سازمان تبلیغات اسلامی

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگنامه نهادهای انقلاب اسلامی است
پس از پیروزی انقلاب و با توجه به احساس نیاز مبرم جامعه ی انقلابی به تشکیلات منسجم و یک مرجع مشخص برای تبلیغات اسلامی که همه بتوانند بدان مراجعه کنند با مشورت جامعه ی مدرسین و همکاری دفتر تبلیغات قم، در تیرماه سال ۱۳۶۰ شورای عالی تبلیغات اسلامی تشکیل و به محضر امام معرفی شد و امام نیز آن را مورد تأیید قرار دادند.
این شورا برای نیل به اهداف مذکور، سازمان تبلیغات اسلامی را تأسیس کرد و دفتر تبلیغات قم و دفتر انتشارات وابسته به جامعه ی مدرسین را زیر پوشش مالی خود قرار داد و برای هماهنگ ساختن فعالیت های تبلیغی ارگان های انقلابی ـ که امری ضروری بود ـ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را به وجود آورد.
ضرورت هماهنگی در عرصه ی تبلیغات و تلاش جهت ارائه ی تصویری از اسلام و انقلاب ایجاب می کرد تا این سازمان به فعالیت های تشکیلاتی خود به صورت منسجم ادامه دهد؛ لذا دفتر تبلیغات اسلامی قم و نیز شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مرور از سازمان تبلیغات اسلامی جدا و سازمان به صورت مجزا به فعالیت در عرصه ی تبلیغ پرداخت.
اعضای شورای عالی سازمان تبلیغات اسلامی در اولین سالگرد تأسیس این سازمان خدمت امام خمینی رسیدند و در این دیدار ضمن تأیید اقدامات این سازمان موارد ذیل را به عنوان وظایف اصلی سازمان برشمرد:
این سازمان در ابتدا زیر نظر شورایی متشکل از شهید حقانی، شهید شیرازی، آیت الله جنتی، آیت الله مهدوی کنی و آیت الله امامی کاشانی اداره می شد. اداره ی شورایی آن در ادامه باعث بروز برخی نابسامانی ها در آن سازمان شد که مشکلات مالی از آن جمله بود. اعضای شورا برای حل مشکلات سازمان در ۱۳۶۷ ش طی نامه ای مفصل به محضر امام خواستار رسیدگی معظم له به کمبودهای مالی از یک طرف و انتصاب نماینده ای در آن سازمان از طرف دیگر شدند. امام پس از اطلاع از وضعیت سازمان موارد ذیل را متذکر شدند:
چندی بعد در فروردین ۱۳۶۸ آیت الله احمد جنتی به سمت ریاست آن سازمان منصوب شد و به این ترتیب سازمان مستقیماً زیرنظر مقام رهبری قرار گرفت.
در این حکم امام وظایف سازمان این گونه احصا کرده بودند: «تبلیغات که همان شناساندن خوبی ها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدی ها و نشان دادن راه گریز و منع از آن است، از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است. ان شاءالله در محدوده ی توانتان نقاط کور و مجهول را برای مردم شریف ایران و جهان اسلام باز و روشن نمایید و چارچوب اسلام ناب محمدی که ترسیم قهر و خشم و کینه ی مقدس و انقلابی علیه سرمایه داری غرب و کمونیسم متجاوز شرق است و نیز راه مبارزه علیه ریا و حیله و خدعه را به مردم و به خصوص جوانان سلحشورمان نشان دهید. این مسئله که نظام در اهداف خود جدی است و با هیچ کس شوخی ندارد و در صورت به خطر افتادن ارزش های اسلامی با هر کس در هر موقعیت قاطعانه برخورد می نماید، باید به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر برای تمامی دست اندرکاران و مردم تبلیغ گردد».(همان، ۳۳۹)

دانشنامه آزاد فارسی

سازمانی تأسیس شده در ۱۳۶۰ش با هدف گسترش فعالیت های تبلیغی و ضرورت توجه به مؤلفه های فرهنگِ دینی و توسعۀ آن. در ۱۳۶۱ حوزۀ هنری به آن افزوده شد. اساسنامۀ این سازمان در ۱۳۶۸ تهیه شد و به تصویب نهایی رسید. براساس مفاد اساسنامه، سازمان تبلیغات اسلامی نهادی غیر دولتی، حقوقی و مستقل است. هدف کلی این سازمان احیا، اشاعه و ترویج اندیشه و اخلاق اسلامی در میان مردم است.

پیشنهاد کاربران

بپرس