شئول

دانشنامه عمومی

شئول ( به عبری: שְׁאוֹל ) نام مکان تاریکی در تنخ، مجموعه متون مقدس یهودیان است که مردگان بعد از مرگ به آنجا می روند. در ترجمه یونانی تنخ، شئول را «هادس» ( جهان مردگان یونانی ) ترجمه کرده اند. [ ۱] شئول در زبان عبری لغتی با بار منفی است. در کتاب ایوب، امثال سلیمان و کتاب حزقیال، شئول در اعماق زمین تصور شده است. چند مرتبه در تورات نیز به آن اشاره شده، از جمله در خداحافظی موسی با بنی اسرائیل در ۳۲:۲۲ سفر تثنیه. نویسندگان تنخ شئول را مکانی با ساختار و جغرافیایی مشخص می دانستند و پنج مرتبه به دروازه های آن و سه بار به چیزهایی که به مردگان اجازه نمی دهند خارج شوند، اشاره کرده اند. البته در فضای تنخ همچنین ممکن بود که شخصی را از شئول احضار کرد و با او سخن گفت، همان طور که در ۲۸:۶ کتاب اول سموئیل دیده می شود. [ ۲] باور به شئول تا ظهور یهودیت خاخامی ( ۳۰۰–۶۰۰ میلادی ) وجود داشته است. [ ۳]
دیدگاه بسط یافته ای دربارهٔ بهشت یا جهنم در تنخ وجود ندارد. [ ۴] به طور کلی در تمدن های اطراف مدیترانه باستان، جهان مردگان سرزمینی تاریک بود و بازگشت از آن امکان نداشت؛ در اغلب موارد، جهان زندگان و مردگان به وسیله آب ( مثل رودخانه یا دریا ) جدا می شد و بیشتر تاریخ پژوهان اعتقاد دارند در تصور اسرائیلیان از شئول هم چنین مفهومی وجود داشته است. در بخش های قدیمی تر تنخ، شئول اسم انسان انگاشته شده یک خداست و هیچ گاه با حرف تعریف نوشته نشده؛ نتیجتاً، شئول کارکردی مشابه خدایان مرگ در دیگر اساطیر خاورمیانه ای داشته است. این شباهت به ویژه در مقایسه با موت، خدای مرگ کنعانی که بشر را می بلعد، آشکار است. در ۲۵:۸ کتاب اشعیا هم شئول در حال بلعیدن انسان ها تجسم شده است. [ ۵]
در مزمور ۱۶، داوود فضیلت های خود را برمی شمارد و به یهوه التماس می کند که او را به شئول نفرستد تا از بین برود؛ از این قسمت، اینطور برداشت می شود که ساکنان شئول نهایتاً از بین می رفتند. داوود در عوض تقاضا می کند که خدایش او را مانند خودش جاویدان کند. [ ۶] در برخی قسمت های عهد جدید نیز به هادس اشاره شده است. [ ۷]
یکتاپرستی منجر به کسوف جهان زیرین در کتاب مقدس شد. مساله مرگ همچنان برای عبرانیان اهمیت داشت اما «خانهٔ غبار» بین النهرینی اهمیت گذشته را نداشت. [ ۸]
عکس شئولعکس شئول
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

در عقاید کتب عهد عتیق و جدید شئول ( واژه عبری ) یا همان جهان زیرین، یا جهانی تاریک است که در رستاخیز بدکاران به آنجا می روند و در دوزخ می افتند و مانند بیابانی تاریک است که بدکاران در آنجا از گرسنگی و
...
[مشاهده متن کامل]
تشنگی و بی رفاهی و عدم آرامش همیشه رنج می برند، و در آنجا گودالی دره ای است که دوزخ آتشین نامیده میشود و در آن جنایتکاران رنج می کشند اما بقیه دوزخیان در بیابان جهان زیرین یا همان دوزخ سرگردان می مانند، در مقابل آسمان که محل قدس فرشتگان است مسیری دارد که نیک کرداران به آنجا می روند و تا ابد جاودان در آرامش بدون هیچگونه شهوت، گرسنگی و تشنگی و نیازهای دنیوی زندگی می کنند اما بدکاران بعد مدتی رنج، که مدت آن نیز مشخص نیست از صحنه روزگار پاک می گردند. لازم به ذکر است که در بهشت ما مسیحیان آسمانی مقدس است نه سرسبزی و آمیزش با حوری های داف گوناگون، در آنجا شهوتی وجود ندارد و لرد آسمانی ما را برکت می بخشد به امید رستگاری همه آفرینندگان هوشمند خدا ( انسان ها ) و صلح و آرامش در همه جای زمین

بپرس