[ویکی فقه] سن حیض (قرآن). زمان بندی های احکام الهی نظیر سن حیض، بر محور شناخت کامل خداوند از طبیعیت انسان و حکیمانه است.
سال های حیض در زنان، محدود به بخشی از سن آنان:• « والــی یئسن من المحیض...والــی لم یحضن...؛ و از زنان شما آنهایی که از دیدن خون حیض مأیوسند، اگر شک کردید، (که برای سن یأس است یا عوارض دیگر) عدّه آنها سه ماه است و هم چنین زنانی که (با وجود اقتضای سن) حیض ندیده اند. و زن های باردار مدت عده آنها وضع حمل آنهاست. و هر که از خدا پروا کند خدا برای او در کارهایش آسانی قرار می دهد.»
تفسیر آیه
از جمله احکام الهی لزوم نگهداشتن عده بعد از طلاق است، و از آنجا که در آیه ۲۲۸ سوره بقره حکم زنانی که عادت ماهیانه می بینند در مساله عده روشن شده است که باید سه بار پاکی را پشت سر گذاشته عادت ماهانه ببینند هنگامی که برای بار سوم وارد ماهانه شدند عده آنها پایان یافته، ولی در این میان افراد دیگری هستند که به عللی عادت ماهانه نمی بینند و یا باردارند، آیات فوق حکم این افراد را روشن ساخته و بحث عده را تکمیل می کند.نخست می فرماید: زنانی از شما که مایوس از عادت ماهانه شده اند، اگر در وضع آنها (از نظر بارداری) شک کنید عده آنان سه ماه است (وَ اللَّائِی یَئِسْنَ مِنَ الْمَحِیضِ مِنْ نِسائِکُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاثَةُ أَشْهُرٍ). و همچنین زنانی که عادت ماهانه ندیده اند آنها نیز باید سه ماه تمام عده نگه دارند (وَ اللَّائِی لَمْ یَحِضْنَ ) سپس به سومین گروه اشاره کرده می افزاید: عده زنان باردار این است که بار خویش را بر زمین بگذارند (وَ أُولاتُ الْأَحْمالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ یَضَعْنَ حَمْلَهُنَ ). به این ترتیب حکم سه گروه دیگر از زنان در آیه فوق مشخص شده است، دو گروه باید سه ماه عده نگهدارند، و گروه سوم یعنی زنان باردار با وضع حمل عده آنان پایان می گیرد، خواه یک ساعت بعد از طلاق وضع حمل کنند یا مثلا هشت ماه. بالآخره در پایان آیه مجددا روی مساله تقوا تکیه می کند و می فرماید: هر کس تقوای الهی پیشه کند خداوند کار را بر او آسان می سازد" (وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْراً).
حداقل سن حیض
آغاز سن بلوغ در دختران با مسئله حیض شدن آنها ارتباط دارد، یعنی حداقل سن در حیض پایان نه سالگی است که همزمان با رسیدن به حد بلوغ در دختران است؛ شیخ طوسی در کتاب الخلاف نوشته است: (یراعی فی حدّ البلوغ فی الأناث بالسن تسع سنین؛ در حدّ بلوغ دختران سن نُه سال لحاظ می شود.) همچنین شیخ در کتاب المبسوط می نویسد: (وأما البلوغ فهو شرط فی وجوب العبادات الشرعیّه. وحدّه الاحتلام فی الرجال، و الحیض فی النساء او الإنبات او الاشعار او یکمل له خمس عشرة سنة والمرأة تبلغ عشر سنین؛ در واجب شدن عبادت های شرعی، بلوغ شرط است. و حد بلوغ، محتلم شدن در مردان و دیدن خون حیض در زنان یا روییدن مو (برعانه) یا روییدن مو (در صورت) و یا کامل شدن پانزده سال است. و زن در ده سالگی به بلوغ می رسد.) بنابراین یکی از راه های شناخت بلوغ در دختران حیض است و حداقل سن برای حیض شدن و تعیین سن بلوغ اتمام نه سالگی است. فقهای دیگر نیز بر همین عقیده می باشند.
حداکثر سن حیض
...
سال های حیض در زنان، محدود به بخشی از سن آنان:• « والــی یئسن من المحیض...والــی لم یحضن...؛ و از زنان شما آنهایی که از دیدن خون حیض مأیوسند، اگر شک کردید، (که برای سن یأس است یا عوارض دیگر) عدّه آنها سه ماه است و هم چنین زنانی که (با وجود اقتضای سن) حیض ندیده اند. و زن های باردار مدت عده آنها وضع حمل آنهاست. و هر که از خدا پروا کند خدا برای او در کارهایش آسانی قرار می دهد.»
تفسیر آیه
از جمله احکام الهی لزوم نگهداشتن عده بعد از طلاق است، و از آنجا که در آیه ۲۲۸ سوره بقره حکم زنانی که عادت ماهیانه می بینند در مساله عده روشن شده است که باید سه بار پاکی را پشت سر گذاشته عادت ماهانه ببینند هنگامی که برای بار سوم وارد ماهانه شدند عده آنها پایان یافته، ولی در این میان افراد دیگری هستند که به عللی عادت ماهانه نمی بینند و یا باردارند، آیات فوق حکم این افراد را روشن ساخته و بحث عده را تکمیل می کند.نخست می فرماید: زنانی از شما که مایوس از عادت ماهانه شده اند، اگر در وضع آنها (از نظر بارداری) شک کنید عده آنان سه ماه است (وَ اللَّائِی یَئِسْنَ مِنَ الْمَحِیضِ مِنْ نِسائِکُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاثَةُ أَشْهُرٍ). و همچنین زنانی که عادت ماهانه ندیده اند آنها نیز باید سه ماه تمام عده نگه دارند (وَ اللَّائِی لَمْ یَحِضْنَ ) سپس به سومین گروه اشاره کرده می افزاید: عده زنان باردار این است که بار خویش را بر زمین بگذارند (وَ أُولاتُ الْأَحْمالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ یَضَعْنَ حَمْلَهُنَ ). به این ترتیب حکم سه گروه دیگر از زنان در آیه فوق مشخص شده است، دو گروه باید سه ماه عده نگهدارند، و گروه سوم یعنی زنان باردار با وضع حمل عده آنان پایان می گیرد، خواه یک ساعت بعد از طلاق وضع حمل کنند یا مثلا هشت ماه. بالآخره در پایان آیه مجددا روی مساله تقوا تکیه می کند و می فرماید: هر کس تقوای الهی پیشه کند خداوند کار را بر او آسان می سازد" (وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْراً).
حداقل سن حیض
آغاز سن بلوغ در دختران با مسئله حیض شدن آنها ارتباط دارد، یعنی حداقل سن در حیض پایان نه سالگی است که همزمان با رسیدن به حد بلوغ در دختران است؛ شیخ طوسی در کتاب الخلاف نوشته است: (یراعی فی حدّ البلوغ فی الأناث بالسن تسع سنین؛ در حدّ بلوغ دختران سن نُه سال لحاظ می شود.) همچنین شیخ در کتاب المبسوط می نویسد: (وأما البلوغ فهو شرط فی وجوب العبادات الشرعیّه. وحدّه الاحتلام فی الرجال، و الحیض فی النساء او الإنبات او الاشعار او یکمل له خمس عشرة سنة والمرأة تبلغ عشر سنین؛ در واجب شدن عبادت های شرعی، بلوغ شرط است. و حد بلوغ، محتلم شدن در مردان و دیدن خون حیض در زنان یا روییدن مو (برعانه) یا روییدن مو (در صورت) و یا کامل شدن پانزده سال است. و زن در ده سالگی به بلوغ می رسد.) بنابراین یکی از راه های شناخت بلوغ در دختران حیض است و حداقل سن برای حیض شدن و تعیین سن بلوغ اتمام نه سالگی است. فقهای دیگر نیز بر همین عقیده می باشند.
حداکثر سن حیض
...
wikifeqh: سن_حیض_(قرآن)