[ویکی فقه] مراد، واقعیّتهایی در جهان است که با عدل الهی سازگار نمینمایند؛ همانند وجود مرگ، تفاوتها میان موجودات، فقر و آفتها، مصیبت ها، بلایای طبیعی و مکافات دنیایی.
متکلّمان امامیّه از دو منظر بدین شبههها پاسخ گفتهاند:
منظر دروندینی و ایمان مذهبی
خداوند، عالم و حکیم و مهربان است و ریشه های ستمگری، همانند نادانی، ناتوانی و عقدههای روانی به ساحت ربوبی او راه ندارند و بدین روی انگیزهای برای اینکه خداوند به کسی ستم روا دارد، نمیتوان یافت.
حکمت پارهای از شرور و ناملایمات زندگی دنیایی بر بشر روشن نیست و او را یارای رسیدن بدان نیست
کسانی که از این منظر به وقایع جهان مینگرند، خود را با چون و چراهای مسئله شرور درگیر نمیکنند و میکوشند تا به حکمت و فلسفه شرور راه یابند.
منظر بروندینی و تأمّلات کلامی و فلسفی
متکلّمان و فیلسوفان از این منظر پاسخهایی برای شبههها پیش کشیدهاند که مهمترین آنها عبارتاند از:
← عدمی بودن شرور
...
متکلّمان امامیّه از دو منظر بدین شبههها پاسخ گفتهاند:
منظر دروندینی و ایمان مذهبی
خداوند، عالم و حکیم و مهربان است و ریشه های ستمگری، همانند نادانی، ناتوانی و عقدههای روانی به ساحت ربوبی او راه ندارند و بدین روی انگیزهای برای اینکه خداوند به کسی ستم روا دارد، نمیتوان یافت.
حکمت پارهای از شرور و ناملایمات زندگی دنیایی بر بشر روشن نیست و او را یارای رسیدن بدان نیست
کسانی که از این منظر به وقایع جهان مینگرند، خود را با چون و چراهای مسئله شرور درگیر نمیکنند و میکوشند تا به حکمت و فلسفه شرور راه یابند.
منظر بروندینی و تأمّلات کلامی و فلسفی
متکلّمان و فیلسوفان از این منظر پاسخهایی برای شبههها پیش کشیدهاند که مهمترین آنها عبارتاند از:
← عدمی بودن شرور
...
wikifeqh: شبهات_عدل