شرایط اجاره

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] صحت عقد اجاره دارای شرائطی می باشد که در ذیل ذکر می شود.
انسان نابالغ حقّ تصرف در اموال خود را ندارد.قرآن در این مورد می گوید: «وابتَلوا الیَتـمی حَتّی اِذا بَلَغوا النِّکاحَ فَاِن ءانَستُم مِنهُم رُشدًا فَادفَعوا اِلَیهِم اَمولَهُم». قرآن در این آیه، جواز تصرّف یتیم را به تحقّق رشد بعد از بلوغ موکول کرده، می فرماید: یتیمان را تا زمان بلوغ آزمایش کنید و اگر هنگام بلوغ، رشد آنان را مسلّم یافتید، اموالشان را به آنان بدهید. برخی گفته اند: اگر بلوغ در جواز تصرّف در اموال دخالتی نمی داشت، ذکر آن در آیه لغو می بود. مشهور امامیه و حنبلیه و شافعیه نیز همین را گفته اند؛ ولی برخی از جمله محقق اردبیلی و ایروانی، معاملات طفل را جایز دانسته و گفته اند: ملاک در جواز تصرف، رشد است، و بلوغ در حکم دخالتی ندارد و ذکر آن در آیه به جهت دلالت بر رشد است، یعنی آمدن بلوغ نشان می دهد که رشد محقّق شده است.
رشد
فقیهان با استناد به آیات ۵ ـ ۶ نساء/۴ و ۲۸۲ بقره/۲ گفته اند: سفیه، از تصرّفات مالی ممنوع است؛ ازاین رو حق اجاره دادن اموال خود را ندارد؛ امّا در اجیر شدن سفیه دو نظر است:برخی آن را به تصرّفات مالی ملحق کرده و ممنوع می دانند و بعضی آن را به دست آوردن مال دانسته و جایز شمرده اند. برخی ضمن تقویت نظر نخست می گویند: ممنوعیت سفیه، به سبب کمبود ذاتی او است که نمی تواند نفع و ضرر خویش را در معاملات تشخیص دهد؛ بنابراین، تفاوتی میان تصرّفات مالی و غیرمالی او نیست؛ افزون بر این که روایات مربوط به منع تصرفات سفیه اطلاق دارد و هر دو مورد را در بر گیرد.
عقل
برخی، از آیات ۵ ـ ۶ نساء/۴ و آیه ۲۸۲ بقره/۲ که تصرفات مالی سفیه را ممنوع کرده، استفاده کرده اند که معاملات مجنون، به طریق اُوْلی باطل است.
حرّیت
...

[ویکی فقه] شرایط اجاره (قرآن). در برخی از آیات به برخی از شرایط اجاره اشاره شده است.
تعیین اجاره بهای متعارف، از شرایط صحت اجاره می باشد.... وان اردتم ان تسترضعوا اولـدکم فلا جناح علیکم اذا سلمتم ما ءاتیتم بالمعروف.... (با توجه به قید «المعروف» که اشاره به «اجرة المثل» دارد مطلب فوق قابل استفاده است.) قال انی ارید ان انکحک احدی ابنتی هـتین علی ان تاجرنی ثمـنی حجج فان اتممت عشرا فمن عندک وما ارید ان اشق علیک... معلوم بودن مقدار کار یا منفعت در برابر اجاره بها، از شرایط اجاره است.قال انی ارید ان انکحک احدی ابنتی هـتین علی ان تاجرنی ثمـنی حجج فان اتممت عشرا فمن عندک.... (مشخص شدن مدت اجاره از سوی شعیب علیه السّلام نشان می دهد که باید در عقد اجاره، کار یا منفعت هم مشخص باشد و تعیین زمان، بدون تعیین کار یا منفعت، لغو است.)

پیشنهاد کاربران

بپرس