[ویکی فقه] سرانجام دعای موسی (علیه السلام) به اجابت رسید و بنی اسرائیل نتیجه شوم اعمال خود را گرفتند، زیرا از طرف خداوند به موسی چنین وحی فرستاده شد که این جمعیت از ورود در این سرزمین مقدس که مملو از انواع مواهب مادی و معنوی بود تا چهل سال محروم خواهند ماند. به علاوه در این چهل سال باید در بیابانها سرگردان باشند.
پس از هلاکت فرعون و فرعونیان، بنی اسرائیل همراه موسی (علیه السّلام) از چنگال آنها نجات یافتند خداوند به بنی اسرائیل فرمان داد تا به سرزمین مقدس فلسطین حرکت کنند و آنجا را محل سکونت خود قرار دهند. موسی (علیه السّلام) فرمان خداوند را به آنها ابلاغ کرد.بنی اسرائیل گفتند: «تا ستمگران (یعنی قوم عمالقه) از فلسطین بیرون نروند، ما به این فرمان عمل نمی کنیم و وارد سرزمین فلسطین نمی شویم.»موسی (علیه السّلام) از این سخن، سخت ناراحت شد، و به پیشگاه خداوند شکایت کرد، خداوند بر بنی اسرائیل غضب کرد و چنین مقرر داشت که آنها چهل سال در بیابان (صحرای سینا) سرگردان بمانند. گروهی از آنان از کار خود، سخت پشیمان شدند، و به درگاه خداوند روی آوردند، خداوند بار دیگر بنی اسرائیل را مشمول نعمتهای خود قرار داد که قسمتی از آنها در آیه ۵۷ سوره بقره بازگو شده است آنجا که می خوانیم:«و ابر را بر شما سایبان ساختیم و با من (شیره مخصوص و لذیذ درختان) و سلوی (پرندگان مخصوص شبیه کبوتر) از شما پذیرایی به عمل آوردیم و گفتیم از نعمتهای پاکیزه ای که به شما روزی دادیم بخورید.» آری بنی اسرائیل در بیابان خشک و سوزان برای یک مدت طولانی (چهل سال) نیاز به مواد غذایی کافی داشتند، این مشکل را نیز خداوند برای آنها حل کرد. و یک سایه گوارا همچون سایه ابر، برای آنها تشکیل داد که از آزار تابش سوزان آفتاب در امان بمانند.از یک سو پرندگان از فضاهای دور می آمدند، و بنی اسرائیل آنها را صید کرده و غذای لذیذ از گوشت آنها تهیه می کردند، و از سوی دیگر براثر بارش بارانها، درختانی در بیابان رویید و سبز شد، و دارای صمغ و شیره مخصوصی شدند، و به این ترتیب از گرسنگی و تشنگی نجات یافتند. (سرگردانی چهل سال آنها در بیابان، براثر کوتاهی و گناه خودشان بود که ذلت را بر جهاد ترجیح دادند، اگر آنها وارد شهر فلسطین می شدند و با عمالقه می جنگیدند و آن ستمگران را از آنجا بیرون می کردند، این گونه گرفتار بیابان نمی شدند، گویی لازم بود چهل سال بگذر تا نسل انقلابی جدید روی کار آیند و به جنگ عمالقه بروند، و خود و مردم را از حاکمان زورمند و یاغی نجات دهند.)
ضربه عصا و جوشش آب
بنی اسرائیل همراه موسی (علیه السّلام) در بیابان خشک و سوزان صحرای سینا همچنان ادامه زندگی می دادند، آنها از جهت آب در مضیقه سختی قرار گرفتند، نزد موسی (علیه السّلام) آمده و وضع ناهنجار خود را به او گفتند، و از او استمداد نمودند. موسی (علیه السّلام) از درگاه خداوند برای قوم خود تقاضای آب کرد، خداوند این تقاضا را قبول نمود و به موسی (علیه السّلام) دستور داد که عصای خود را بر آن سنگ مخصوص که در آن بیابان بود بزند. موسی (علیه السّلام) عصای خود را بر آن سنگ زد، ناگهان آب از آن جوشید و دوازده چشمه آب (به تعداد قبایل بنی اسرائیل که دوازده قبیله بودند) با شدت و سرعت جاری شد. موسی (علیه السّلام) طبق فرمان خداوند به بنی اسرائیل فرمود: «از روزی های الهی بخورید و بیاشامید و در زمین فساد نکنید و موجب گسترش فساد نشوید.» .
توقع بیجای بنی اسرائیل
بنی اسرائیل در عین آنکه همواره توسط موسی (علیه السّلام) مشمول مواهب و نعمتهای الهی می شدند، ولی از بهانه جویی دست نمی کشیدند. این بار به آن غذاهای «من و سلوی» (شیره درخت و گوشت پرندگان) اکتفا نکرده نزد موسی (علیه السّلام) آمده و تقاضای غذاهای متنوع نمودند و چنین گفتند: «ای موسی! از خدای خود بخواه از آنچه از زمین می روید از سبزیجات، خیار، سیر، عدس و پیاز برای ما برویاند، ما هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم.»موسی (علیه السّلام) به آنها گفت: «آیا شما غذای پست تر از آنچه خدا به شما داده انتخاب می کنید؟ اکنون که چنین است وارد شهر (سرزمین فلسطین) شوید، زیرا آنچه می خواهید در آنجا وجود دارد.» . ولی آنها که حاضر نبودند با حاکمان جبار فلسطین جهاد کنند و در این راه سستی می کردند، چگونه می توانستند وارد سرزمین فلسطین و شام شوند، از این رو گرفتار غضب الهی و ذلت و پریشانی گشتند (اقتباس از آیه ۶۱ بقره.) و چهل سال در بیابان ماندند، این است وضع ذلت بار آنان که در امر جهاد سستی می کردند، چنانکه در داستان بعد خاطرنشان می شود.
سستی بنی اسرائیل در جهاد
...
پس از هلاکت فرعون و فرعونیان، بنی اسرائیل همراه موسی (علیه السّلام) از چنگال آنها نجات یافتند خداوند به بنی اسرائیل فرمان داد تا به سرزمین مقدس فلسطین حرکت کنند و آنجا را محل سکونت خود قرار دهند. موسی (علیه السّلام) فرمان خداوند را به آنها ابلاغ کرد.بنی اسرائیل گفتند: «تا ستمگران (یعنی قوم عمالقه) از فلسطین بیرون نروند، ما به این فرمان عمل نمی کنیم و وارد سرزمین فلسطین نمی شویم.»موسی (علیه السّلام) از این سخن، سخت ناراحت شد، و به پیشگاه خداوند شکایت کرد، خداوند بر بنی اسرائیل غضب کرد و چنین مقرر داشت که آنها چهل سال در بیابان (صحرای سینا) سرگردان بمانند. گروهی از آنان از کار خود، سخت پشیمان شدند، و به درگاه خداوند روی آوردند، خداوند بار دیگر بنی اسرائیل را مشمول نعمتهای خود قرار داد که قسمتی از آنها در آیه ۵۷ سوره بقره بازگو شده است آنجا که می خوانیم:«و ابر را بر شما سایبان ساختیم و با من (شیره مخصوص و لذیذ درختان) و سلوی (پرندگان مخصوص شبیه کبوتر) از شما پذیرایی به عمل آوردیم و گفتیم از نعمتهای پاکیزه ای که به شما روزی دادیم بخورید.» آری بنی اسرائیل در بیابان خشک و سوزان برای یک مدت طولانی (چهل سال) نیاز به مواد غذایی کافی داشتند، این مشکل را نیز خداوند برای آنها حل کرد. و یک سایه گوارا همچون سایه ابر، برای آنها تشکیل داد که از آزار تابش سوزان آفتاب در امان بمانند.از یک سو پرندگان از فضاهای دور می آمدند، و بنی اسرائیل آنها را صید کرده و غذای لذیذ از گوشت آنها تهیه می کردند، و از سوی دیگر براثر بارش بارانها، درختانی در بیابان رویید و سبز شد، و دارای صمغ و شیره مخصوصی شدند، و به این ترتیب از گرسنگی و تشنگی نجات یافتند. (سرگردانی چهل سال آنها در بیابان، براثر کوتاهی و گناه خودشان بود که ذلت را بر جهاد ترجیح دادند، اگر آنها وارد شهر فلسطین می شدند و با عمالقه می جنگیدند و آن ستمگران را از آنجا بیرون می کردند، این گونه گرفتار بیابان نمی شدند، گویی لازم بود چهل سال بگذر تا نسل انقلابی جدید روی کار آیند و به جنگ عمالقه بروند، و خود و مردم را از حاکمان زورمند و یاغی نجات دهند.)
ضربه عصا و جوشش آب
بنی اسرائیل همراه موسی (علیه السّلام) در بیابان خشک و سوزان صحرای سینا همچنان ادامه زندگی می دادند، آنها از جهت آب در مضیقه سختی قرار گرفتند، نزد موسی (علیه السّلام) آمده و وضع ناهنجار خود را به او گفتند، و از او استمداد نمودند. موسی (علیه السّلام) از درگاه خداوند برای قوم خود تقاضای آب کرد، خداوند این تقاضا را قبول نمود و به موسی (علیه السّلام) دستور داد که عصای خود را بر آن سنگ مخصوص که در آن بیابان بود بزند. موسی (علیه السّلام) عصای خود را بر آن سنگ زد، ناگهان آب از آن جوشید و دوازده چشمه آب (به تعداد قبایل بنی اسرائیل که دوازده قبیله بودند) با شدت و سرعت جاری شد. موسی (علیه السّلام) طبق فرمان خداوند به بنی اسرائیل فرمود: «از روزی های الهی بخورید و بیاشامید و در زمین فساد نکنید و موجب گسترش فساد نشوید.» .
توقع بیجای بنی اسرائیل
بنی اسرائیل در عین آنکه همواره توسط موسی (علیه السّلام) مشمول مواهب و نعمتهای الهی می شدند، ولی از بهانه جویی دست نمی کشیدند. این بار به آن غذاهای «من و سلوی» (شیره درخت و گوشت پرندگان) اکتفا نکرده نزد موسی (علیه السّلام) آمده و تقاضای غذاهای متنوع نمودند و چنین گفتند: «ای موسی! از خدای خود بخواه از آنچه از زمین می روید از سبزیجات، خیار، سیر، عدس و پیاز برای ما برویاند، ما هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم.»موسی (علیه السّلام) به آنها گفت: «آیا شما غذای پست تر از آنچه خدا به شما داده انتخاب می کنید؟ اکنون که چنین است وارد شهر (سرزمین فلسطین) شوید، زیرا آنچه می خواهید در آنجا وجود دارد.» . ولی آنها که حاضر نبودند با حاکمان جبار فلسطین جهاد کنند و در این راه سستی می کردند، چگونه می توانستند وارد سرزمین فلسطین و شام شوند، از این رو گرفتار غضب الهی و ذلت و پریشانی گشتند (اقتباس از آیه ۶۱ بقره.) و چهل سال در بیابان ماندند، این است وضع ذلت بار آنان که در امر جهاد سستی می کردند، چنانکه در داستان بعد خاطرنشان می شود.
سستی بنی اسرائیل در جهاد
...
wikifeqh: سرگردانی_بنی_اسرائیل
[ویکی فقه] سرگردانی بنی اسرائیل (قرآن). سرانجام دعای موسی علیه السلام به اجابت رسید و بنی اسرائیل نتیجه شوم اعمال خود را گرفتند، زیرا از طرف خداوند بموسی چنین وحی فرستاده شد که : این جمعیت از ورود در این سرزمین مقدس که مملو از انواع مواهب مادی و معنوی بود تا چهل سال محروم خواهند ماند. به علاوه در این چهل سال باید در بیابانها سرگردان باشند.
قرآن کریم در مورد قوم موسی و سرگردانی در بیابان، به مدت چهل سال، بر اثر نفرین موسی علیه السلام می فرماید: «قالوا یـموسی... • قال رب انی لا املک الا نفسی واخی فافرق بیننا وبین القوم الفـسقین• قال فانها محرمة علیهم اربعین سنة یتیهون فی الارض فلاتاس علی القوم الفـسقین» (بنی اسرائیل) گفتند ای موسی ...• (موسی) گفت پروردگارا! من تنها اختیار خودم و برادرم را دارم، میان من و این جمعیت گنهکار جدائی بیفکن!• خداوند (به موسی) فرمود: این سرزمین تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسید) پیوسته در زمین سرگردان خواهند بود و درباره (سرنوشت) این جمعیت گنهکار غمگین مباش.
← جسارت بنی اسرائیل
باید توجه داشت که این محرومیت چهل ساله که هرگز جنبه انتقامی نداشت (همانطور که هیچیک از مجازاتهای الهی چنین نیست بلکه یا سازنده است و یا نتیجه عمل است ) و در حقیقت فلسفه ای داشت و آن اینکه بنی اسرائیل سالیان دراز در زیر ضربات استعمار فرعون به سر برده بودند و رسوبات این دوران به صورت عقده های حقارت و خود کم بینی و احساس ذلت و کمبود در روح آنها لانه کرده بود و حاضر نشدند در مدتی کوتاه زیر نظر رهبری بزرگ همانند موسی علیه السلام روح و جان خود را شستشو دهند و با یک جهش سریع برای زندگی نوینی که توام با افتخار و قدرت و سربلندی باشد آماده شوند، و آنچه را به موسی علیه السلام در مورد عدم اقدام به یک جهاد آزادیبخش در سرزمینهای مقدس گفتند، دلیل روشن این حقیقت بود.لذا میبایست سالیان دراز در بیابانها سرگردان بمانند و نسل موجود که نسل ضعیف و ناتوان بود تدریجا از میان برود، نسلی نو در محیط صحرا، در محیط آزادی و حریت ، در آغوش تعلیمات الهی ، و در عین حال در میان مشکلات و سختیها که به روح و جسم انسان توان و نیرو می بخشد پرورش یابد تا بتواند دست به چنان جهادی بزنند و حکومت حق را در سرزمینهای مقدس برپا دارد!
کیفر سرپیچی از فرمان موسی
سرگردانی بنی اسرائیل در بیابان، کیفر سرپیچی آنان از فرمان موسی علیه السلام (در مورد ورود به سرزمین مقدس) بود: «یـقوم ادخلوا الارض المقدسة التی کتب الله لکم ولاترتدوا علی ادبارکم فتنقلبوا خـسرین• قالوا یـموسی انا لن ندخلهآ ابدا ما داموا فیها فاذهب انت وربک فقـتلا انا هـهنا قـعدون• قال فانها محرمة علیهم اربعین سنة یتیهون فی الارض فلاتاس علی القوم الفـسقین» ای قوم! به سرزمین مقدسی که خداوند برای شما مقرر داشته وارد شوید و به پشت سر خود باز نگردید (و عقب نشینی نکنید) که زیانکار خواهید شد• (بنی اسرائیل) گفتند ای موسی تا آنها در آنجا هستند ما هرگز وارد آن نخواهیم شد، تو و پروردگارت بروید و (با آنان) جنگ کنید، ما همینجا نشسته ایم!!•خداوند (به موسی) فرمود: این سرزمین تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسید) پیوسته در زمین سرگردان خواهند بود و درباره (سرنوشت) این جمعیت گنهکار غمگین مباش.
دستور حضرت موسی
...
قرآن کریم در مورد قوم موسی و سرگردانی در بیابان، به مدت چهل سال، بر اثر نفرین موسی علیه السلام می فرماید: «قالوا یـموسی... • قال رب انی لا املک الا نفسی واخی فافرق بیننا وبین القوم الفـسقین• قال فانها محرمة علیهم اربعین سنة یتیهون فی الارض فلاتاس علی القوم الفـسقین» (بنی اسرائیل) گفتند ای موسی ...• (موسی) گفت پروردگارا! من تنها اختیار خودم و برادرم را دارم، میان من و این جمعیت گنهکار جدائی بیفکن!• خداوند (به موسی) فرمود: این سرزمین تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسید) پیوسته در زمین سرگردان خواهند بود و درباره (سرنوشت) این جمعیت گنهکار غمگین مباش.
← جسارت بنی اسرائیل
باید توجه داشت که این محرومیت چهل ساله که هرگز جنبه انتقامی نداشت (همانطور که هیچیک از مجازاتهای الهی چنین نیست بلکه یا سازنده است و یا نتیجه عمل است ) و در حقیقت فلسفه ای داشت و آن اینکه بنی اسرائیل سالیان دراز در زیر ضربات استعمار فرعون به سر برده بودند و رسوبات این دوران به صورت عقده های حقارت و خود کم بینی و احساس ذلت و کمبود در روح آنها لانه کرده بود و حاضر نشدند در مدتی کوتاه زیر نظر رهبری بزرگ همانند موسی علیه السلام روح و جان خود را شستشو دهند و با یک جهش سریع برای زندگی نوینی که توام با افتخار و قدرت و سربلندی باشد آماده شوند، و آنچه را به موسی علیه السلام در مورد عدم اقدام به یک جهاد آزادیبخش در سرزمینهای مقدس گفتند، دلیل روشن این حقیقت بود.لذا میبایست سالیان دراز در بیابانها سرگردان بمانند و نسل موجود که نسل ضعیف و ناتوان بود تدریجا از میان برود، نسلی نو در محیط صحرا، در محیط آزادی و حریت ، در آغوش تعلیمات الهی ، و در عین حال در میان مشکلات و سختیها که به روح و جسم انسان توان و نیرو می بخشد پرورش یابد تا بتواند دست به چنان جهادی بزنند و حکومت حق را در سرزمینهای مقدس برپا دارد!
کیفر سرپیچی از فرمان موسی
سرگردانی بنی اسرائیل در بیابان، کیفر سرپیچی آنان از فرمان موسی علیه السلام (در مورد ورود به سرزمین مقدس) بود: «یـقوم ادخلوا الارض المقدسة التی کتب الله لکم ولاترتدوا علی ادبارکم فتنقلبوا خـسرین• قالوا یـموسی انا لن ندخلهآ ابدا ما داموا فیها فاذهب انت وربک فقـتلا انا هـهنا قـعدون• قال فانها محرمة علیهم اربعین سنة یتیهون فی الارض فلاتاس علی القوم الفـسقین» ای قوم! به سرزمین مقدسی که خداوند برای شما مقرر داشته وارد شوید و به پشت سر خود باز نگردید (و عقب نشینی نکنید) که زیانکار خواهید شد• (بنی اسرائیل) گفتند ای موسی تا آنها در آنجا هستند ما هرگز وارد آن نخواهیم شد، تو و پروردگارت بروید و (با آنان) جنگ کنید، ما همینجا نشسته ایم!!•خداوند (به موسی) فرمود: این سرزمین تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسید) پیوسته در زمین سرگردان خواهند بود و درباره (سرنوشت) این جمعیت گنهکار غمگین مباش.
دستور حضرت موسی
...
wikifeqh: سرگردانی_بنی_اسرائیل_(قرآن)