سقوط پرواز ۱۸۲ سریویجایا ایر (۲۰۲۱). سقوط پرواز ۱۸۲ سریویجایا ایر ( انگلیسی: Sriwijaya Air Flight 182 ) در بعد از ظهر ۹ ژانویه، چهار دقیقه پس از پرواز به وقوع پیوست. یک پرواز مسافربری داخلی برنامه ریزی شده توسط سریویجایا ایر از فرودگاه بین المللی سوئکارنو - هتا در جاکارتا به فرودگاه سوپادیو در اندونزی بود. مقامات تأیید کردند که این هواپیما در آب های اطراف «هزار جزیره»، در ۲۰ کیلومتر دورتر از فرودگاه سقوط کرده است. جستجو برای هواپیما در حال انجام است. [ ۳] [ ۴] این هواپیما ۶۲ سرنشین، شامل ۵۰ مسافر و ۱۲ خدمه داشت.
هواپیمای که سقوط کرد یک بوئینگ ۷۳۷–۵۲۴ بود که با نام ( PK - CLC MSN 27323/2616 ) ثبت شده است. این هواپیما در سال ۱۹۹۴ ساخته شد و اولین بار در همان سال با شماره ثبت N27610 به هواپیمایی کنتینتال تحویل داده شد. این هواپیما در سال ۲۰۱۰ با ادغام کنتینتال و یونایتد توسط هواپیمایی یونایتد خریداری شد. [ ۵] در ۱۵ مه ۲۰۱۲، هواپیما به هواپیمایی سریویجایا فروخته شد. این اولین نمونه از پانزده دستگاه ۷۳۷–۵۰۰ بود که توسط هواپیمایی سریویجایا در سال ۲۰۱۲ جایگزین ۷۳۷–۲۰۰ مورداستفاده آنان شد. هواپیمایی سریویجایا هواپیما را «سیترا» نامید. هواپیما مجهز به دو موتور CFMI CFM56 - 3B1 بود. [ ۶] [ ۷]
هواپیما قرار بود ساعت 14:10 UTC از فرودگاه بین المللی سوئکارنو – هاتا به پرواز درآید و قرار بود ساعت 15:40 UTC وارد فرودگاه بین المللی سوپادیو در پونتیاناک غربی شود. پس از خروج از ترمینال 2D فرودگاه، هواپیما در ساعت ۱۴:۳۶ به وقت محلی از باند 25R بلند شد. با توجه به تأخیر قابل توجه انتظار می رفت که ساعت 15:50 UTC در پونتیاناک فرود آید.
پرواز ۱۸۲ در حال صعود به ۱۳۰۰۰ فوت ( ۴۰۰۰ متر ) بود که ناگهان به سمت راست چرخید . کنترل کننده ترافیک هوایی ( ATC ) این موضوع را مشاهده کرد و از خلبانان خواست که وضعیت خود را گزارش دهند، اما هیچ پاسخی دریافت نکرد. طبق داده های پرواز، هواپیما در طی مرحله صعود از ۱۰۹۰۰ فوت ( ۳٬۳۰۰ متر ) به ۷٬۶۵۰ فوت ( ۲٬۳۳۰ متر ) افت سریع ارتفاع داشته است. فلایت تریدر ۲۴ گزارش داد که چهار دقیقه پس از پرواز، هواپیما در کمتر از یک دقیقه ۱۰ هزار فوت ( ۳۰۰۰ متر ) سقوط کرده است. ردیاب پرواز خاطر نشان کرد که آخرین ارتفاع ثبت شده هواپیما ۲۵۰ فوت ( ۷۶ متر ) در ساعت بود. طبق داده های ارائه شده پرواز، هواپیما فقط در مدت زمان شش ثانیه کاهش ارتفاع ۷۵۵ فوت ( ۵۳۵ متر ) را تجربه کرده است. پس از آن با افت ۸۲۵ فوت ( ۲۵۱ متر ) در دو ثانیه، ۲٬۷۲۵ فوت ( ۸۳۱ متر ) در چهار ثانیه و ۵٬۱۵۰ فوت ( ۱٬۵۷۰ متر ) در هفت ثانیه آخر دنبال شد. آخرین تماس آن با کنترل ترافیک هوایی در ساعت ۱۴:۴۰ به گرینویج بود. فرض بر این است که هواپیما در ۱۹ کیلومتری فرودگاه بین المللی سوکرنو - هتا در نزدیکی جزیره لاکی ( لاکی ( Q4378768 ) ) به دریای جاوه سقوط کرده است. با توجه به کنترل کننده ترافیک هوایی که در حال انجام وظیفه بود، هیچ وقت در طول پرواز تماس اضطراری یا تماس اضطراری ( مانند پان پان یا می دی ) وجود نداشت. مقامات حمل و نقل اندونزی همچنین اظهار داشتند که احتمالاً خلبان هواپیما از دستورالعمل پرواز پیروی نکرده است. [ ۸]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهواپیمای که سقوط کرد یک بوئینگ ۷۳۷–۵۲۴ بود که با نام ( PK - CLC MSN 27323/2616 ) ثبت شده است. این هواپیما در سال ۱۹۹۴ ساخته شد و اولین بار در همان سال با شماره ثبت N27610 به هواپیمایی کنتینتال تحویل داده شد. این هواپیما در سال ۲۰۱۰ با ادغام کنتینتال و یونایتد توسط هواپیمایی یونایتد خریداری شد. [ ۵] در ۱۵ مه ۲۰۱۲، هواپیما به هواپیمایی سریویجایا فروخته شد. این اولین نمونه از پانزده دستگاه ۷۳۷–۵۰۰ بود که توسط هواپیمایی سریویجایا در سال ۲۰۱۲ جایگزین ۷۳۷–۲۰۰ مورداستفاده آنان شد. هواپیمایی سریویجایا هواپیما را «سیترا» نامید. هواپیما مجهز به دو موتور CFMI CFM56 - 3B1 بود. [ ۶] [ ۷]
هواپیما قرار بود ساعت 14:10 UTC از فرودگاه بین المللی سوئکارنو – هاتا به پرواز درآید و قرار بود ساعت 15:40 UTC وارد فرودگاه بین المللی سوپادیو در پونتیاناک غربی شود. پس از خروج از ترمینال 2D فرودگاه، هواپیما در ساعت ۱۴:۳۶ به وقت محلی از باند 25R بلند شد. با توجه به تأخیر قابل توجه انتظار می رفت که ساعت 15:50 UTC در پونتیاناک فرود آید.
پرواز ۱۸۲ در حال صعود به ۱۳۰۰۰ فوت ( ۴۰۰۰ متر ) بود که ناگهان به سمت راست چرخید . کنترل کننده ترافیک هوایی ( ATC ) این موضوع را مشاهده کرد و از خلبانان خواست که وضعیت خود را گزارش دهند، اما هیچ پاسخی دریافت نکرد. طبق داده های پرواز، هواپیما در طی مرحله صعود از ۱۰۹۰۰ فوت ( ۳٬۳۰۰ متر ) به ۷٬۶۵۰ فوت ( ۲٬۳۳۰ متر ) افت سریع ارتفاع داشته است. فلایت تریدر ۲۴ گزارش داد که چهار دقیقه پس از پرواز، هواپیما در کمتر از یک دقیقه ۱۰ هزار فوت ( ۳۰۰۰ متر ) سقوط کرده است. ردیاب پرواز خاطر نشان کرد که آخرین ارتفاع ثبت شده هواپیما ۲۵۰ فوت ( ۷۶ متر ) در ساعت بود. طبق داده های ارائه شده پرواز، هواپیما فقط در مدت زمان شش ثانیه کاهش ارتفاع ۷۵۵ فوت ( ۵۳۵ متر ) را تجربه کرده است. پس از آن با افت ۸۲۵ فوت ( ۲۵۱ متر ) در دو ثانیه، ۲٬۷۲۵ فوت ( ۸۳۱ متر ) در چهار ثانیه و ۵٬۱۵۰ فوت ( ۱٬۵۷۰ متر ) در هفت ثانیه آخر دنبال شد. آخرین تماس آن با کنترل ترافیک هوایی در ساعت ۱۴:۴۰ به گرینویج بود. فرض بر این است که هواپیما در ۱۹ کیلومتری فرودگاه بین المللی سوکرنو - هتا در نزدیکی جزیره لاکی ( لاکی ( Q4378768 ) ) به دریای جاوه سقوط کرده است. با توجه به کنترل کننده ترافیک هوایی که در حال انجام وظیفه بود، هیچ وقت در طول پرواز تماس اضطراری یا تماس اضطراری ( مانند پان پان یا می دی ) وجود نداشت. مقامات حمل و نقل اندونزی همچنین اظهار داشتند که احتمالاً خلبان هواپیما از دستورالعمل پرواز پیروی نکرده است. [ ۸]
