[ویکی فقه] سرح العیون فی شرح رسالة ابن زیدون (کتاب). «سرح العیون فی شرح رسالة ابن زیدون»، اثر ابن نباته (۶۸۶- ۷۶۸ ق) است که به درخواست ابو الفداء و احتمالا در دمشق نوشته شده است.
مؤلف، در این اثر، پس از گزارش زندگی ابن زیدون،احمد بن عبدالله اندلسی (۴۶۳ ق)، به شرح رساله هزلیه او می پردازد که ابن زیدون، آن را از زبان ولاده، دختر مستکفی و خطاب به ابن عبدوس نگاشته است. از میان شرح های مختلفی که بر رساله ابن زیدون نوشته شده، این شرح از همه معروف تر است.
مؤلف، در این اثر، پس از گزارش زندگی ابن زیدون،احمد بن عبدالله اندلسی (۴۶۳ ق)، به شرح رساله هزلیه او می پردازد که ابن زیدون، آن را از زبان ولاده، دختر مستکفی و خطاب به ابن عبدوس نگاشته است. از میان شرح های مختلفی که بر رساله ابن زیدون نوشته شده، این شرح از همه معروف تر است.
[ویکی نور] «سرح العیون فی شرح رسالة ابن زیدون»، اثر ابن نباته (686 - 768ق) است که به درخواست ابوالفداء و احتمالاً در دمشق نوشته شده است. مؤلف، در این اثر، پس از گزارش زندگی ابن زیدون، احمد بن عبداللّه اندلسی(463 ق)، به شرح رساله هزلیه او می پردازد که ابن زیدون، آن را از زبان ولاده، دختر مستکفی و خطاب به ابن عبدوس نگاشته است. از میان شرح های مختلفی که بر رساله ابن زیدون نوشته شده، این شرح از همه معروف تر است.
شرح حال و زندگانی و تألیفات او، مطالب آغازین کتاب است، سپس متن رساله هزلیه ابن زیدون و در ادامه شرح این رساله که «سرح العیون» نام دارد، ذکر شده است و در پایان فهارس کتاب یاد شده است.
مؤلف، قبل از اینکه رساله هزلیه را شرح نماید، در مقدمه ای بیان می دارد که من خود را در حد شارح این رساله ارزش مند نمی بینم، اما به جهت امتثال امری که به من شده، این کار را در حد اختصار انجام داده ام.
در ادامه، از روش این رساله، مطالبی را عنوان می دارد که با معرفی ابن زیدون و شخصیت علمی و ادبی وی آغاز می گردد، سپس به ذکر سبب انشاء این رساله می پردازد و بیان می دارد که یکی از عوامل گریز ابن زیدن از قرطبه، روابط وی با ولاده بوده است.
از آن جا که این روابط و پی آمدهای آن، در زندگی و شعر ابن زیدون تأثیری ژرف داشته، بررسی اجمالی آن ضروری است. ولاده، دختر المستکفی بالله، زنی زیبا و بی پروا بود. او خود را از قید آداب و رسوم رها ساخته و به ویژه پس از سقوط خلافت اموی(423ق)، رفتاری آزاد و بی محابا در پیش گرفته بود و از آن جا که از ادب و هنر نیز بهره فراوان داشت، در خانه خود محفل های ادبی و هنری تشکیل می داد و در آنها پذیرای بزرگان ادب و سیاست می شد. ابن زیدون که در این هنگام در اوج شهرت بود و در عالم سیاست نیز مقامی والا داشت، احیاناً در یکی از همین مجالس با ولاده آشنا شد و همچون بسیاری دیگر از بزرگان پایتخت شیفته او گشت. روابط این دو به زودی به عشقی پرشور مبدل شد و آوازه آن بر سر زبان ها افتاد.
شرح حال و زندگانی و تألیفات او، مطالب آغازین کتاب است، سپس متن رساله هزلیه ابن زیدون و در ادامه شرح این رساله که «سرح العیون» نام دارد، ذکر شده است و در پایان فهارس کتاب یاد شده است.
مؤلف، قبل از اینکه رساله هزلیه را شرح نماید، در مقدمه ای بیان می دارد که من خود را در حد شارح این رساله ارزش مند نمی بینم، اما به جهت امتثال امری که به من شده، این کار را در حد اختصار انجام داده ام.
در ادامه، از روش این رساله، مطالبی را عنوان می دارد که با معرفی ابن زیدون و شخصیت علمی و ادبی وی آغاز می گردد، سپس به ذکر سبب انشاء این رساله می پردازد و بیان می دارد که یکی از عوامل گریز ابن زیدن از قرطبه، روابط وی با ولاده بوده است.
از آن جا که این روابط و پی آمدهای آن، در زندگی و شعر ابن زیدون تأثیری ژرف داشته، بررسی اجمالی آن ضروری است. ولاده، دختر المستکفی بالله، زنی زیبا و بی پروا بود. او خود را از قید آداب و رسوم رها ساخته و به ویژه پس از سقوط خلافت اموی(423ق)، رفتاری آزاد و بی محابا در پیش گرفته بود و از آن جا که از ادب و هنر نیز بهره فراوان داشت، در خانه خود محفل های ادبی و هنری تشکیل می داد و در آنها پذیرای بزرگان ادب و سیاست می شد. ابن زیدون که در این هنگام در اوج شهرت بود و در عالم سیاست نیز مقامی والا داشت، احیاناً در یکی از همین مجالس با ولاده آشنا شد و همچون بسیاری دیگر از بزرگان پایتخت شیفته او گشت. روابط این دو به زودی به عشقی پرشور مبدل شد و آوازه آن بر سر زبان ها افتاد.
wikinoor: سرح_العیون_فی_شرح_رسالة_ابن_زیدون
[ویکی فقه] سرح العیون فی شرح رساله ابن زیدون (کتاب). «سرح العیون فی شرح رسالة ابن زیدون»، اثر ابن نباته (۶۸۶- ۷۶۸ ق) است که به درخواست ابو الفداء و احتمالا در دمشق نوشته شده است.
مؤلف، در این اثر، پس از گزارش زندگی ابن زیدون،احمد بن عبدالله اندلسی (۴۶۳ ق)، به شرح رساله هزلیه او می پردازد که ابن زیدون، آن را از زبان ولاده، دختر مستکفی و خطاب به ابن عبدوس نگاشته است. از میان شرح های مختلفی که بر رساله ابن زیدون نوشته شده، این شرح از همه معروف تر است.
ساختار کتاب
شرح حال و زندگانی و تالیفات او، مطالب آغازین کتاب است، سپس متن رساله هزلیه ابن زیدون و در ادامه شرح این رساله که «سرح العیون» نام دارد، ذکر شده است و در پایان فهارس کتاب یاد شده است.
گزارش محتوا
مؤلف، قبل از اینکه رساله هزلیه را شرح نماید، در مقدمه ای بیان می دارد که من خود را در حد شارح این رساله ارزش مند نمی بینم، اما به جهت امتثال امری که به من شده، این کار را در حد اختصار انجام داده ام.در ادامه، از روش این رساله، مطالبی را عنوان می دارد که با معرفی ابن زیدون و شخصیت علمی و ادبی وی آغاز می گردد، سپس به ذکر سبب انشاء این رساله می پردازد و بیان می دارد که یکی از عوامل گریز ابن زیدن از قرطبه، روابط وی با ولاده بوده است.از آن جا که این روابط و پی آمدهای آن، در زندگی و شعر ابن زیدون تاثیری ژرف داشته، بررسی اجمالی آن ضروری است. ولاده، دختر المستکفی بالله، زنی زیبا و بی پروا بود. او خود را از قید آداب و رسوم رها ساخته و به ویژه پس از سقوط خلافت اموی (۴۲۳ ق)، رفتاری آزاد و بی محابا در پیش گرفته بود و از آن جا که از ادب و هنر نیز بهره فراوان داشت، در خانه خود محفل های ادبی و هنری تشکیل می داد و در آنها پذیرای بزرگان ادب و سیاست می شد. ابن زیدون که در این هنگام در اوج شهرت بود و در عالم سیاست نیز مقامی والا داشت، احیانا در یکی از همین مجالس با ولاده آشنا شد و همچون بسیاری دیگر از بزرگان پایتخت شیفته او گشت. روابط این دو به زودی به عشقی پرشور مبدل شد و آوازه آن بر سر زبان ها افتاد.
← نخستین ملاقات
...
مؤلف، در این اثر، پس از گزارش زندگی ابن زیدون،احمد بن عبدالله اندلسی (۴۶۳ ق)، به شرح رساله هزلیه او می پردازد که ابن زیدون، آن را از زبان ولاده، دختر مستکفی و خطاب به ابن عبدوس نگاشته است. از میان شرح های مختلفی که بر رساله ابن زیدون نوشته شده، این شرح از همه معروف تر است.
ساختار کتاب
شرح حال و زندگانی و تالیفات او، مطالب آغازین کتاب است، سپس متن رساله هزلیه ابن زیدون و در ادامه شرح این رساله که «سرح العیون» نام دارد، ذکر شده است و در پایان فهارس کتاب یاد شده است.
گزارش محتوا
مؤلف، قبل از اینکه رساله هزلیه را شرح نماید، در مقدمه ای بیان می دارد که من خود را در حد شارح این رساله ارزش مند نمی بینم، اما به جهت امتثال امری که به من شده، این کار را در حد اختصار انجام داده ام.در ادامه، از روش این رساله، مطالبی را عنوان می دارد که با معرفی ابن زیدون و شخصیت علمی و ادبی وی آغاز می گردد، سپس به ذکر سبب انشاء این رساله می پردازد و بیان می دارد که یکی از عوامل گریز ابن زیدن از قرطبه، روابط وی با ولاده بوده است.از آن جا که این روابط و پی آمدهای آن، در زندگی و شعر ابن زیدون تاثیری ژرف داشته، بررسی اجمالی آن ضروری است. ولاده، دختر المستکفی بالله، زنی زیبا و بی پروا بود. او خود را از قید آداب و رسوم رها ساخته و به ویژه پس از سقوط خلافت اموی (۴۲۳ ق)، رفتاری آزاد و بی محابا در پیش گرفته بود و از آن جا که از ادب و هنر نیز بهره فراوان داشت، در خانه خود محفل های ادبی و هنری تشکیل می داد و در آنها پذیرای بزرگان ادب و سیاست می شد. ابن زیدون که در این هنگام در اوج شهرت بود و در عالم سیاست نیز مقامی والا داشت، احیانا در یکی از همین مجالس با ولاده آشنا شد و همچون بسیاری دیگر از بزرگان پایتخت شیفته او گشت. روابط این دو به زودی به عشقی پرشور مبدل شد و آوازه آن بر سر زبان ها افتاد.
← نخستین ملاقات
...