[ویکی شیعه] سَهم اِمام بخشی از خمس است که به خدا، پیامبر(ص) و امام معصوم تعلق دارد.
فقهای شیعه سه مورد(خدا، پیامبر و ذوی القربی) از مصارف شش گانه خمس را که در آیه خمس آمده، متعلق به امام دانسته و از آن به سهم امام یاد می کنند. از سهم امام، به سهم خدا، سهم پیامبر و سهم ذوی القربی نیز یاد می شود.
در زمان غیبت امام، مراجع تقلید شیعه، سهم امام را دریافت می کنند و برای ترویج و تقویت اسلام خرج می کنند. برخی از فقیهان شیعه معتقدند که سهم امام در زمان غیبت، باید در مواردی مصرف شود که مرجع تقلید گمان می کند یا می داند که اگر امام معصوم ظاهر بود، آن را در همان موارد مصرف می کرد؛ مانند حوزه های علمیه، بنای مساجد، امور کتابخانه ها و مدارس و رسیدگی به نیازمندان. البته اقوال دیگری نیز درباره سهم امام در زمان غیبت مطرح بوده، مانند ساقط شدن وجوب آن، مباح بودن آن برای شیعیان، پرداخت آن به سادات نیازمند، صدقه دادن آن، دفن، کنار گذاشتن و نگهداری آن تا زمان ظهور. آیت الله مکارم پس از نقل این اقوال، گفته است که قول مشهور نزد متأخرین و معاصرین این است که مرجع تقلید آن را در اموری که گمان می کند رضایت امام غایب در آن است، خرج کند.
فقهای شیعه سه مورد(خدا، پیامبر و ذوی القربی) از مصارف شش گانه خمس را که در آیه خمس آمده، متعلق به امام دانسته و از آن به سهم امام یاد می کنند. از سهم امام، به سهم خدا، سهم پیامبر و سهم ذوی القربی نیز یاد می شود.
در زمان غیبت امام، مراجع تقلید شیعه، سهم امام را دریافت می کنند و برای ترویج و تقویت اسلام خرج می کنند. برخی از فقیهان شیعه معتقدند که سهم امام در زمان غیبت، باید در مواردی مصرف شود که مرجع تقلید گمان می کند یا می داند که اگر امام معصوم ظاهر بود، آن را در همان موارد مصرف می کرد؛ مانند حوزه های علمیه، بنای مساجد، امور کتابخانه ها و مدارس و رسیدگی به نیازمندان. البته اقوال دیگری نیز درباره سهم امام در زمان غیبت مطرح بوده، مانند ساقط شدن وجوب آن، مباح بودن آن برای شیعیان، پرداخت آن به سادات نیازمند، صدقه دادن آن، دفن، کنار گذاشتن و نگهداری آن تا زمان ظهور. آیت الله مکارم پس از نقل این اقوال، گفته است که قول مشهور نزد متأخرین و معاصرین این است که مرجع تقلید آن را در اموری که گمان می کند رضایت امام غایب در آن است، خرج کند.
wikishia: سهم_امام