الگو:مجتمع شتاب دهنده سرن
شتاب دهندهٔ پروتون اس پی اس ( به انگلیسی: Super Proton Synchrotron ) یا ( SPS ) ، یک دستگاه شتاب دهنده ذرات از نوع سنکروترون در سرن است. [ ۱] این شتاب دهنده در دایره ای با محیط ۶٫۹ کیلومتر ( ۴٫۳ مایل ) در مرز فرانسه و سوئیس در نزدیکی ژنو، سوئیس، در یک تونل حلقوی قرار دارد.
شتاب دهندهٔ پروتون اس پی اس در حال حاضر به عنوان انژکتور نهایی برای پرتوهای پرتنش برای برخورددهنده هادرونی بزرگ استفاده می شود که عملیات مقدماتی آن را در ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۸ آغاز کرد، که پروتون ها را از ۲۶ گیگاوات به 450 GeV تسریع می کند. سپس LHC آن ها را به چند ترانس الکترومغناطیسی ( TeV ) تسریع می کند.
عملیات به عنوان انژکتور همچنان امکان ادامهٔ برنامهٔ تحقیقی در حال انجام ثابت را فراهم می کند، جایی که از SPS برای ارائهٔ پرتوهای پروتون های ۴۰۰ گیگاوات برای تعدادی از آزمایش های ثابت هدف واقعی، به ویژه COMPASS, NA61 / SHINE و NA62 استفاده می شود.
شتاب دهندهٔ پروتون اس پی اس به عنوان مکانی برای آزمایش مفاهیم جدید در فیزیک شتاب دهنده خدمت کرده و همچنان استفاده می شود. در سال ۱۹۹۹ آن را به عنوان یک رصدخانه برای پدیده اثر ابر الکترونیک استفاده شد. [ ۲] در سال ۲۰۰۳، SPS نخستین ماشینی بود که در آن شرایط رانندگی رزونانس همیلتون به طور مستقیم اندازه گیری شد. [ ۳] و در سال ۲۰۰۴، آزمایش ها برای خنثی سازی اثرات مضر برخورد با پرتو ( مانند آنچه در LHC انجام شد ) صورت گرفت. [ ۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفشتاب دهندهٔ پروتون اس پی اس ( به انگلیسی: Super Proton Synchrotron ) یا ( SPS ) ، یک دستگاه شتاب دهنده ذرات از نوع سنکروترون در سرن است. [ ۱] این شتاب دهنده در دایره ای با محیط ۶٫۹ کیلومتر ( ۴٫۳ مایل ) در مرز فرانسه و سوئیس در نزدیکی ژنو، سوئیس، در یک تونل حلقوی قرار دارد.
شتاب دهندهٔ پروتون اس پی اس در حال حاضر به عنوان انژکتور نهایی برای پرتوهای پرتنش برای برخورددهنده هادرونی بزرگ استفاده می شود که عملیات مقدماتی آن را در ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۸ آغاز کرد، که پروتون ها را از ۲۶ گیگاوات به 450 GeV تسریع می کند. سپس LHC آن ها را به چند ترانس الکترومغناطیسی ( TeV ) تسریع می کند.
عملیات به عنوان انژکتور همچنان امکان ادامهٔ برنامهٔ تحقیقی در حال انجام ثابت را فراهم می کند، جایی که از SPS برای ارائهٔ پرتوهای پروتون های ۴۰۰ گیگاوات برای تعدادی از آزمایش های ثابت هدف واقعی، به ویژه COMPASS, NA61 / SHINE و NA62 استفاده می شود.
شتاب دهندهٔ پروتون اس پی اس به عنوان مکانی برای آزمایش مفاهیم جدید در فیزیک شتاب دهنده خدمت کرده و همچنان استفاده می شود. در سال ۱۹۹۹ آن را به عنوان یک رصدخانه برای پدیده اثر ابر الکترونیک استفاده شد. [ ۲] در سال ۲۰۰۳، SPS نخستین ماشینی بود که در آن شرایط رانندگی رزونانس همیلتون به طور مستقیم اندازه گیری شد. [ ۳] و در سال ۲۰۰۴، آزمایش ها برای خنثی سازی اثرات مضر برخورد با پرتو ( مانند آنچه در LHC انجام شد ) صورت گرفت. [ ۴]