[ویکی نور] سرمایه ایمان کتابی است، فارسی در علم کلام و اصول اعتقادات که به قلم دانشمند و حکیم محقق ملاعبدالرزاق بن علی بن الحسین اللاهیجی القمی، از شاگردان ملاصدرا نگاشته شده است.
این کتاب؛ مشتمل بر مقدمه ای در بیان برخی اصطلاحات منطقی نظیر تصور، قضیه، تناقض، عکس قضیه، بدیهی و غیر بدیهی، تعریف، قیاس و انواع و نیز پنج باب در بیان اصول عقائد شیعی است.
باب اول، به توحید اختصاص یافته و مشتمل بر ده فصل است که طی این فصول به بیان معنای وجود و عدم و ماهیت و تقسیم مفهوم به واجب و ممکن و ممتنع، معنای موجود بودن واجب، به ذات خود و موجود بودن ممکن به علتی غیر ذات خود و بیان این که واجب الوجود ماهیتی جز وجود ندارد(ماهیته انیته)، بعضی از خواص واجب الوجود، برخی حالات علل و امتناع دور و تسلسل و...، معنای حدوث و قدم، سبب احتیاج ممکن به علت و نفی اولویت ذاتیه، اثبات واجب الوجود، نفی شریک از واجب الوجود و صفات واجب الوجود پرداخته شده است.
باب دوم، به عدل اختصاص داده شده و مشتمل بر هشت فصل است که طی آنها به بیان حسن و قبح افعال، نفی شرور و قبائح از خداوند، مساله خلق اعمال و نیز دفع شبهه جبر، دفع شبهه شر، بیان مساله قضا و قدر، حکمت خداوند، حسن تکلیف، وجوب لطف و نیز وجوب انجام فعل اصلح بر خداوند پرداخته شده است.
باب سوم، به نبوت اختصاص یافته و پنج فصل را در برمی گیرد. مؤلف ضمن این فصول به بیان حسن بعثت انبیا و نیز وجوب عقلی آن، وجوب عصمت انبیاء، راه های شناخت صدق مدعی نبوت، نبوت خاصه و همچنین برتری پیامبران بر فرشتگان می پردازد.
این کتاب؛ مشتمل بر مقدمه ای در بیان برخی اصطلاحات منطقی نظیر تصور، قضیه، تناقض، عکس قضیه، بدیهی و غیر بدیهی، تعریف، قیاس و انواع و نیز پنج باب در بیان اصول عقائد شیعی است.
باب اول، به توحید اختصاص یافته و مشتمل بر ده فصل است که طی این فصول به بیان معنای وجود و عدم و ماهیت و تقسیم مفهوم به واجب و ممکن و ممتنع، معنای موجود بودن واجب، به ذات خود و موجود بودن ممکن به علتی غیر ذات خود و بیان این که واجب الوجود ماهیتی جز وجود ندارد(ماهیته انیته)، بعضی از خواص واجب الوجود، برخی حالات علل و امتناع دور و تسلسل و...، معنای حدوث و قدم، سبب احتیاج ممکن به علت و نفی اولویت ذاتیه، اثبات واجب الوجود، نفی شریک از واجب الوجود و صفات واجب الوجود پرداخته شده است.
باب دوم، به عدل اختصاص داده شده و مشتمل بر هشت فصل است که طی آنها به بیان حسن و قبح افعال، نفی شرور و قبائح از خداوند، مساله خلق اعمال و نیز دفع شبهه جبر، دفع شبهه شر، بیان مساله قضا و قدر، حکمت خداوند، حسن تکلیف، وجوب لطف و نیز وجوب انجام فعل اصلح بر خداوند پرداخته شده است.
باب سوم، به نبوت اختصاص یافته و پنج فصل را در برمی گیرد. مؤلف ضمن این فصول به بیان حسن بعثت انبیا و نیز وجوب عقلی آن، وجوب عصمت انبیاء، راه های شناخت صدق مدعی نبوت، نبوت خاصه و همچنین برتری پیامبران بر فرشتگان می پردازد.
wikinoor: سرمایه_ایمان
[ویکی فقه] سرمایه ایمان (کتاب). سرمایه ایمان تألیف ملاعبدالرزاق لاهیجی قمی کتابی مختصر در زمینه اصول دین است که پس از گوهر مراد نوشته شده است. این کتاب مطابق اصول خمسه دین، در پنج باب تنظیم شده است. لاهیجی در این اثر از ذکر اقوال متعدد اجتناب ورزیده است و مطالب را به دور از پیچیده گویی نگاشته است. تقریر ادله و براهین به صورت منطقی از ویژگی های سرمایه ایمان است.
عبدالرزاق لاهیجی از شاگردان ملاصدرا و داماد وی است. با این حال، او به حکمت مشاء گرایش داشت و منتقد صدرا بود.از وی کتاب های شوارق الالهام در شرح تجرید خواجه نصیرالدین طوسی، تعلیقات بر اشارات خواجه، حواشی بر تعلیقات خفری، گوهر مراد و سرمایه ایمان به جا مانده است. میرزا حسن فرزند وی صاحب «جمال الصالحین» از شاگردان وی است. او در عقلی سازی کلام نقش مهمی داشته است.وی در قم به تدریس اشتغال داشته و در همانجا در سال ۱۰۷۲ق درگذشت.
سبب تألیف
فیاض در آغاز کتاب، سبب تألیف آن را چنین می گوید:::یکی از دوستان وی گوهر مراد را از نظر گذرانده و آن را مناسب فهم مبتدیان نیافته است؛ ازاین رو درخواست نگارش رساله ای در عقاید دینیه نموده که مناسب حال مبتدیان بوده و در آن، مسائل ضروری اعتقادی به صورت مستدل بیان شده باشد و وی در اجابت آن خواهش، سرمایه ایمان را نگاشت.
نسبت سرمایه ایمان با گوهر مراد
اگرچه برخی از تراجم نویسان سرمایه ایمان را تلخیص گوهر مراد معرفی کرده اند، اما این کتاب از آن جهت که تبویب و فصل بندی دگرگون دارد، کتابی مستقل است نه مختصر گوهر مراد. حتی برخی مسائل در سرمایه ایمان مطرح شده است که در گوهر مراد به آن ها اشاره ای نشده است. در برخی موارد نیز تقریرها و ادله جدیدی در سرمایه ایمان ارائه شده است.
ویژگی های کتاب
...
عبدالرزاق لاهیجی از شاگردان ملاصدرا و داماد وی است. با این حال، او به حکمت مشاء گرایش داشت و منتقد صدرا بود.از وی کتاب های شوارق الالهام در شرح تجرید خواجه نصیرالدین طوسی، تعلیقات بر اشارات خواجه، حواشی بر تعلیقات خفری، گوهر مراد و سرمایه ایمان به جا مانده است. میرزا حسن فرزند وی صاحب «جمال الصالحین» از شاگردان وی است. او در عقلی سازی کلام نقش مهمی داشته است.وی در قم به تدریس اشتغال داشته و در همانجا در سال ۱۰۷۲ق درگذشت.
سبب تألیف
فیاض در آغاز کتاب، سبب تألیف آن را چنین می گوید:::یکی از دوستان وی گوهر مراد را از نظر گذرانده و آن را مناسب فهم مبتدیان نیافته است؛ ازاین رو درخواست نگارش رساله ای در عقاید دینیه نموده که مناسب حال مبتدیان بوده و در آن، مسائل ضروری اعتقادی به صورت مستدل بیان شده باشد و وی در اجابت آن خواهش، سرمایه ایمان را نگاشت.
نسبت سرمایه ایمان با گوهر مراد
اگرچه برخی از تراجم نویسان سرمایه ایمان را تلخیص گوهر مراد معرفی کرده اند، اما این کتاب از آن جهت که تبویب و فصل بندی دگرگون دارد، کتابی مستقل است نه مختصر گوهر مراد. حتی برخی مسائل در سرمایه ایمان مطرح شده است که در گوهر مراد به آن ها اشاره ای نشده است. در برخی موارد نیز تقریرها و ادله جدیدی در سرمایه ایمان ارائه شده است.
ویژگی های کتاب
...
wikifeqh: سرمایه_ایمان_(کتاب)
[ویکی شیعه] سرمایه ایمان (کتاب). سرمایه ایمان تألیف ملاعبدالرزاق لاهیجی قمی کتابی مختصر در زمینه اصول دین است که پس از گوهر مراد نوشته شده است. این کتاب مطابق اصول خمسه دین، در پنج باب تنظیم شده است. لاهیجی در این اثر از ذکر اقوال متعدد اجتناب ورزیده است و مطالب را به دور از پیچیدهگویی نگاشته است. تقریر ادله و براهین به صورت منطقی از ویژگیهای سرمایه ایمان است.
عبدالرزاق لاهیجی از شاگردان ملاصدرا و داماد وی است. با این حال، او به حکمت مشاء گرایش داشت و منتقد صدرا بود. از وی کتاب های شوارق الالهام در شرح تجرید خواجه نصیرالدین طوسی، تعلیقات بر اشارات خواجه، حواشی بر تعلیقات خفری، گوهر مراد و سرمایه ایمان به جا مانده است. میرزا حسن فرزند وی صاحب «جمال الصالحین» از شاگردان وی است. او در عقلی سازی کلام نقش مهمی داشته است. وی در قم به تدریس اشتغال داشته و در همانجا در سال ۱۰۷۲ق درگذشت.
فیاض در آغاز کتاب، سبب تألیف آن را چنین می گوید:
عبدالرزاق لاهیجی از شاگردان ملاصدرا و داماد وی است. با این حال، او به حکمت مشاء گرایش داشت و منتقد صدرا بود. از وی کتاب های شوارق الالهام در شرح تجرید خواجه نصیرالدین طوسی، تعلیقات بر اشارات خواجه، حواشی بر تعلیقات خفری، گوهر مراد و سرمایه ایمان به جا مانده است. میرزا حسن فرزند وی صاحب «جمال الصالحین» از شاگردان وی است. او در عقلی سازی کلام نقش مهمی داشته است. وی در قم به تدریس اشتغال داشته و در همانجا در سال ۱۰۷۲ق درگذشت.
فیاض در آغاز کتاب، سبب تألیف آن را چنین می گوید:
wikishia: سرمایه_ایمان_(کتاب)