[ویکی اهل البیت] در ابتدا باید اشاره شود که زیارت امامزاده های که در سیره مومنین مطرح است بر اساس آموزه های کلی است که در منابع دینی بدان اشاره شده مثلا از رسول خدا نقل شده که فرمود: « مَنْ زارَنیِ أَوْزَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّیَّتیِ، زُرْتُهُ یَومَ القِیامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِه کسی که من یا یکی از فرزندانم را زیارت کند، روز قیامت به زیارت او می آیم و او را از هول و هراس آن روز رهایی می دهم.»
و از سوی دیگر ناگفته پیداست که زیارت فرزندان معصومین (ع) و اصحاب و خواصّ آنان، در جهت بزرگداشت انوار پاک و مطهّر حضرات معصومین است. ولی این را نیز باید در نظر داشت که در زیارت امامزادگان و صالحان، توجّه به دو نکته ضروری می نماید:
الف) اثبات و وثاقت در وجود قبر، نخستین گام را تشکیل می دهد. وجود امامزاده در یک مکان، از طریق تصریح معصومین (ع) و افراد مورد وثوق، شواهد مستند تاریخی و شهرت به دست می آید. در وثاقت و شهرت امامزادگانی همچون حضرت فاطمه معصومه و عبدالعظیم حسینی (ع) تردیدی وجود ندارد؛ اما در قبور برخی از امامزادگان جای تردید وجود دارد که شایسته است در این زمینه پژوهش به عمل آید.
ب) در زیارت و تکریم امامزادگان و اصحاب معصومین (ع)، اصل بر ایمان، تدیّن، تقوا، و قرار گرفتن آنان در مسیر اهداف معصومین (ع) است؛ مگر این که خلاف آن ثابت گردد، همچون جعفر کذّاب و افرادی مانند او که شناخته شده اند.بنابر این اگر در زیارت نامه ها جمله از قبیل آن در پرسش اشاره شده آمده این مطلب در واقع مبتنی بر اصول کلی است واصل هم این است که فلان امامزاد ه غیر از انتساب به ائمه از تقوا و شرایط لازم نیز بر خور دار بوده، لذا در باره او آن زیارت نامه تنظیم شده است از این رو گفتن آن جمله محذور ی ندارد. مگر این که خلافش ثابت گردد.
گفتنی است که نفس برخورداری این افراد و امامزاده ها از بارگاه و شهرت و سیره تعظیم و تکریم انان از جانب توده جامعه شاهد خوبی است بر آن که آن ها در زمان حیات انسان های صالحی بودند والا کم نبودند فرزندان معصومین که نامی از آنها نیست.
مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان خود می فرماید: "در زیارت امامزادگان عظام و شاهزادگان عالی مقام که قبورشان محل فیوضات و برکات و موضع نزول رحمت و عنایت الهیه است و علمای اعلام تصریح به استحباب زیارت قبور ایشان فرموده اند، و بحمدالله تعالی در غالب بلاد شیعه قبورشان موجود و بلکه در قری و بریه و اطراف کوه ها و دره ها پیوسته ملاذ درماندگان و ملجأ واماندگان و پناه مظلومین و موجب تسلی دل های پژمردگان بوده و خواهند بود تا یوم قیامت و از بسیاری از ایشان کرامت و خوارق عادات هم مشاهده شده".
جایز است امازادگان به هر لفظی که متضمن تعظیم و احترام باشد زیارت شوند و یا سوره های مبارکه قرآن خوانده شود و ثواب آن را نثار آن قبور نمایند. اما سید اجل علی بن طاووس در کتاب مصباح الزائر دو زیارت از برای امامزادگان نقل نموده که ما به جهت اختصار، زیارت نامه معروفه امامزادگان را در این جا ذکر می نمائیم.
وی می فرماید: چون قصد کردی زیارت کنی یکی از فرزندان ائمه اطهار علیهم السلام را، پس بایست و بگو:
و از سوی دیگر ناگفته پیداست که زیارت فرزندان معصومین (ع) و اصحاب و خواصّ آنان، در جهت بزرگداشت انوار پاک و مطهّر حضرات معصومین است. ولی این را نیز باید در نظر داشت که در زیارت امامزادگان و صالحان، توجّه به دو نکته ضروری می نماید:
الف) اثبات و وثاقت در وجود قبر، نخستین گام را تشکیل می دهد. وجود امامزاده در یک مکان، از طریق تصریح معصومین (ع) و افراد مورد وثوق، شواهد مستند تاریخی و شهرت به دست می آید. در وثاقت و شهرت امامزادگانی همچون حضرت فاطمه معصومه و عبدالعظیم حسینی (ع) تردیدی وجود ندارد؛ اما در قبور برخی از امامزادگان جای تردید وجود دارد که شایسته است در این زمینه پژوهش به عمل آید.
ب) در زیارت و تکریم امامزادگان و اصحاب معصومین (ع)، اصل بر ایمان، تدیّن، تقوا، و قرار گرفتن آنان در مسیر اهداف معصومین (ع) است؛ مگر این که خلاف آن ثابت گردد، همچون جعفر کذّاب و افرادی مانند او که شناخته شده اند.بنابر این اگر در زیارت نامه ها جمله از قبیل آن در پرسش اشاره شده آمده این مطلب در واقع مبتنی بر اصول کلی است واصل هم این است که فلان امامزاد ه غیر از انتساب به ائمه از تقوا و شرایط لازم نیز بر خور دار بوده، لذا در باره او آن زیارت نامه تنظیم شده است از این رو گفتن آن جمله محذور ی ندارد. مگر این که خلافش ثابت گردد.
گفتنی است که نفس برخورداری این افراد و امامزاده ها از بارگاه و شهرت و سیره تعظیم و تکریم انان از جانب توده جامعه شاهد خوبی است بر آن که آن ها در زمان حیات انسان های صالحی بودند والا کم نبودند فرزندان معصومین که نامی از آنها نیست.
مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان خود می فرماید: "در زیارت امامزادگان عظام و شاهزادگان عالی مقام که قبورشان محل فیوضات و برکات و موضع نزول رحمت و عنایت الهیه است و علمای اعلام تصریح به استحباب زیارت قبور ایشان فرموده اند، و بحمدالله تعالی در غالب بلاد شیعه قبورشان موجود و بلکه در قری و بریه و اطراف کوه ها و دره ها پیوسته ملاذ درماندگان و ملجأ واماندگان و پناه مظلومین و موجب تسلی دل های پژمردگان بوده و خواهند بود تا یوم قیامت و از بسیاری از ایشان کرامت و خوارق عادات هم مشاهده شده".
جایز است امازادگان به هر لفظی که متضمن تعظیم و احترام باشد زیارت شوند و یا سوره های مبارکه قرآن خوانده شود و ثواب آن را نثار آن قبور نمایند. اما سید اجل علی بن طاووس در کتاب مصباح الزائر دو زیارت از برای امامزادگان نقل نموده که ما به جهت اختصار، زیارت نامه معروفه امامزادگان را در این جا ذکر می نمائیم.
وی می فرماید: چون قصد کردی زیارت کنی یکی از فرزندان ائمه اطهار علیهم السلام را، پس بایست و بگو:
wikiahlb: زیارت_امامزادگان_علیهم_السلام