ساب ۳۵ دراکن ( به زبان سوئدی کایت یا اژدها ) گونه ای هواپیمای جنگنده است که توسط شرکت ساب بین سال های ۱۹۵۵ و ۱۹۷۴ ساخته شد. این دراگن برای جایگزینی ساب J29 Tunnan و در مراحل بعد نیز جایگزین جنگنده های مدل دیگر ( J 32B ) از ساب ۳۲ لانزن گردید. مدل بومی J35 یک جنگنده مافوق صوت مؤثر دوران جنگ سرد بود که با موفقیت به کشورهای اتریش، فنلاند و دانمارک صادر و به خدمت گرفته شد. دراکن جنگنده رهگیر اصلی نیروی هوایی سوئد تا زمان ورود ساب ۳۷ ویگن در دهه ۱۹۷۰ بود که اتریشی ها تا سال ۲۰۰۵ از دراکن های خود استفاده می کردند.
با شروع دوران جت، سوئد پیش بینی نمود که نیاز به یک جنگنده جت با قابلیت رهگیری و بمباران از ارتفاع بالا و در کل نیاز به یک جت موفق دارد. اگر چه که رهگیر دیگری مانند اف - ۱۰۴ استارفایتر در نیروی هوائی ایلات متحده در همان دوران چنین نقشی داشتند، دراکن مجبور به ایفای نقش یک جنگجوی منحصر بفرد را در سوئد داشت. دیگر نیاز خواسته شده، قابلیت عمل و استفاده از جاده های عمومی تقویت شده به عنوان پایگاه هوایی در زمان جنگ و همچنین زمان کمتر از ده دقیقه برای سوخت گیری و تسلیح مجدد به وسیلهٔ سربازان با حداقل آموزش بود. در سپتامبر سال ۱۹۴۹ اداره سرپرست مواد دفاعی سوئد اقدام به صدور درخواست برای یک هواپیمای جنگنده رهگیر نموده و کار در شرکت ساب در همان سال آغاز گردید. [ ۱] [ کدام صفحه؟]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبا شروع دوران جت، سوئد پیش بینی نمود که نیاز به یک جنگنده جت با قابلیت رهگیری و بمباران از ارتفاع بالا و در کل نیاز به یک جت موفق دارد. اگر چه که رهگیر دیگری مانند اف - ۱۰۴ استارفایتر در نیروی هوائی ایلات متحده در همان دوران چنین نقشی داشتند، دراکن مجبور به ایفای نقش یک جنگجوی منحصر بفرد را در سوئد داشت. دیگر نیاز خواسته شده، قابلیت عمل و استفاده از جاده های عمومی تقویت شده به عنوان پایگاه هوایی در زمان جنگ و همچنین زمان کمتر از ده دقیقه برای سوخت گیری و تسلیح مجدد به وسیلهٔ سربازان با حداقل آموزش بود. در سپتامبر سال ۱۹۴۹ اداره سرپرست مواد دفاعی سوئد اقدام به صدور درخواست برای یک هواپیمای جنگنده رهگیر نموده و کار در شرکت ساب در همان سال آغاز گردید. [ ۱] [ کدام صفحه؟]
wiki: ساب ۳۵ دراکن