[ویکی فقه] سهو نساخ در قرائات یکی از عوامل ادعایی اختلاف قرائت ها می باشد.
سهو نساخ و کاتبان را یکی از علت های اختلاف قرائت ها دانسته اند؛ مانند: اختلاف در آیه (لکن الراسخون فی العلم منهم والمؤمنون یؤمنون بما انزل الیک وما انزل من قبلک والمقیمین الصلاة).
بررسی آیه
در این آیه «مقیمین» به صورت منصوب ضبط شده است؛ در صورتی که ظاهرا به «الراسخون» عطف است و باید مرفوع باشد. می گویند زبیر علت نصب «المقیمین» را از ابان بن عثمان پرسید؛ وی جواب داد: «از خطای کاتب است». همچنین عروة بن زبیر از عایشه پرسید و او نیز چنین گفت. اما چون این گونه روایات با قرائت ثابت و مرفوع به پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلّم معارضند، مقبول نیستند و قرائت ثابت و متواتر قرآن را با قاعده نحوی نمی توان تغییر داد، و در قرائت جای استنباط نیست.
← دیدگاه علامه طبرسی
۱. ↑ نساء/سوره۴، آیه۱۶۲.
...
سهو نساخ و کاتبان را یکی از علت های اختلاف قرائت ها دانسته اند؛ مانند: اختلاف در آیه (لکن الراسخون فی العلم منهم والمؤمنون یؤمنون بما انزل الیک وما انزل من قبلک والمقیمین الصلاة).
بررسی آیه
در این آیه «مقیمین» به صورت منصوب ضبط شده است؛ در صورتی که ظاهرا به «الراسخون» عطف است و باید مرفوع باشد. می گویند زبیر علت نصب «المقیمین» را از ابان بن عثمان پرسید؛ وی جواب داد: «از خطای کاتب است». همچنین عروة بن زبیر از عایشه پرسید و او نیز چنین گفت. اما چون این گونه روایات با قرائت ثابت و مرفوع به پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلّم معارضند، مقبول نیستند و قرائت ثابت و متواتر قرآن را با قاعده نحوی نمی توان تغییر داد، و در قرائت جای استنباط نیست.
← دیدگاه علامه طبرسی
۱. ↑ نساء/سوره۴، آیه۱۶۲.
...
wikifeqh: سهو_نساخ_در_قرائات