شانشی وای - ۸ یا یونشوجی - ۸ ( Shaanxi Y - 8 یا Yunshuji - 8 ) یک هواپیمای ترابری با برد متوسط است که توسط شرکت هواپیماسازی شانشی در چین بر اساس آنتونوف ای ان - ۱۲ شوروی ساخته شده است. این هواپیما به یکی از محبوب ترین هواپیماهای حمل و نقل/ترابری نظامی و غیرنظامی چین تبدیل شده است که انواع مختلفی از آن تولید و صادر شده است. هرچند آنتونوف - ۱۲ دیگر در اوکراین ساخته نمی شود، وای - ۸ چینی به ارتقا و تولید ادامه می دهد. تا سال ۲۰۱۰ حدود ۱۶۹ فروند هواپیمای وای - ۸ ساخته شده است.
در دهه ۱۹۶۰، چین چندین هواپیمای آنتونوف - ۱۲ را به همراه مجوز مونتاژ بومی این هواپیما را از اتحاد جماهیر شوروی خریداری کرد. با این حال، به دلیل شکاف چینی - شوروی، اتحاد جماهیر شوروی کمک های فنی خود به چین را متوقف کرد. شرکت صنعتی هواگردسازی شیان و مؤسسه طراحی هواپیمای شیان برای تولید وای - ۸ در چین، از مهندسی معکوس آنتونوف - ۱۲ استفاده کردند. [ ۲] طراحی این هواپیما تا فوریه ۱۹۷۲ تکمیل شد. [ ۲]
وای - ۸، مجهز به چهار موتور توربوپراپ نصب شده در زیر لبه های جلویی بال ها است. بال ها در ارتفاع بالا روی بدنه وصل شده اند. نسخه های اولیه ای که برای حمل بار یا نیرو مورد استفاده قرار می گرفتند دارای دو درب جانبی بازشو به سمت داخل بودند اما نسخه های بعدی از یک سطح شیبدار رو به عقب برای تسهیل بارگیری و تخلیه بار استفاده می کردند.
وای - ۸، قادر به حمل نیرو، پرتاب تجهیزات، پرتاب چترباز و عملکرد به عنوان آمبولانس هوایی است. همچنین می توان از آن برای ترابری تجاری استفاده کرد. این هواپیما قادر است ۲۰ تن محموله، تقریباً ۹۶ سرباز یا حدود ۸۲ چترباز را در محفظه بار که ۱۳٫۵ متر طول، ۳ متر عرض و ۲٫۴ متر ارتفاع دارد، جابه جا کند. [ ۳] همچنین می تواند ۶۰ سرباز مجروح شدید را با برانکار، ۲۰ سرباز مجروح جزئی و ۳ خدمهٔ پزشکی را حمل کند. [ ۳] انواع مختلفی از وای - ۸، برای نقش های تخصصی ساخته شده است، اما به دلیل ماهیت مخفی کارانهٔ ارتش آزادی بخش خلق، اطلاعات مربوط به آن ها ممکن است غیردقیق یا مبهم باشد.
وای - ۸ در ژوئن ۱۹۷۲ در کارخانه هواپیماسازی شیان به تولید آزمایشی رسید. در دسامبر ۱۹۷۴، نخستین وای - ۸ مونتاژ شده توسط چین، نخستین پرواز خود را انجام داد. پس از تولید آزمایشی، عملیات تولید وای - ۸، به کارخانه هواپیماسازی شانشی منتقل شد. وای - ۸های تولید شده توسط شانشی، پروازهای آزمایشی خود را در دسامبر ۱۹۷۵ انجام دادند. [ نیازمند منبع]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر دهه ۱۹۶۰، چین چندین هواپیمای آنتونوف - ۱۲ را به همراه مجوز مونتاژ بومی این هواپیما را از اتحاد جماهیر شوروی خریداری کرد. با این حال، به دلیل شکاف چینی - شوروی، اتحاد جماهیر شوروی کمک های فنی خود به چین را متوقف کرد. شرکت صنعتی هواگردسازی شیان و مؤسسه طراحی هواپیمای شیان برای تولید وای - ۸ در چین، از مهندسی معکوس آنتونوف - ۱۲ استفاده کردند. [ ۲] طراحی این هواپیما تا فوریه ۱۹۷۲ تکمیل شد. [ ۲]
وای - ۸، مجهز به چهار موتور توربوپراپ نصب شده در زیر لبه های جلویی بال ها است. بال ها در ارتفاع بالا روی بدنه وصل شده اند. نسخه های اولیه ای که برای حمل بار یا نیرو مورد استفاده قرار می گرفتند دارای دو درب جانبی بازشو به سمت داخل بودند اما نسخه های بعدی از یک سطح شیبدار رو به عقب برای تسهیل بارگیری و تخلیه بار استفاده می کردند.
وای - ۸، قادر به حمل نیرو، پرتاب تجهیزات، پرتاب چترباز و عملکرد به عنوان آمبولانس هوایی است. همچنین می توان از آن برای ترابری تجاری استفاده کرد. این هواپیما قادر است ۲۰ تن محموله، تقریباً ۹۶ سرباز یا حدود ۸۲ چترباز را در محفظه بار که ۱۳٫۵ متر طول، ۳ متر عرض و ۲٫۴ متر ارتفاع دارد، جابه جا کند. [ ۳] همچنین می تواند ۶۰ سرباز مجروح شدید را با برانکار، ۲۰ سرباز مجروح جزئی و ۳ خدمهٔ پزشکی را حمل کند. [ ۳] انواع مختلفی از وای - ۸، برای نقش های تخصصی ساخته شده است، اما به دلیل ماهیت مخفی کارانهٔ ارتش آزادی بخش خلق، اطلاعات مربوط به آن ها ممکن است غیردقیق یا مبهم باشد.
وای - ۸ در ژوئن ۱۹۷۲ در کارخانه هواپیماسازی شیان به تولید آزمایشی رسید. در دسامبر ۱۹۷۴، نخستین وای - ۸ مونتاژ شده توسط چین، نخستین پرواز خود را انجام داد. پس از تولید آزمایشی، عملیات تولید وای - ۸، به کارخانه هواپیماسازی شانشی منتقل شد. وای - ۸های تولید شده توسط شانشی، پروازهای آزمایشی خود را در دسامبر ۱۹۷۵ انجام دادند. [ نیازمند منبع]
wiki: شانشی وای ۸