زینت
/zinat/
مترادف زینت: آذین، آرایش، پیرایه، تزیین، حلیه، زیب، زیور
برابر پارسی: زیور، آذین، آرایه
معنی انگلیسی:
فرهنگ اسم ها
معنی: پیرایه، زیور، آرایش، زیب، آنچه برای آرایش و زیبا کردن به کار می رود
برچسب ها: اسم، اسم با ز، اسم دختر، اسم عربی، اسم مذهبی و قرآنی
لغت نامه دهخدا
هر روز سحاب را مسیر دگر است
هر روز نبات را دگر زینت و رنگ.
منوچهری.
روز شنبه دهم ذی الحجه رسم عید اضحی با تکلفی عظیم بجای آوردند و بسیار زینت ها رفت. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 288 ). امیر چاشتگاهی فراخ برنشست و چهار هزار غلام بر آن زینت که پیش از این یاد کردیم ، روز پیش آمدن رسول پیاده در پیش رفت. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 292 ). کوشک را بیاراستند و هر کسی آن روز آن زینت بدید، پس از آن هرچه بدید وی را به چشم هیچ ننمود. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 550 ).وز تو به مکر و افسون برباید
این فرو زیب و زینت و سیما را.
ناصرخسرو.
پیرامن آن بساط دو سماط از ممالیک و غلامان ترک با زینتی کامل بداشتند. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 332 ). از چه رهگذر است که لباس حداد در برگرفته اید و زینت و جمال خود را فروهشته. ( ترجمه تاریخ یمینی ایضاً ص 455 ).هر گلی را که زینت چمن است
ز سر طعنه در چمن شکنی.
عطار.
زینت او از برای دیگران باز کرده بیهده چشم و دهان.
مولوی.
وگر بی تکلف زید مالدارکه زینت بر اهل تمیز است عار.
سعدی ( بوستان ).
مکن از جامه کسان زینت منما آنچه نیست در طینت.
اوحدی.
رجوع به زینه و زینة شود. || لفظهایی را گویند که به ترکیب حروف تنها دال نبود بل بمقارنت هیأتی یا مدی دال باشد چنانکه در خبر و استفهام گفته ایم در زبان پارسی. ( اساس الاقتباس چ مدرس رضوی ص 595 ). رجوع به همین کتاب شود.زینت. [ ن َ ] ( اِخ ) دهی از بخش رامیان شهرستان گرگان است که 160 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).
زینة. [ ن َ ] ( ع اِ ) آرایش و آنچه بدان آرایند. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). آرایش . ( ترجمان القرآن ) ( دهار ).
- امراض الزینة؛ نزد پزشکان بیماریهای پوست و ناخن و موی مانند کلف و نمش و مانند اینها است. ( از اقرب الموارد ). بیماری های موی و پوست و ناخن و اورام و بزرگی در آنجا که خردی مطلوب است و خردی در آنجا که بزرگی مطبوع است.( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
( اسم ) آنچه که بدان آرایش کنند پیرایه زیور .
دهی از بخش رامیان شهرستان گرگان است که ۱۶٠ تن سکنه دارد .
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. آنچه با آن آرایش کنند، پیرایه، زیور.
فرهنگستان زبان و ادب
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] قرآن زن را مکلف کرده است که باید خودش را بپوشاند ولی مرد را مکلف نکرده است، یعنی این تکلیف متوجه زن است نه متوجه مرد.
تعبیر قرآن این است: " زنان زینت خودشان را نباید آشکار کنند".البته زینت ولو جدا هم باشد مثل یک النگو که در کناری افتاده مقصود نیست بلکه زینت در حالی که در بدن است مقصود است چون (آشکار کردن آن) مساوی با دیدن خود زن است . زنان نباید زینت خودشان را ظاهر کنند، اعم از این که از نوع زینتی باشد که بشود از بدن جدا کرد مثل النگو و یا انگشتر، یا زینتی که چسبیده به بدن است مثل چیزهایی که به بدن می مالند مانند " گل گونه " به اصطلاح قدیم.
مواردی که زن می تواند زینت خود را آشکار کند
زن زینت خود را نباید ظاهر کند مگر در دو مورد. دو استثنا در اینجا وجود دارد: یک استثنا در مورد خود زینت است، یعنی مگر بعضی از زینت ها و به تعبیر قرآن زینت ظاهر، و استثنای دوم در مورد افراد است: و مگر برای بعضی از طبقات که در برابر آن طبقات که غیر شوهر او هستند (در مورد شوهر که محرز است) زن می تواند حتی زینت غیر ظاهر را آشکار کند، و آن ها پدران، پسران، برادر زادگان، خواهر زادگان، فرزندان شوهر (و چند طبقه دیگر هستند).
آیاتی درباره زینت
خداوند در سوره اعراف: می فرماید: «یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ، ای فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید و بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد.بگو چه کسی زینت های الهی را که برای بندگان خود آفریده و روزی های پاکیزه را حرام کرده است؟ بگو اینها در زندگی دنیا برای کسانی است که ایمان آورده اند (اگر چه دیگران نیز با آن ها مشارکت دارند) ولی در قیامت خالص (برای مؤمنان) خواهد بود اینچنین آیات (خود) را برای کسانی که آگاهند شرح می دهیم.در این آیات سخن از مساله پوشش تن و سایر مواهب زندگی و چگونگی استفاده صحیح از آن ها است.نخست به همه فرزندان آدم به عنوان یک قانون همیشگی که شامل تمام اعصار و قرون می شود دستور می دهد که" زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود داشته باشید" (یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ).
احتمالات موجود درباره زینت که در آیات آمده است
...
تعبیر قرآن این است: " زنان زینت خودشان را نباید آشکار کنند".البته زینت ولو جدا هم باشد مثل یک النگو که در کناری افتاده مقصود نیست بلکه زینت در حالی که در بدن است مقصود است چون (آشکار کردن آن) مساوی با دیدن خود زن است . زنان نباید زینت خودشان را ظاهر کنند، اعم از این که از نوع زینتی باشد که بشود از بدن جدا کرد مثل النگو و یا انگشتر، یا زینتی که چسبیده به بدن است مثل چیزهایی که به بدن می مالند مانند " گل گونه " به اصطلاح قدیم.
مواردی که زن می تواند زینت خود را آشکار کند
زن زینت خود را نباید ظاهر کند مگر در دو مورد. دو استثنا در اینجا وجود دارد: یک استثنا در مورد خود زینت است، یعنی مگر بعضی از زینت ها و به تعبیر قرآن زینت ظاهر، و استثنای دوم در مورد افراد است: و مگر برای بعضی از طبقات که در برابر آن طبقات که غیر شوهر او هستند (در مورد شوهر که محرز است) زن می تواند حتی زینت غیر ظاهر را آشکار کند، و آن ها پدران، پسران، برادر زادگان، خواهر زادگان، فرزندان شوهر (و چند طبقه دیگر هستند).
آیاتی درباره زینت
خداوند در سوره اعراف: می فرماید: «یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ، ای فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید و بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد.بگو چه کسی زینت های الهی را که برای بندگان خود آفریده و روزی های پاکیزه را حرام کرده است؟ بگو اینها در زندگی دنیا برای کسانی است که ایمان آورده اند (اگر چه دیگران نیز با آن ها مشارکت دارند) ولی در قیامت خالص (برای مؤمنان) خواهد بود اینچنین آیات (خود) را برای کسانی که آگاهند شرح می دهیم.در این آیات سخن از مساله پوشش تن و سایر مواهب زندگی و چگونگی استفاده صحیح از آن ها است.نخست به همه فرزندان آدم به عنوان یک قانون همیشگی که شامل تمام اعصار و قرون می شود دستور می دهد که" زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود داشته باشید" (یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ).
احتمالات موجود درباره زینت که در آیات آمده است
...
wikifeqh: زینت
[ویکی اهل البیت] زینة به معنای آرایش ، زیب ، زبرج ، زیور ،آرایش و آنچه بدان آرایند . زینت گویند .
زینت سه گونه است: زینت باطنی مثل علم و اعتقادات خوب، زینت بدنی مثل نیرومندی و غیره، زینت خارجی مثل زیور و مال و غیرهاست .
زینت از منظر قرآن دو قسم است:
درونی و معنوی و دیگر برونی و مادی . درباره هر دو قسم آن آیات و روایات آمده است و لکنّ الله حبّب الیکم الایمان و زینه فی قلوبکم؛ و الخیل و البغال و الحمیر لترکبوها و زینة ؛ والمال و البنون زینة الحیوة الدنیا ؛ و یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجد ؛ و قل من حرّم زینة الله التی اخرج لعباده ؛ ای پیغمبر! به مردم بگو چه کسی زینتهای خدا را که برای بندگان خود آفریده حرام نموده و از مصرف روزی حلال و پاکیزه منع کرده . بگو این نعمتها در این جهان برای مؤمنان باشد و خالص اینها در آخرت خاص آنها می باشد .
قال موعدکم یوم الزینة و أن یحشر الناس ضحی ؛ . که مراد از یوم الزینة در اینجا ـ حسب تفاسیر ـ روز عید مخصوص مصریان است یا روز شکستن رود نیل . انا جعلنا ما علی الارض زینة لها لنبلوهم ایهم احسن عملا ؛ . «من کان یرید الحیوة الدنیا و زینتها نوفّ الیهم اعمالهم فیها» .
پیغمبر اکرم (ص) فرمود: زینت علم ، احسان به دیگران است .
امیرالمؤمنین (ع) فمرود: زینت مرد عقل او می باشد .
زینت از منظر قرآن دو قسم است:
درونی و معنوی و دیگر برونی و مادی . درباره هر دو قسم آن آیات و روایات آمده است و لکنّ الله حبّب الیکم الایمان و زینه فی قلوبکم؛ و الخیل و البغال و الحمیر لترکبوها و زینة ؛ والمال و البنون زینة الحیوة الدنیا ؛ و یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجد ؛ و قل من حرّم زینة الله التی اخرج لعباده ؛ ای پیغمبر! به مردم بگو چه کسی زینتهای خدا را که برای بندگان خود آفریده حرام نموده و از مصرف روزی حلال و پاکیزه منع کرده . بگو این نعمتها در این جهان برای مؤمنان باشد و خالص اینها در آخرت خاص آنها می باشد .
قال موعدکم یوم الزینة و أن یحشر الناس ضحی ؛ . که مراد از یوم الزینة در اینجا ـ حسب تفاسیر ـ روز عید مخصوص مصریان است یا روز شکستن رود نیل . انا جعلنا ما علی الارض زینة لها لنبلوهم ایهم احسن عملا ؛ . «من کان یرید الحیوة الدنیا و زینتها نوفّ الیهم اعمالهم فیها» .
پیغمبر اکرم (ص) فرمود: زینت علم ، احسان به دیگران است .
امیرالمؤمنین (ع) فمرود: زینت مرد عقل او می باشد .
جدول کلمات
مترادف ها
زینت، تزیین، اراستگی، پیراستگی، زیور و پیرایه
زینت، ارایش، پیرایه، زیور
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
زینت: هر چیز که باعث زیبایی دنیا و دلیل علاقه انسان به آن گردد مصداق زینت است. ۱ - یک بُعد زینت آن است که باعث علاقمندی انسان به امری می شود مثال ستارگان زینت آسمان ها، و چمن و سبزه های زمین زینت آن است.
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّیَّنَتْ. ۲ - هرچیز که رنج و سختی را از انسان دور کند مایه زینت است. وَ الْخَیْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَمِیرَ لِتَرْکَبُوها وَ زِینَةً: اسب و قاطر و الاغ زیبایی و جذابیت ندارند ولی چون کارکردشان طوری است که به انسان آسایش و راحتی می دهند زینت محسوب می شوند ( هواپیما و خودرو و. . . هم مصداق زینت هستند ) الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیاةِ الدُّنْیا: مال و فرزندان هم چون مایه دور کردن رنج و سختی از انسان هستند مصداق زینت اند.
زینت:
هر چیزی که باعث زیبایی و آراستگی دنیا و یا اسباب آرامش و آسایش انسان شود مصداق زینت اس. زَیَّنَّا ٱلسَّمَآءَ ٱلدُّنۡیَا بِمَصَٰبِیح. الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ " الْحَیاةِ الدنیا. خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ: زینت های خود را در مسجد بردارید؛ نخستین آنها زینت ایمان در قلب است؛ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُم. و بعد زینت های ظاهری ( زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِو البَنین
... [مشاهده متن کامل]
هر چیزی که باعث زیبایی و آراستگی دنیا و یا اسباب آرامش و آسایش انسان شود مصداق زینت اس. زَیَّنَّا ٱلسَّمَآءَ ٱلدُّنۡیَا بِمَصَٰبِیح. الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ " الْحَیاةِ الدنیا. خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ: زینت های خود را در مسجد بردارید؛ نخستین آنها زینت ایمان در قلب است؛ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُم. و بعد زینت های ظاهری ( زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِو البَنین
... [مشاهده متن کامل]
زینت: همتای پارسی این واژه ی عربی، اینهاست:
zib ( دری )
زیور ( دری )
آمتیاک āmtyāk، اپسماک epasmāk ( سغدی )
غِنج ( لری )
zib ( دری )
زیور ( دری )
آمتیاک āmtyāk، اپسماک epasmāk ( سغدی )
غِنج ( لری )
زینت : کلمه ( زینت ) به معنای هر امر زیبایی است که وقتی منضم به چیزی شود، جمالی به او می بخشد به طوری که رغبت هر کسی را به سوی آن جلب می کند.
آیه 7 سوره کهف. إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الْأَرْضِ زِینَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا.
... [مشاهده متن کامل]
ترجمه آیه : حقیقتا [و بدون شک] ما آنچه را از زینت ها بر روی زمین قراردادیم [ برای آن است که بر جذابیت زمین بیافزاییم ]تا بدین وسیله آنها ( انسان ها ) را مورد آزمایش و امتحان قرار دهیم تا مشخص شود کدام یک از آنها از جهت انجام کردار نیک، شایسته ترهستند .
آیه 7 سوره کهف. إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الْأَرْضِ زِینَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا.
... [مشاهده متن کامل]
ترجمه آیه : حقیقتا [و بدون شک] ما آنچه را از زینت ها بر روی زمین قراردادیم [ برای آن است که بر جذابیت زمین بیافزاییم ]تا بدین وسیله آنها ( انسان ها ) را مورد آزمایش و امتحان قرار دهیم تا مشخص شود کدام یک از آنها از جهت انجام کردار نیک، شایسته ترهستند .
ارایش ذاتی زینت است . ارایش اضافی را تزیین گویند
بزک
زینت: تزیین
زیور ، آرایش، زیبا سازی
بیاید تو فارسی فقط اینا رو بکار ببریم:
الف ب پ ت ث ج چ خ د ذ ر ز ژ س ش ع غ ف ( کم و بیش ق ) ک گ ل م ن و ه ی
بقیه کارایی ندارن
الف ب پ ت ث ج چ خ د ذ ر ز ژ س ش ع غ ف ( کم و بیش ق ) ک گ ل م ن و ه ی
بقیه کارایی ندارن
زیباسازی
زیور آرایشی زیورآلات
ا ز // آذین // این واژه را گرفتند تازیها
نگار هم به معنی زیور و زینت و آرایش آمده است. .
ارزشمند کننده
تجمل، زیور، زیب، پیرایه، آرایش
تینا آذین نه آزین
سعی کن عملیات رو قوی تر کنی
سعی کن عملیات رو قوی تر کنی
آزین بستن. ریشه ی این کلمه عربی میباشد
زیبایی
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٨)