سفرنامه منظوم حج

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] سفرنامه منظوم حج (هزار و دویست بیت). سفرنامه منظوم حج، اثری است به زبان فارسی که به بیان سفرنامه سراینده به مکه مکرمه به صورت منظوم پرداخته است.
کتاب؛ مشتمل بر مقدمه ای به قلم محقق، آقای رسول جعفریان و یک منظومه 1200 بیتی و بخش پیوستها است که در این بخش مطالب ذیل آمده است:
گزیده سفرنامه منظوم حسین ابیوردی، گزیده حج نامه احمد مسکین، گزیده فتوح الحرمین و دو قصیده از خاقانی (قصیده کوتاه رکوه الاسفار و قصیده تحفه الحرمین).
منظومه بانوی اصفهانی؛ مشتمل بر 1200 بیت به سبک نظامی گنجوی است. سراینده منظومه در سفری که به قصد زیارت بیت الله الحرام داشته است و به تبع آن، از عتبات و شام دیدار کرده، اشعاری را مشتمل بر هزار و دویست بیت به نظم درآورده و دقیقا مناظر مهم و قابل توجه در سفر را به تصویر کشیده است. این اشعار بیانگر وسعت بینش، دقت و ذوق ادبی اوست. بانوی اصفهانی در سفر خود به سوی بیت الله از شهرهای بسیاری گذر کرده، لکن به دلیل علاقه مندی بسیار به موطن خود، همواره از اصفهان یاد کرده است. زمانی که به حلب می رسد، این شهر را در آبادانی شبیه اصفهان می بیند و به همین دلیل، به یاد اصفهان اشکش جاری می شود.
درباره اشعار او باید گفت: این اشعار با سادگی و روانی سروده شده است، و از نظر قوای شعری مشکلی ندارد. تنها گاه به دلیل یاد از نام شهرها، مشکل سلاست دارد که با توجه به ضرورت یاد از نام شهرها چنین امری به راحتی قابل پذیرش است.

[ویکی فقه] سفرنامه منظوم حج (کتاب). «سفرنامه منظوم حج»، اثری است به زبان فارسی که به بیان سفرنامه سراینده به مکه مکرمه به صورت منظوم پرداخته است.
کتاب؛ مشتمل بر مقدمه ای به قلم محقق، آقای رسول جعفریان و یک منظومه ۱۲۰۰ بیتی و بخش پیوستها است که در این بخش مطالب ذیل آمده است: گزیده سفرنامه منظوم حسین ابیوردی، گزیده حج نامه احمد مسکین، گزیده فتوح الحرمین و دو قصیده از خاقانی (قصیده کوتاه رکوه الاسفار و قصیده تحفه الحرمین).
گزارش محتوا
منظومه بانوی اصفهانی؛ مشتمل بر ۱۲۰۰ بیت به سبک نظامی گنجوی است. سراینده منظومه در سفری که به قصد زیارت بیت الله الحرام داشته است و به تبع آن، از عتبات و شام دیدار کرده، اشعاری را مشتمل بر هزار و دویست بیت به نظم درآورده و دقیقا مناظر مهم و قابل توجه در سفر را به تصویر کشیده است. این اشعار بیانگر وسعت بینش، دقت و ذوق ادبی اوست. بانوی اصفهانی در سفر خود به سوی بیت الله از شهرهای بسیاری گذر کرده، لکن به دلیل علاقه مندی بسیار به موطن خود، همواره از اصفهان یاد کرده است. زمانی که به حلب می رسد، این شهر را در آبادانی شبیه اصفهان می بیند و به همین دلیل، به یاد اصفهان اشکش جاری می شود. درباره اشعار او باید گفت: این اشعار با سادگی و روانی سروده شده است، و از نظر قوای شعری مشکلی ندارد. تنها گاه به دلیل یاد از نام شهرها، مشکل سلاست دارد که با توجه به ضرورت یاد از نام شهرها چنین امری به راحتی قابل پذیرش است. وی در مدینه منوره نیز عشق و علاقه خویش را به اهل بیت علیهم السّلام نشان داده و از این که می بیند در آستان امامان، بوریا پهن است، سخت آشفته خاطر می گردد. وی در همان جا از نسیم می خواهد تا شاه ایران را از این وضع آگاه کند و از او بخواهد تا فرش های عالی برای این آستان ارسال کند.
ویژگی های کتاب
تا آن جا که جست وجو شده، از دوره صفوی سفرنامه خاصی وجود ندارد. به همین دلیل، متن موجود (سفرنامه منظوم حج) را باید بسیار با ارزش تلقی کرد، به ویژه این که متن مزبور به نظم صورت گرفته است. این خود، هنر دیگری است که علاوه بر جنبه های تاریخی و مذهبی، آن را به عنوان یک اثر ادبی مطرح کرده است. علاوه بر آن، سراینده آن زنی است فرهیخته و این خود در تاریخ ادبیات فارسی یک گوهر به شمار می آید؛ همچنین پرداختن وی به جنبه های جغرافیایی نیز ارزش خاص خود را دارد. آشنایی با راه سفر حج در آن دوران، آشنایی با مشکلات زائران ایرانی در این سفر و نیز نحوه حج گزاری زائران خانه خدا، از ویژگی های این سفرنامه است؛ برای مثال وی به تفصیل از جشن هایی که به مناسبت عید قربان در منا برگزار شده، سخن گفته است. برداشت وی از کعبه و تشبیهات او از برخی مکان های مقدس آن دیار نیز رهاوردی دیگر از بعد مذهبی- ادبی سفرنامه این بانو است.
← پیوست های کتاب حاضر
...

پیشنهاد کاربران

بپرس