زیمنس آگ ( به آلمانی: Siemens AG ) شرکت خوشه ای فناوری چندملیتی آلمانی است، که دفتر مرکزی آن در شهر مونیخ قرار دارد و بزرگترین شرکت تولیدی صنعتی در اروپا است. [ ۲] زیمنس دارای دفاتر شعبه ای در خارج از آلمان است.
بخش های اصلی زیمنس عبارتند از: صنعت، انرژی، بهداشت و درمان و زیرساخت و شهرها، که نمایانگر فعالیت های اصلی آن می باشند. [ ۳] [ ۴] [ ۵] زیمنس سازنده برجسته تجهیزات پزشکی است و بخش بهداشت پزشکی آن، که حدود ۱۲ درصد از کل فروش آن را تولید می کند، پس از بخش اتوماسیون صنعتی، دومین واحد سودآور این شرکت است. شرکت زیمنس یکی از اجزای شاخص بازار سهام یورو استاکس ۵۰ است. [ ۶]
تقریباً ۳۸۵۰۰۰ نفر در سراسر جهان در این کورپوریشن و شرکت های تابعه آن اشتغال داشته و بنابر اعلام درآمد خود، درآمد جهانی حدود ۸۷ میلیارد یورو را در سال ۲۰۱۹ گزارش کرده اند. [ ۷]
زیمنس در ۱۲ اکتبر سال ۱۸۴۷ توسط ارنست زیمنس تأسیس شده بود. وارنر این شرکت را درآغاز به نام Bauanstalt von Siemens & Halske در کارگاه خود افتتاح نمود. وارنر در سال ۱۸۴۸ نخستین و طولانی ترین خط تلگراف میان برلین تا فرانکفورت را ساخته و در سال ۱۸۵۰ برادر خود ویلیام زیمنس را به نمایندگی زیمنس در لندن گماشت. او پس از افتتاح نمایندگی در انگلستان، آغاز به ساخت و راه اندازی خطوط و شبکه های مخابراتی در روسیه مشغول شد. در سال های ۱۸۶۷ خط تلگراف میان لندن - کلکته را به پایان رسانید.
در سال ۱۸۶۶، ورنر فون زیمنس مهم ترین کمک خود را به مهندسی برق انجام داد. بر پایه کار مایکل فرادی، او اصول دینام الکتریکی را کشف و ساخت ماشین دینام را که پایه ژنراتورهای برق مدرن و بزرگ بود، آغاز کرد. برخلاف دیگر پژوهشگرانی که در همین زمینه مشغول به کار بودند، ارنست ورنر فون زیمنس اهمیت اقتصادی اختراع خود را به رسمیت شناخت و در سال ۱۸۶۷ اختراع را ثبت کرد تا حق مالکیت خود را در اختیار بگیرد.
پس از تقریباً ۱۰ سال توسعه و آزمایش، برای تولید گسترده در سال ۱۸۷۵ آماده شد. گسترش دینام آغاز یک دوره جدید در تاریخ مهندسی برق بود. توانایی تولید و توزیع مقدار بسیاری انرژی الکتریکی با هزینه کم موجب شد تا اقتصاد بسیار رشد یابد. مهندسی با ولتاژ بالا آغاز شد.
نخستین بخش های کاربردی، روشنایی الکتریکی و فناوری درایو بود. در ۱ مارس سال ۱۸۷۹، ساختمان زیمنس در شارلوتنبورگ نخستین خانه خصوصی آلمان بود که توسط انرژی الکتریکی روشن می شد. چند هفته بعد در نمایشگاه تجاری برلین، زیمنس و هالسکی نخستین راه آهن الکتریکی جهان را که توسط یک منبع برق خارجی ساخته شده بود معرفی کردند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبخش های اصلی زیمنس عبارتند از: صنعت، انرژی، بهداشت و درمان و زیرساخت و شهرها، که نمایانگر فعالیت های اصلی آن می باشند. [ ۳] [ ۴] [ ۵] زیمنس سازنده برجسته تجهیزات پزشکی است و بخش بهداشت پزشکی آن، که حدود ۱۲ درصد از کل فروش آن را تولید می کند، پس از بخش اتوماسیون صنعتی، دومین واحد سودآور این شرکت است. شرکت زیمنس یکی از اجزای شاخص بازار سهام یورو استاکس ۵۰ است. [ ۶]
تقریباً ۳۸۵۰۰۰ نفر در سراسر جهان در این کورپوریشن و شرکت های تابعه آن اشتغال داشته و بنابر اعلام درآمد خود، درآمد جهانی حدود ۸۷ میلیارد یورو را در سال ۲۰۱۹ گزارش کرده اند. [ ۷]
زیمنس در ۱۲ اکتبر سال ۱۸۴۷ توسط ارنست زیمنس تأسیس شده بود. وارنر این شرکت را درآغاز به نام Bauanstalt von Siemens & Halske در کارگاه خود افتتاح نمود. وارنر در سال ۱۸۴۸ نخستین و طولانی ترین خط تلگراف میان برلین تا فرانکفورت را ساخته و در سال ۱۸۵۰ برادر خود ویلیام زیمنس را به نمایندگی زیمنس در لندن گماشت. او پس از افتتاح نمایندگی در انگلستان، آغاز به ساخت و راه اندازی خطوط و شبکه های مخابراتی در روسیه مشغول شد. در سال های ۱۸۶۷ خط تلگراف میان لندن - کلکته را به پایان رسانید.
در سال ۱۸۶۶، ورنر فون زیمنس مهم ترین کمک خود را به مهندسی برق انجام داد. بر پایه کار مایکل فرادی، او اصول دینام الکتریکی را کشف و ساخت ماشین دینام را که پایه ژنراتورهای برق مدرن و بزرگ بود، آغاز کرد. برخلاف دیگر پژوهشگرانی که در همین زمینه مشغول به کار بودند، ارنست ورنر فون زیمنس اهمیت اقتصادی اختراع خود را به رسمیت شناخت و در سال ۱۸۶۷ اختراع را ثبت کرد تا حق مالکیت خود را در اختیار بگیرد.
پس از تقریباً ۱۰ سال توسعه و آزمایش، برای تولید گسترده در سال ۱۸۷۵ آماده شد. گسترش دینام آغاز یک دوره جدید در تاریخ مهندسی برق بود. توانایی تولید و توزیع مقدار بسیاری انرژی الکتریکی با هزینه کم موجب شد تا اقتصاد بسیار رشد یابد. مهندسی با ولتاژ بالا آغاز شد.
نخستین بخش های کاربردی، روشنایی الکتریکی و فناوری درایو بود. در ۱ مارس سال ۱۸۷۹، ساختمان زیمنس در شارلوتنبورگ نخستین خانه خصوصی آلمان بود که توسط انرژی الکتریکی روشن می شد. چند هفته بعد در نمایشگاه تجاری برلین، زیمنس و هالسکی نخستین راه آهن الکتریکی جهان را که توسط یک منبع برق خارجی ساخته شده بود معرفی کردند.
wiki: زیمنس