[ویکی فقه] امام زاده ای در مشهد میقان اراک قرار دارد که به نام محمد بن موسی کاظم (علیه السلام) (معروف به سید محمد عابد) خوانده می شود. بر این اساس باید گفت که امام کاظم (علیه السلام) فرزندی به نام محمد داشته است.
در مورد امام زاده ای که در مشهد میقان اراک قرار دارد و به نام محمد بن موسی کاظم (علیه السلام) (معروف به سید محمد عابد) خوانده می شود، باید گفت: امام موسی کاظم (علیه السلام) فرزندی به نام محمد داشته است، و درباره او گفته اند: «و کان محمد بن موسی (علیهما السلام) صالحا ورعا»؛ «محمد بن موسی درست کار و با ورع بود»؛ ولی اطلاعات قابل توجه دیگری پیرامون زندگی و محل دفنشان در منابع کهن وجود ندارد.
دیدگاه دیگر
در برخی کتاب های متأخر مانند «الانوار النعمانیة» جزایری (م ۱۱۱۲ ق) محل دفن او شیراز و یا کربلا اعلام شده است. لذا اگر این نقل را بپذیریم، محل دفن او در اراک مورد تردید واقع می شود.
نکته ای درباره امام زادگان
به هر حال باید به این نکته توجه داشت که بیش تر امام زادگانی که امروزه مرقدشان زیارتگاه مردم قرار گرفته، و در نزد مردم جایگاه دارند، فرزندان بدون واسطه ائمه اطهار (علیه السلام) نیستند؛ بلکه یا از نوادگان آن ها می باشند، یا از سادات، و یا از فرماندهان و حکام محلی بودند که بعد از مرگ، برایشان بارگاهی درست کرده و مورد زیارت عموم قرار گرفتند؛ لذا زیارت این اماکن، به این نیت که انسان های صالحی بودند، اشکالی ندارد؛ اما اگر بخواهیم فرزند بلافصل امام بودن آنها را بیان داریم، باید دلیلی قابل استناد بر آن اقامه کنیم و نمی توان در این مورد تنها به آن چه میان مردم شایع است، استناد کرد.
در مورد امام زاده ای که در مشهد میقان اراک قرار دارد و به نام محمد بن موسی کاظم (علیه السلام) (معروف به سید محمد عابد) خوانده می شود، باید گفت: امام موسی کاظم (علیه السلام) فرزندی به نام محمد داشته است، و درباره او گفته اند: «و کان محمد بن موسی (علیهما السلام) صالحا ورعا»؛ «محمد بن موسی درست کار و با ورع بود»؛ ولی اطلاعات قابل توجه دیگری پیرامون زندگی و محل دفنشان در منابع کهن وجود ندارد.
دیدگاه دیگر
در برخی کتاب های متأخر مانند «الانوار النعمانیة» جزایری (م ۱۱۱۲ ق) محل دفن او شیراز و یا کربلا اعلام شده است. لذا اگر این نقل را بپذیریم، محل دفن او در اراک مورد تردید واقع می شود.
نکته ای درباره امام زادگان
به هر حال باید به این نکته توجه داشت که بیش تر امام زادگانی که امروزه مرقدشان زیارتگاه مردم قرار گرفته، و در نزد مردم جایگاه دارند، فرزندان بدون واسطه ائمه اطهار (علیه السلام) نیستند؛ بلکه یا از نوادگان آن ها می باشند، یا از سادات، و یا از فرماندهان و حکام محلی بودند که بعد از مرگ، برایشان بارگاهی درست کرده و مورد زیارت عموم قرار گرفتند؛ لذا زیارت این اماکن، به این نیت که انسان های صالحی بودند، اشکالی ندارد؛ اما اگر بخواهیم فرزند بلافصل امام بودن آنها را بیان داریم، باید دلیلی قابل استناد بر آن اقامه کنیم و نمی توان در این مورد تنها به آن چه میان مردم شایع است، استناد کرد.
wikifeqh: محمد_بن_موسی_کاظم