[ویکی فقه] در سخنان رسیده از معصومان -علیهم السلام- و در فتواهای فقیهان بنام شیعه، تاکید شده که در حال اختیار، می باید سر حیوان با آهن بریده شود، تا حلال گردد.
از جمله مقوله هایی که اکنون بایسته است از آن سخن به میان آید، ابزار سر بریدن جانداران است. پرسش این است که آیا آن گاه ذبح شرعی به حقیقت می پیوندد و گوشت جاندار حلال گوشت، از نظر شرع حلال و درخور مصرف می گردد که با آهن (عنصر فلزی با علامت شیمیایی Fe ) سر بریده شود و یا این که با هر فلز و هر ماده آهن گون قابل ذوب، رسانای برق و حرارت، مانند:مِس، سرب، روی، سیم و… می توان سر حیوان را برید و از گوشت آن استفاده کرد؟ به دیگر سخن، در سخنان رسیده از معصومان -علیه السلام- و در فتواهای فقیهان بنام شیعه، تاکید شده که در حال اختیار، می باید سر حیوان با آهن بریده شود، تا حلال گردد و گوشت آن در خور مصرف.
← آهن در روایات و سخن فقیهان
فقیهان ما در نوشتار و کتابهای فقهی خود، به طور معمول، یکی از دو روش را دارند: ۱. سخن خود را به گونه خلاصه و سر بسته و به دور از شرح و بیان دلیلهای دیدگاه خود، ارائه می دهند. ۲. نوشته خود را در ذیل نوشته دیگری سامان می دهند. نوشته عالم بزرگ و محقق چیره دست و صاحب نظری را در متن قرار می دهند و بر آن شرح می زنند و آن را برهانی می سازند. ما در این نوشته، پس از بررسی راه های زیر که به نظر رسید، یک راه را برگزیدیم:
← روش اول
الفصل الثانی، فی الادلة و فیه مسائل: المسألة الاولی: لا تجوز التذکیه الاّ بالحدید مع الاختیار. فلا یجزی غیره و لا تقع به الذکاة و ان کان من المعادن المنطبعة، کالنحاس والرصاص و الذهب و الفضة و غیرها، بلا خلاف بیننا، کما صرّح به جماعة، بل الاجماع المحکی مستفیضاً. بل المحقَّق عند التحقیق و هو الحجّة فیه. مضافاً الی المستفیضة الخالیة عن المعارض بالمرّة. منها صحیحة محمد… و صحیحة الحلبی… و روایة الحضرمی … و موثقّة سماعة… و تدل علیه ایضاً مفاهیم الاخبار المجوزّة لغیر الحدید عند الضرورة کما یأتی و قد یستدّل له ایضاً بأصالة الحرمة و حکم التبادر و الغلبة و فیهما نظر.
← فرازهای سخن علامه ملا احمد نراقی
...
از جمله مقوله هایی که اکنون بایسته است از آن سخن به میان آید، ابزار سر بریدن جانداران است. پرسش این است که آیا آن گاه ذبح شرعی به حقیقت می پیوندد و گوشت جاندار حلال گوشت، از نظر شرع حلال و درخور مصرف می گردد که با آهن (عنصر فلزی با علامت شیمیایی Fe ) سر بریده شود و یا این که با هر فلز و هر ماده آهن گون قابل ذوب، رسانای برق و حرارت، مانند:مِس، سرب، روی، سیم و… می توان سر حیوان را برید و از گوشت آن استفاده کرد؟ به دیگر سخن، در سخنان رسیده از معصومان -علیه السلام- و در فتواهای فقیهان بنام شیعه، تاکید شده که در حال اختیار، می باید سر حیوان با آهن بریده شود، تا حلال گردد و گوشت آن در خور مصرف.
← آهن در روایات و سخن فقیهان
فقیهان ما در نوشتار و کتابهای فقهی خود، به طور معمول، یکی از دو روش را دارند: ۱. سخن خود را به گونه خلاصه و سر بسته و به دور از شرح و بیان دلیلهای دیدگاه خود، ارائه می دهند. ۲. نوشته خود را در ذیل نوشته دیگری سامان می دهند. نوشته عالم بزرگ و محقق چیره دست و صاحب نظری را در متن قرار می دهند و بر آن شرح می زنند و آن را برهانی می سازند. ما در این نوشته، پس از بررسی راه های زیر که به نظر رسید، یک راه را برگزیدیم:
← روش اول
الفصل الثانی، فی الادلة و فیه مسائل: المسألة الاولی: لا تجوز التذکیه الاّ بالحدید مع الاختیار. فلا یجزی غیره و لا تقع به الذکاة و ان کان من المعادن المنطبعة، کالنحاس والرصاص و الذهب و الفضة و غیرها، بلا خلاف بیننا، کما صرّح به جماعة، بل الاجماع المحکی مستفیضاً. بل المحقَّق عند التحقیق و هو الحجّة فیه. مضافاً الی المستفیضة الخالیة عن المعارض بالمرّة. منها صحیحة محمد… و صحیحة الحلبی… و روایة الحضرمی … و موثقّة سماعة… و تدل علیه ایضاً مفاهیم الاخبار المجوزّة لغیر الحدید عند الضرورة کما یأتی و قد یستدّل له ایضاً بأصالة الحرمة و حکم التبادر و الغلبة و فیهما نظر.
← فرازهای سخن علامه ملا احمد نراقی
...
wikifeqh: سربریدن_جانوران