریح می کند که مرحوم شیخ در مورد قطع حاصل از مقدمات عقلیه و حکم عقل و براهین عقلی، راه وسط و میانه را انتخاب فرمودند؛ به طوری که نه روش اخباری ها درست است که به کلی حکم عقل و مطالب آن را از اعتبار ساقط می دانند و نه مذهب بعضی ها درست است که به خاطر علاقه مندی به ادراکات و استدلالات عقلی، از روایات و احادیث روی گردانده اند و با قیاس و استحسان عقلی سر و کار دارند.
← جلد دوم
...