سفیران (هانس هلباین). نقاشی سفیران اثر هانس هولباین در سال ۱۵۳۳ میلادی است و هم اکنون در نگارخانه ملی لندن نگهداری می شود. این تابلو نمونه مهمی از نقاشیِ تغییرشکل دهنده است.
هولباین پسر که بیشتر عمر خود را در انگلستان گذراند، تأثیری که از نقاشان هلندی پذیرفته بود را در این اثر به نمایش گذاشته است. این نمود را در رنگ روغنی که یک سده پیشتر در هلند گسترش یافته بود می توان دید. از جمله عناصری که در تابلو استفاده شده اند می توان به ابزارهایی علمی از جمله دو کره ( یکی سیاره زمین سان و یک کره آسمان ) ، دو ابزار رصدِ ستاره ای و یک ساعت آفتابی، [ ۱] و یک فرش شرقی اشاره کرد.
شخصی که در سمت چپ ایستاده، پوششی عامی بر تن دارد و شخصِ سمتِ راست لباس کشیشی پوشیده است.
این اثر دارای نشانه های کمی از امور مذهبی است و فقط نشانی از مسیح مصلوب در پشتِ پردهٔ سمت چپ در بالا دیده می شود.
در جلوی نقاشی و میانِ دو نفر، چیزی هست که در نگاهِ نخست درست به نظر نمی رسد که چیست. این بخش از نقاشی، مهمترین کاری است که هولباین انجام داده و یک جمجمهٔ انسان را بگونهٔ ماهرانه ای در نقاشی گنجانده است. این بخش از اثر در واقع یک معمای دیداری مربوط به دوره رنسانس است و بیننده باید در نقطه ای خاص از اثر و در کنار تابلو بایستد و به تابلو بنگرد تا بتواند این جمجمه را - که نمادی از مرگی است که هر لحظه در کمینِ انسان نشسته است - ببیند.
این تابلو در واقع سه سطح را به ما می نمایاند:
سطحِ آسمانی که با نمادهای اُسطرلابی نشان داده شده است. سطحِ دنیوی که با نمادهای علمی نشان داده شده است و مرگ که با جمجمه نشان داده شده است.
یک دیدگاه نیز اینست که قرار بوده این تابلو در راه پله آویخته شود و از همین رو نقاش، جمجمه را بصورتی کشیده که رهگذری که در حالِ گذر از سمتِ چپ تابلو است، بتواند جمجمه را ببیند. دیدگاهِ دیگر نیز اینست که نقاش فقط می خواسته قدرتِ خود را در پنهان سازیِ یک عنصر در تابلو به نمایش بگذارد. [ ۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهولباین پسر که بیشتر عمر خود را در انگلستان گذراند، تأثیری که از نقاشان هلندی پذیرفته بود را در این اثر به نمایش گذاشته است. این نمود را در رنگ روغنی که یک سده پیشتر در هلند گسترش یافته بود می توان دید. از جمله عناصری که در تابلو استفاده شده اند می توان به ابزارهایی علمی از جمله دو کره ( یکی سیاره زمین سان و یک کره آسمان ) ، دو ابزار رصدِ ستاره ای و یک ساعت آفتابی، [ ۱] و یک فرش شرقی اشاره کرد.
شخصی که در سمت چپ ایستاده، پوششی عامی بر تن دارد و شخصِ سمتِ راست لباس کشیشی پوشیده است.
این اثر دارای نشانه های کمی از امور مذهبی است و فقط نشانی از مسیح مصلوب در پشتِ پردهٔ سمت چپ در بالا دیده می شود.
در جلوی نقاشی و میانِ دو نفر، چیزی هست که در نگاهِ نخست درست به نظر نمی رسد که چیست. این بخش از نقاشی، مهمترین کاری است که هولباین انجام داده و یک جمجمهٔ انسان را بگونهٔ ماهرانه ای در نقاشی گنجانده است. این بخش از اثر در واقع یک معمای دیداری مربوط به دوره رنسانس است و بیننده باید در نقطه ای خاص از اثر و در کنار تابلو بایستد و به تابلو بنگرد تا بتواند این جمجمه را - که نمادی از مرگی است که هر لحظه در کمینِ انسان نشسته است - ببیند.
این تابلو در واقع سه سطح را به ما می نمایاند:
سطحِ آسمانی که با نمادهای اُسطرلابی نشان داده شده است. سطحِ دنیوی که با نمادهای علمی نشان داده شده است و مرگ که با جمجمه نشان داده شده است.
یک دیدگاه نیز اینست که قرار بوده این تابلو در راه پله آویخته شود و از همین رو نقاش، جمجمه را بصورتی کشیده که رهگذری که در حالِ گذر از سمتِ چپ تابلو است، بتواند جمجمه را ببیند. دیدگاهِ دیگر نیز اینست که نقاش فقط می خواسته قدرتِ خود را در پنهان سازیِ یک عنصر در تابلو به نمایش بگذارد. [ ۲]
wiki: سفیران (هانس هلباین)