سداد العباد و رشاد العباد

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] شیخ حسین بن محمد بن احمد بن ابراهیم معروف به شیخ حسین آل عصفور(م 1216 ق)
مؤلف از برجسته ترین دانشمندان اخباری عصر خود بوده و برخی از بزرگان وی را مجدد دین در ابتدای قرن سیزدهم دانسته اند.(مستدرکات اعیان الشیعه ج 2 ص 94) وی برادرزاده ی شیخ یوسف بحرانی صاحب حدائق است که به دلیل نیمه تمام ماندن کتاب حدائق کار تکمیل آن را بر عهده می گیرد و نام «عیون الحقائق الفاخرة فی تتمیم الحدائق الناضرة» را بر آن می گذارد. وی از علمای کثیر التألیف بوده و کتب زیادی در زمینه های مختلف از جمله فقه، کلام، تفسیر، تاریخ اهل بیت علیهم السلام و ادبیات به رشته ی تحریر درآورده است. (اعیان الشیعه ج 6 ص 141 و الذریعه ج 15 ص 379)
مؤلف در مقدمه ی کتاب سداد العباد می نویسد: «انه قد التمس منی من هو واجب الاجابة لسؤاله و کلامه ان اؤلف کتابا جامعا لفنون المسائل الفقهیة الفروعیة من مفتتحه الی تمامه ... لینتفع به المنتهی و المتوسط و المبتدی لمطلوبه و مرامه ... و قد سمیته بسداد العباد و رشاد العباد و رتبته ترتیب الفقهاء لکتبهم الفقهیة من الطهارة الی الحدود و الدیات.»
چنان که از این مقدمه آشکار می شود مؤلف تمامی ابواب فقه را در این کتاب مطرح نموده و علامه تهرانی صاحب الذریعه نیز نسخه ای کامل از کتاب را در کتابخانه ای در نجف مشاهده کرده است (الذریعه ج 12 ص 153) ولی متاسفانه کتب این کتابخانه در سال 1371 قمری فروخته شده و آنچه از کتاب سداد العباد به دست ما رسیده مشتمل است بر کتاب های طهارت، صلاة، زکات، خمس، صوم، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، مکاسب و بیع.
سبک نگارش کتاب نیمه استدلالی و همان طور که از مؤلف نقل شد به نحوی است که منتهی و متوسط و مبتدی می توانند از آن بهره مند شوند.

[ویکی فقه] سداد العباد و رشاد العباد (کتاب). کتاب سداد العباد و رشاد العباد نوشته شیخ حسین بن محمد بن احمد بن ابراهیم معروف به شیخ حسین آل عصفور (م ۱۲۱۶ ق) به زبان عربی و در موضوع فقه فتوایی است.
۱. مؤلف از برجسته ترین دانشمندان اخباری عصر خود بوده و برخی از بزرگان وی را مجدد دین در ابتدای قرن سیزدهم دانسته اند. وی برادرزاده ی شیخ یوسف بحرانی صاحب حدائق است که به دلیل نیمه تمام ماندن کتاب حدائق کار تکمیل آن را بر عهده می گیرد و نام عیون الحقائق الفاخرة فی تتمیم الحدائق الناضرة را بر آن می گذارد. وی از علمای کثیر التالیف بوده و کتب زیادی در زمینه های مختلف از جمله فقه ، کلام ، تفسیر ، تاریخ اهل بیت علیهم السّلام و ادبیات به رشته ی تحریر درآورده است. ۲. مؤلف در مقدمه ی کتاب سداد العباد می نویسد: «انه قد التمس منی من هو واجب الاجابة لسؤاله و کلامه ان اؤلف کتابا جامعا لفنون المسائل الفقهیة الفروعیة من مفتتحه الی تمامه... لینتفع به المنتهی و المتوسط و المبتدی لمطلوبه و مرامه... و قد سمیته بسداد العباد و رشاد العباد و رتبته ترتیب الفقهاء لکتبهم الفقهیة من الطهارة الی الحدود و الدیات.» چنان که از این مقدمه آشکار می شود مؤلف تمامی ابواب فقه را در این کتاب مطرح نموده و علامه تهرانی صاحب الذریعه نیز نسخه ای کامل از کتاب را در کتابخانه ای در نجف مشاهده کرده است . ولی متاسفانه کتب این کتابخانه در سال ۱۳۷۱ قمری فروخته شده و آنچه از کتاب سداد العباد به دست ما رسیده مشتمل است بر کتاب های طهارت ، صلاة ، زکات ، خمس ، صوم ، حج ، جهاد ، امر به معروف و نهی از منکر ، مکاسب و بیع . سبک نگارش کتاب نیمه استدلالی و همان طور که از مؤلف نقل شد به نحوی است که منتهی و متوسط و مبتدی می توانند از آن بهره مند شوند. شیخ خلف بن عبد علی بن الحسین نوه ی مؤلف (م ۱۳۰۳) شرحی بر کتاب سداد العباد نوشته است.
چاپ های کتاب
کتاب سداد العباد تا کنون چهار بار به چاپ رسیده است:۱. قسمت های عبادات و حج به دستور علامه میرزا محمد تقی بحرانی در سال ۱۳۳۹ ق در بمبئی چاپ شد.۲. به همت سید جواد سید فضل وداعی جلد اول کتاب شامل عبادات در سال ۱۳۸۱ قمری و جلد دوم شامل کتاب حج در سال ۱۴۰۸ در نجف اشرف به چاپ رسید. جلد سوم این مجموعه چند سال بعد توسط دار مکتبة اهل البیت در بیروت منتشر شد.۳. قسمت عبادات کتاب در سال ۱۴۱۳ ق در بیروت توسط مکتبة فخراوی و مکتبة الارشاد با اغلاط فراوان به چاپ رسید.۴. چاپ مورد استفاده در برنامه شامل تمامی ابواب موجود کتاب که در سال ۱۴۲۱ ق در شهر مقدس قم توسط انتشارات محلاتی به انجام رسید. این چاپ نسبت به سایر چاپ ها دارای مزایایی است از جمله دقت در تصحیح متن، گنجاندن کل کتاب در یک جلد و افزودن متنی توضیحی در مورد نیات حج توسط محقق کتاب شیخ محسن آل عصفور.

پیشنهاد کاربران

بپرس