[ویکی نور] شرح الرسائل اثر شیخ مصطفی اعتمادی از جمله شروح خوب کتاب رسائل است.شارح با چندین دوره تدریس رسائل و تسلّط کامل بر مسائل محوری و کلیدی آن سرانجام این شرح را در سه جلد به پایان برد.
مولّف ساختار کتاب رسائل را حفظ کرده است و اگرچه به شروح مختلف مراجعه کرده و از نظریّات و انتقادات آنها بهره جسته است ولی حتی المقدور سعی وی در ایجازگویی بوده است.
این جلد از ابتدای حصر اصول عملیه شروع شده و تا حجیّت خبر واحد ادامه دارد. شارح بیان می کند که شیخ چهار اصل استصحاب، برائت، احتیاط، و تخییر را از میان سایر اصول برگزید و علّت آن برتری و تمایزی است که این چهار اصل در میان اصول از آن برخوردارند. اصولی که در اجتهاد احکام به کار می آیند بسیارند امّا از جهت کاربرد و نقشی که در اجتهاد دارند متفاوتند. بعضی مانند «اصالة الطهارة» تنها به یک باب از فقه اختصاص دارد و پاره دیگر مانند «اصالة الصح» گرچه بابهای بیشتری را فرا می گیرند ولی باز به شبهات موضوعی محدود می باشند. در این میان، تنها اصولی که در سراسر بابهای فقه و همه موارد شبهه، اعمّ از شبهه موضوعیه یا حکمیه، همواره فقیهان به آنها تمسّک می جویند همین چهار اصل است.
شارح در تبیین نظریه شیخ در رابطه با اینکه طریقیت قطع ذاتی و حجیّت آن از لوازم ذات آن است تصریح می کند که این کاشفیّت و طریقیت عین ذات قطع می باشد لذا این صفت نه اثباتاً و نه نفیاً قابل جعل شارع نیست.
مولّف اشاره می کند که تجرّی فقط قبح فاعلی دارد یعنی کاشف از سوء سریرت و خبث باطنی متجری است. ایشان در بحث ظن نیز به چهار فرق میان تصویب اشعری و معتزلی می پردازد.
مولّف ساختار کتاب رسائل را حفظ کرده است و اگرچه به شروح مختلف مراجعه کرده و از نظریّات و انتقادات آنها بهره جسته است ولی حتی المقدور سعی وی در ایجازگویی بوده است.
این جلد از ابتدای حصر اصول عملیه شروع شده و تا حجیّت خبر واحد ادامه دارد. شارح بیان می کند که شیخ چهار اصل استصحاب، برائت، احتیاط، و تخییر را از میان سایر اصول برگزید و علّت آن برتری و تمایزی است که این چهار اصل در میان اصول از آن برخوردارند. اصولی که در اجتهاد احکام به کار می آیند بسیارند امّا از جهت کاربرد و نقشی که در اجتهاد دارند متفاوتند. بعضی مانند «اصالة الطهارة» تنها به یک باب از فقه اختصاص دارد و پاره دیگر مانند «اصالة الصح» گرچه بابهای بیشتری را فرا می گیرند ولی باز به شبهات موضوعی محدود می باشند. در این میان، تنها اصولی که در سراسر بابهای فقه و همه موارد شبهه، اعمّ از شبهه موضوعیه یا حکمیه، همواره فقیهان به آنها تمسّک می جویند همین چهار اصل است.
شارح در تبیین نظریه شیخ در رابطه با اینکه طریقیت قطع ذاتی و حجیّت آن از لوازم ذات آن است تصریح می کند که این کاشفیّت و طریقیت عین ذات قطع می باشد لذا این صفت نه اثباتاً و نه نفیاً قابل جعل شارع نیست.
مولّف اشاره می کند که تجرّی فقط قبح فاعلی دارد یعنی کاشف از سوء سریرت و خبث باطنی متجری است. ایشان در بحث ظن نیز به چهار فرق میان تصویب اشعری و معتزلی می پردازد.
wikinoor: شرح_الرسائل
[ویکی فقه] شرح الرسائل (اعتمادی). «شرح الرسائل» اثر شیخ مصطفی اعتمادی از جمله شروح خوب کتاب رسائل است. شارح با چندین دوره تدریس رسائل و تسلط کامل بر مسائل محوری و کلیدی آن سرانجام این شرح را در سه جلد به پایان برد.
مولف ساختار کتاب رسائل را حفظ کرده است و اگرچه به شروح مختلف مراجعه کرده و از نظریات و انتقادات آنها بهره جسته است ولی حتی المقدور سعی وی در ایجازگویی بوده است.
گزارش محتوا
فهرست مطالب هر یک از مجلدات کتاب در انتهای همان جلد آمده است.
مولف ساختار کتاب رسائل را حفظ کرده است و اگرچه به شروح مختلف مراجعه کرده و از نظریات و انتقادات آنها بهره جسته است ولی حتی المقدور سعی وی در ایجازگویی بوده است.
گزارش محتوا
فهرست مطالب هر یک از مجلدات کتاب در انتهای همان جلد آمده است.
wikifeqh: شرح_الرسائل _(اعتمادی)