زیارت و فلسفه یاد

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] «مودت » خاندان پیامبر، اجر رسالت آن حضرت است. وفاداری به «اهل بیت »، وفاداری به «حق » است. پیوند با «عترت » هم، پیوند با قرآن و اسلام است، که این هر دو وزنه سنگین و این «ثقلین »، مورد سفارش و تاکید فراوان رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) می باشد.
تمسک به دودمان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و آشنایی با خانه آل علی (علیه السّلام) و پیوند با اولاد فاطمه (علیه السّلام)، ثمرات و آثار فراوانی دارد، که سودش نیز به خود ما برمی گردد. آشنایی با این «خانه » و «خط »، قرار گرفتن در مسیر معرفت زلال و ناب اسلام و حق است. چرا که پیشوایان دین ما از این دودمان، در عمل و فضل و کمالات و ارزشها، اسوه و الگو و سرچشمه جوشان و زاینده اند و خودشان تجسم آن ارزشها و جلوه گاه آن نورهای معنوی و معنویتهای نورانی و بصیرتها و والایی هایند.اگر برای ما، راهی جهت پیوستن به این «معرفت خانه »، قرار داده اند، اینهم خود، نوعی دیگر از لطف آنان نسبت به ماست. و اگر ما را به سوی آشنایی با آنان و مرتبط گشتن با اهل بیت عصمت سوق داده اند و تشویق کرده اند، این هم فیض دیگر و لطف مضاعفی برای ماست. اگر آنان نیز به ما نگفته بودند و از ما نخواسته بودند، ما وظیفه داشتیم که در آن خانه برویم و گرد این شمعها پروانه وار بچرخیم و از فروغ این مشعلهای خورشیدسان هدایت، بهره مند شویم.«زیارت »، قرار گرفتن در این مدار، و چرخیدن بر گرد این محور، و آموختن از این مکتب و سیراب شدن از این زمزم است.
حق شهدای آل محمد
تلاشی که از نظر فرهنگی و اجتماعی، از سوی امامان شیعه انجام می گرفت، یکی هم سوق دادن امت به سوی پیشوایان حق و فرهنگ تشیع و خط اهل بیت بود تا با یادشان، با احیای نام و خاطره و فکر و تعالیمشان، راه، نمایانتر و هدف، روشنتر و راهنما آشکارتر گردد تا مردم گرفتار سرگردانی و حیرت و بلا تکلیفی نشوند. این، حق هر شهید بر جامعه است.و شهدای آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلم)، بویژه ائمه شهید شیعه، بیش از دیگران، بر گردن امت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) حق دارند، چرا که حیاتشان را در راه صلاح و اصلاح همین امت، نهادند و به شهادت رسیدند، تا دین را زنده نگه دارند، هر چند با مرگ سرخ و سبز خویش...احیاء دین، زخون شهیدان است جان شهید، هدیه به جانان استدر پای نخل پر ثمر اسلام خون شهید، زمزم جوشان است
احیای فرهنگ شهادت
احیای فرهنگ شهادت، در برنامه عملی اولیای دین ما بود تا از این طریق، هم حق شهدای آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) تا حدودی ادا شود و هم با پیوند و آشنایی با شهیدان این راه عملا راهشان تداوم یابد. حال چند نمونه از سیره عملی اسوه های خود را یاد می کنیم تا معلوم گردد که چگونه پیشوایان دینی ما این «حق » را ادا می کردند و آن فرهنگ رازنده نگه می داشتند.
← عملکرد حضرت فاطمه ی زهرا
...

پیشنهاد کاربران

بپرس