سِفر پیدایش ( سِفر در عبری به معنی کتاب بزرگ ) یا برشیت ( به عبری: בראשית ) ، نخستین بخش از کتاب مقدس عبری مشتمل بر پنجاه فصل و نخستین کتاب از «اسفار پنجگانه» یا تورات است. در این کتاب روایت آفرینش عالم هستی توسط خداوند و برخی از معروفترین داستان های عهد عتیق، همچون آدم و حوا، هابیل و قابیل، کشتی نوح، برج بابل، یوسف و شه پدران گفته شده است.
هر چند دیدگاهی که خدا گیتی را از هیچ آفرید، امروزه از اصول مرکزی در هر سه دینِ یهودیت، مسیحیت و اسلام است اما در کتاب پیدایش، و نه در تمام کتاب مقدس عبری، به طور مستقیم به موضوعِ آفرینش از هیچ اشاره ای نشده است.
در این کتاب همچنین روایت می شود که خدا چگونه انسان را می آفریند و او را در محیطی کامل و زیبا قرار می دهد. چگونه «گناه» وارد جهان می شود و سرانجام چگونه خدا برای نجات انسانی که از نظر خدا گناهکار است چاره ای می اندیشد. مطالبی که در این کتاب آمده عبارتند از: آغاز تاریخ بشر، آغاز هنر و صنایع دستی، چگونگی پیدایش زبانها و قوم های گوناگون. از فصل دوازده به بعد، مسیر کتاب متوجه قوم اسرائیل، رابطهٔ این قوم و خداوند، مفهوم قومِ برگزیده و همچنین سرزمین موعود می شود. از اینجا به بعد داستان زندگی ابراهیم، اسحاق، یعقوب و پسرانش در کتاب ثبت شده که در پایان با شرح زندگی یوسف در مصر پایان می پذیرد.
هرچند نویسندهٔ سفر پیدایش ( همچون سفر خروج، سفر لاویان، سفر اعداد و بخش بزرگی از سفر تثنیه ) را موسی دانسته اند، اما در نوشتارهای دانشگاهی نوین این کتاب را به سده ششم پیشا دوران مشترک نسبت می دهند.
نویسندگان کتاب مقدس به شیوه های گوناگون، سنت های ادبی خاور نزدیک، بین النهرینی، مصری، هیتی و کنعانی را به کار برده اند. درباره فرهنگ کنعانی که نزدیکترین ارتباط را با نویسندگان کتاب مقدس داشت، تا پیش از کشف متن های اوگاریتی اطلاعات کمی در اختیار بود. اشاره های کتاب مقدس به آنها از دیدگاهی منفی بیان می شد. تشخیص حضور پارادایم آفرینش - طوفان در سفر پیدایش ۱ تا ۱۱ منجر به درک بهتر صورتِ درون مایه ای آن می شود. این حضور، با توجه به تمرکز سنت مسیحی بر باغ عدن کم شناخته باقی ماند. مرکزیت داستان طوفان، نتیجهٔ مهمی در درک کلیت پیدایش ۲ تا ۱۱ در بر دارد. تفاوتهای سبکی، ساختاری و درون مایه ای پیدایش ۱ تا ۱۱ با آترا - هاسیس نتیجهٔ تغییر در روایتِ برخواسته از یکتاپرستی است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهر چند دیدگاهی که خدا گیتی را از هیچ آفرید، امروزه از اصول مرکزی در هر سه دینِ یهودیت، مسیحیت و اسلام است اما در کتاب پیدایش، و نه در تمام کتاب مقدس عبری، به طور مستقیم به موضوعِ آفرینش از هیچ اشاره ای نشده است.
در این کتاب همچنین روایت می شود که خدا چگونه انسان را می آفریند و او را در محیطی کامل و زیبا قرار می دهد. چگونه «گناه» وارد جهان می شود و سرانجام چگونه خدا برای نجات انسانی که از نظر خدا گناهکار است چاره ای می اندیشد. مطالبی که در این کتاب آمده عبارتند از: آغاز تاریخ بشر، آغاز هنر و صنایع دستی، چگونگی پیدایش زبانها و قوم های گوناگون. از فصل دوازده به بعد، مسیر کتاب متوجه قوم اسرائیل، رابطهٔ این قوم و خداوند، مفهوم قومِ برگزیده و همچنین سرزمین موعود می شود. از اینجا به بعد داستان زندگی ابراهیم، اسحاق، یعقوب و پسرانش در کتاب ثبت شده که در پایان با شرح زندگی یوسف در مصر پایان می پذیرد.
هرچند نویسندهٔ سفر پیدایش ( همچون سفر خروج، سفر لاویان، سفر اعداد و بخش بزرگی از سفر تثنیه ) را موسی دانسته اند، اما در نوشتارهای دانشگاهی نوین این کتاب را به سده ششم پیشا دوران مشترک نسبت می دهند.
نویسندگان کتاب مقدس به شیوه های گوناگون، سنت های ادبی خاور نزدیک، بین النهرینی، مصری، هیتی و کنعانی را به کار برده اند. درباره فرهنگ کنعانی که نزدیکترین ارتباط را با نویسندگان کتاب مقدس داشت، تا پیش از کشف متن های اوگاریتی اطلاعات کمی در اختیار بود. اشاره های کتاب مقدس به آنها از دیدگاهی منفی بیان می شد. تشخیص حضور پارادایم آفرینش - طوفان در سفر پیدایش ۱ تا ۱۱ منجر به درک بهتر صورتِ درون مایه ای آن می شود. این حضور، با توجه به تمرکز سنت مسیحی بر باغ عدن کم شناخته باقی ماند. مرکزیت داستان طوفان، نتیجهٔ مهمی در درک کلیت پیدایش ۲ تا ۱۱ در بر دارد. تفاوتهای سبکی، ساختاری و درون مایه ای پیدایش ۱ تا ۱۱ با آترا - هاسیس نتیجهٔ تغییر در روایتِ برخواسته از یکتاپرستی است.
wiki: سفر پیدایش