[ویکی فقه] زبدة التفاسیر. مولف:ملا فتح الله کاشانی
ملا فتح الله علاوه بر فارسی نویسی، تفسیری را نیز به زبان عربی نگاشت که «زبده التفاسیر» نام دارد. این تفسیر نیز دارای حجمی بزرگ است و مولف در نیمه ماه ذی قعده ۹۷۷ هـ . ق آن را به پایان برده است. در ریاض العلما آمده است: «این تفسیر نیز بزرگ است و نزدیک به هشتاد هزار سطر دارد و در دو مجلد قطور است. آن را بعد از دو تفسیر نوشت؛ بنابر آن چه در اول تفسیر تصریح می کند. من نسخه ای از آن را با خط شریف خودش در شهر اشرف از شهر های مازندران نزد مولی محمد المدرسی دیدم. در آن اخبار اهل بیت ـ علیه السلام ـ را آورده و در اکثر موارد از کشاف، تفسیر قاضی، مجمع البیان، الجوامع طبرسی نقل کرده است. کتابی دارای مطالب خوب و با فایده است.» آقا بزرگ نیز این کتاب را عربی و خطی می داند که در تهران با فهرست مناسب چاپ شده است.
ملا فتح الله علاوه بر فارسی نویسی، تفسیری را نیز به زبان عربی نگاشت که «زبده التفاسیر» نام دارد. این تفسیر نیز دارای حجمی بزرگ است و مولف در نیمه ماه ذی قعده ۹۷۷ هـ . ق آن را به پایان برده است. در ریاض العلما آمده است: «این تفسیر نیز بزرگ است و نزدیک به هشتاد هزار سطر دارد و در دو مجلد قطور است. آن را بعد از دو تفسیر نوشت؛ بنابر آن چه در اول تفسیر تصریح می کند. من نسخه ای از آن را با خط شریف خودش در شهر اشرف از شهر های مازندران نزد مولی محمد المدرسی دیدم. در آن اخبار اهل بیت ـ علیه السلام ـ را آورده و در اکثر موارد از کشاف، تفسیر قاضی، مجمع البیان، الجوامع طبرسی نقل کرده است. کتابی دارای مطالب خوب و با فایده است.» آقا بزرگ نیز این کتاب را عربی و خطی می داند که در تهران با فهرست مناسب چاپ شده است.
[ویکی شیعه] زبدة التفاسیر. زُبْدَةُ التّفاسیر یک دوره کامل تفسیر قرآن کریم به زبان عربی اثر ملا فتح الله کاشانی است. این تفسیر، سومین اثر تفسیری کاشانی پس از منهج الصادقین و خلاصة المنهج است. مفسر، اهتمام فراوانی به بُعد ادبی و روایی در تفسیر آیات دارد.
ملافتح الله فرزند ملاشکرالله کاشانی است. او عالمی بزرگ، فقیه، محقق، مُتَکَلِّم و مفسّر متبحر و از بزرگان شیعه در اواخر قرن دهم هجری به شمار می آید. ملا فتح الله از شاگردان علی بن حسن زواری است که به واسطه او از محقق کرکی روایت می کند. این مفسر از برجستگان علمای دربار شاه طهماسب صفوی بود که در تمام علوم دینی متداول، خصوصاً در تفسیر متبحر بود. وی تالیفات بسیاری نیز دارد که غالب تالیفاتش، به زبان فارسی است. ملا فتح الله کاشانی در سال ۹۸۸ق وفات یافت.
ملافتح الله فرزند ملاشکرالله کاشانی است. او عالمی بزرگ، فقیه، محقق، مُتَکَلِّم و مفسّر متبحر و از بزرگان شیعه در اواخر قرن دهم هجری به شمار می آید. ملا فتح الله از شاگردان علی بن حسن زواری است که به واسطه او از محقق کرکی روایت می کند. این مفسر از برجستگان علمای دربار شاه طهماسب صفوی بود که در تمام علوم دینی متداول، خصوصاً در تفسیر متبحر بود. وی تالیفات بسیاری نیز دارد که غالب تالیفاتش، به زبان فارسی است. ملا فتح الله کاشانی در سال ۹۸۸ق وفات یافت.
[ویکی اهل البیت] زبدة التفاسیر. ملا فتح الله کاشانی علاوه بر فارسی نویسی، تفسیری را نیز به زبان عربی نگاشت که «زبده التفاسیر» نام دارد. این تفسیر دارای حجمی بزرگ است و مولف در نیمه ماه ذی القعده 977 هـ.ق آن را به پایان برده است.
در ریاض العلما آمده است: «این تفسیر نیز بزرگ است و نزدیک به هشتاد هزار سطر دارد و در دو مجلد قطور است. آن را بعد از دو تفسیر نوشت؛ بنابر آنچه در اول تفسیر تصریح می کند. من نسخه ای از آن را با خط شریف خودش در شهر اشرف از شهرهای مازندران نزد مولی محمد المدرسی دیدم. در آن اخبار اهل بیت علیهم السلام را آورده و در اکثر موارد از کشاف، تفسیر قاضی، مجمع البیان، الجوامع طبرسی نقل کرده است. کتابی دارای مطالب خوب و بافایده است».
آقا بزرگ نیز این کتاب را عربی و خطی می داند که در تهران با فهرست مناسب چاپ شده است.
محمد عابدی، تلخیص از کتاب گلشن ابرار، ج4، ص128.
در ریاض العلما آمده است: «این تفسیر نیز بزرگ است و نزدیک به هشتاد هزار سطر دارد و در دو مجلد قطور است. آن را بعد از دو تفسیر نوشت؛ بنابر آنچه در اول تفسیر تصریح می کند. من نسخه ای از آن را با خط شریف خودش در شهر اشرف از شهرهای مازندران نزد مولی محمد المدرسی دیدم. در آن اخبار اهل بیت علیهم السلام را آورده و در اکثر موارد از کشاف، تفسیر قاضی، مجمع البیان، الجوامع طبرسی نقل کرده است. کتابی دارای مطالب خوب و بافایده است».
آقا بزرگ نیز این کتاب را عربی و خطی می داند که در تهران با فهرست مناسب چاپ شده است.
محمد عابدی، تلخیص از کتاب گلشن ابرار، ج4، ص128.
[ویکی فقه] مولف:ملا فتح الله کاشانی
ملا فتح الله علاوه بر فارسی نویسی، تفسیری را نیز به زبان عربی نگاشت که «زبده التفاسیر» نام دارد. این تفسیر نیز دارای حجمی بزرگ است و مولف در نیمه ماه ذی قعده ۹۷۷ هـ . ق آن را به پایان برده است. در ریاض العلما آمده است:
«این تفسیر نیز بزرگ است و نزدیک به هشتاد هزار سطر دارد و در دو مجلد قطور است. آن را بعد از دو تفسیر نوشت؛ بنابر آن چه در اول تفسیر تصریح می کند. من نسخه ای از آن را با خط شریف خودش در شهر اشرف از شهر های مازندران نزد مولی محمد المدرسی دیدم. در آن اخبار اهل بیت ـ علیه السلام ـ را آورده و در اکثر موارد از کشاف، تفسیر قاضی، مجمع البیان، الجوامع طبرسی نقل کرده است. کتابی دارای مطالب خوب و با فایده است.»
آقا بزرگ نیز این کتاب را عربی و خطی می داند که در تهران با فهرست مناسب چاپ شده است.
ملا فتح الله علاوه بر فارسی نویسی، تفسیری را نیز به زبان عربی نگاشت که «زبده التفاسیر» نام دارد. این تفسیر نیز دارای حجمی بزرگ است و مولف در نیمه ماه ذی قعده ۹۷۷ هـ . ق آن را به پایان برده است. در ریاض العلما آمده است:
«این تفسیر نیز بزرگ است و نزدیک به هشتاد هزار سطر دارد و در دو مجلد قطور است. آن را بعد از دو تفسیر نوشت؛ بنابر آن چه در اول تفسیر تصریح می کند. من نسخه ای از آن را با خط شریف خودش در شهر اشرف از شهر های مازندران نزد مولی محمد المدرسی دیدم. در آن اخبار اهل بیت ـ علیه السلام ـ را آورده و در اکثر موارد از کشاف، تفسیر قاضی، مجمع البیان، الجوامع طبرسی نقل کرده است. کتابی دارای مطالب خوب و با فایده است.»
آقا بزرگ نیز این کتاب را عربی و خطی می داند که در تهران با فهرست مناسب چاپ شده است.
wikifeqh: زبده_التفاسیر
[ویکی شیعه] زُبْدَةُ التّفاسیر یک دوره کامل تفسیر قرآن کریم به زبان عربی اثر ملا فتح الله کاشانی است. این تفسیر، سومین اثر تفسیری کاشانی پس از منهج الصادقین و خلاصة المنهج است. مفسر، اهتمام فراوانی به بُعد ادبی و روایی در تفسیر آیات دارد.
ملافتح الله فرزند ملاشکرالله کاشانی است. او عالمی بزرگ، فقیه، محقق، مُتَکَلِّم و مفسّر متبحر و از بزرگان شیعه در اواخر قرن دهم هجری به شمار می آید. ملا فتح الله از شاگردان علی بن حسن زواری است که به واسطه او از محقق کرکی روایت می کند. این مفسر از برجستگان علمای دربار شاه طهماسب صفوی بود که در تمام علوم دینی متداول، خصوصاً در تفسیر متبحر بود. وی تالیفات بسیاری نیز دارد که غالب تالیفاتش، به زبان فارسی است. ملا فتح الله کاشانی در سال ۹۸۸ق وفات یافت.
کاشانی، زبدة التفاسیر را در سال ۹۷۷ق به پایان رسانیده است. او در آغاز این تفسیر، مقدمه ای درباره اهمیت قرآن و تفسیر و اهداف و منابع تفسیر خود دارد. سپس در پنج مقدمه مباحث علوم قرآنی و تمهید تفسیر را بیان می کند. این مقدمات گرچه خلاصه و اشاره گونه است اما به نکات مهمی همچون صیانت قرآن از تحریف، گردآوری قرآن در عهد پیامبر(ص) پرداخته است.
ملافتح الله فرزند ملاشکرالله کاشانی است. او عالمی بزرگ، فقیه، محقق، مُتَکَلِّم و مفسّر متبحر و از بزرگان شیعه در اواخر قرن دهم هجری به شمار می آید. ملا فتح الله از شاگردان علی بن حسن زواری است که به واسطه او از محقق کرکی روایت می کند. این مفسر از برجستگان علمای دربار شاه طهماسب صفوی بود که در تمام علوم دینی متداول، خصوصاً در تفسیر متبحر بود. وی تالیفات بسیاری نیز دارد که غالب تالیفاتش، به زبان فارسی است. ملا فتح الله کاشانی در سال ۹۸۸ق وفات یافت.
کاشانی، زبدة التفاسیر را در سال ۹۷۷ق به پایان رسانیده است. او در آغاز این تفسیر، مقدمه ای درباره اهمیت قرآن و تفسیر و اهداف و منابع تفسیر خود دارد. سپس در پنج مقدمه مباحث علوم قرآنی و تمهید تفسیر را بیان می کند. این مقدمات گرچه خلاصه و اشاره گونه است اما به نکات مهمی همچون صیانت قرآن از تحریف، گردآوری قرآن در عهد پیامبر(ص) پرداخته است.
wikishia: زبدة_التفاسیر
[ویکی نور] زبدة التفاسیر تألیف ملا فتح اللّه کاشانی دوره ی کامل تفسیر قرآن به زبان عربی است، و در حقیقت تفسیر متوسط ملا فتح اللّه است. بعد از دو تفسیر منهج الصادقین و مختصرش، آن را نگاشته و بنابراین حاصل تبحر و تجربه ی اوست. در سال 977ق از نگارش آن فارغ شده است و یک سال بعد رحلت نموده است.
مقدمه ی تحقیق در این تفسیر شامل مباحثی در معنای تفسیر از جهت لغت و اصطلاح از دیدگاه، راغب، سیوطی، آیت اللّه خویی، شهید صدر، شیخ طوسی و.... تفاوت تفسیر و تأویل، بیان روشهای تفسیری، شرایط مفسر و دیدگاه شیعه در تفسیرپذیری قرآن، زندگینامه و تألیفات مفسر و روش تحقیق می باشد.
مقدمه ی مفسر نیز در پنج محور تنظیم شده است: 1-عدد آیات قرآن و فایده ی شناخت آنها (بیان اعداد کوفی، بصری، شامی، مکی و انتساب آنها.) مبنای مفسر عدد کوفی آیات است که منتسب به حضرت علی(ع) می باشد؛ 2-اسامی قراء مشهور و راویان آنها؛ 3-جمع و تألیف قرآن در زمان پیامبر اکرم(ص)؛ 4-مصونیت قرآن از تحریف؛ 5-اخباری در فضل قرآن و اهل آن.
مفسر در مقدمه ی خود می نویسد: «بعد از تألیف دو تفسیر به زبان فارسی، تصمیم گرفتم به زبان عربی نیز تفسیری بنویسم تا اهل این لغت نیز از آن بهره ببرند، بعد از استخاره تصمیم به تألیف آن گرفتم و از چهار کتاب، تفسیر کشاف، مجمع البیان، انوار التنزیل بیضاوی و جامع الجوامع، استفاده کردم. در این تألیف کوشیدم که لغات و نکات و ترکیبات آیات را روشن نمایم، اسباب النزول و ارتباط آنها را ذکر کنم، و به فضائل السور و خواص آیات، قراءات دهگانه متواتر، و توضیح معانی قرآنی بر مبنای مذهب اهل بیت(ع)، بپردازم. اشاره ای نیز به بطلان عقاید و مذاهب مخالفین و گمراهان، داشته ام، مختصری از قصص و مقداری از احادیث نبوی و روایات مأثور از ائمه(ع)را نیز یادآور شده ام.»
تفسیر زبده را نمی توان در نوع خاصی از شیوه های تفسیری محصور کرد، زیرا هم به روش اجتهادی بحث نموده، هم روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را نقل می نماید، هم به مسائل ادبی (به معنای عام) پرداخته است، قصص قرآن را بیان می کند، اشاره ای نیز به مسائل کلامی دارد، اما به طور کلی می توان گفت، وجهه ی ادبی آن کاملاً نمایان است و استفاده ی مفسر از تفاسیر کشاف، بیضاوی، مجمع البیان و جوامع الجامع نیز مؤید آن است.
مقدمه ی تحقیق در این تفسیر شامل مباحثی در معنای تفسیر از جهت لغت و اصطلاح از دیدگاه، راغب، سیوطی، آیت اللّه خویی، شهید صدر، شیخ طوسی و.... تفاوت تفسیر و تأویل، بیان روشهای تفسیری، شرایط مفسر و دیدگاه شیعه در تفسیرپذیری قرآن، زندگینامه و تألیفات مفسر و روش تحقیق می باشد.
مقدمه ی مفسر نیز در پنج محور تنظیم شده است: 1-عدد آیات قرآن و فایده ی شناخت آنها (بیان اعداد کوفی، بصری، شامی، مکی و انتساب آنها.) مبنای مفسر عدد کوفی آیات است که منتسب به حضرت علی(ع) می باشد؛ 2-اسامی قراء مشهور و راویان آنها؛ 3-جمع و تألیف قرآن در زمان پیامبر اکرم(ص)؛ 4-مصونیت قرآن از تحریف؛ 5-اخباری در فضل قرآن و اهل آن.
مفسر در مقدمه ی خود می نویسد: «بعد از تألیف دو تفسیر به زبان فارسی، تصمیم گرفتم به زبان عربی نیز تفسیری بنویسم تا اهل این لغت نیز از آن بهره ببرند، بعد از استخاره تصمیم به تألیف آن گرفتم و از چهار کتاب، تفسیر کشاف، مجمع البیان، انوار التنزیل بیضاوی و جامع الجوامع، استفاده کردم. در این تألیف کوشیدم که لغات و نکات و ترکیبات آیات را روشن نمایم، اسباب النزول و ارتباط آنها را ذکر کنم، و به فضائل السور و خواص آیات، قراءات دهگانه متواتر، و توضیح معانی قرآنی بر مبنای مذهب اهل بیت(ع)، بپردازم. اشاره ای نیز به بطلان عقاید و مذاهب مخالفین و گمراهان، داشته ام، مختصری از قصص و مقداری از احادیث نبوی و روایات مأثور از ائمه(ع)را نیز یادآور شده ام.»
تفسیر زبده را نمی توان در نوع خاصی از شیوه های تفسیری محصور کرد، زیرا هم به روش اجتهادی بحث نموده، هم روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را نقل می نماید، هم به مسائل ادبی (به معنای عام) پرداخته است، قصص قرآن را بیان می کند، اشاره ای نیز به مسائل کلامی دارد، اما به طور کلی می توان گفت، وجهه ی ادبی آن کاملاً نمایان است و استفاده ی مفسر از تفاسیر کشاف، بیضاوی، مجمع البیان و جوامع الجامع نیز مؤید آن است.
wikinoor: زبدة_التفاسیر
[ویکی شیعه] زبده التفاسیر (کتاب). زُبْدَةُ التّفاسیر یک دوره کامل تفسیر قرآن کریم به زبان عربی اثر ملا فتح الله کاشانی است. این تفسیر، سومین اثر تفسیری کاشانی پس از منهج الصادقین و خلاصة المنهج است. مفسر، اهتمام فراوانی به بُعد ادبی و روایی در تفسیر آیات دارد.
ملا فتح الله فرزند ملاشکرالله کاشانی است. او عالمی بزرگ، فقیه، محقق، مُتَکَلِّم و مفسّر متبحر و از بزرگان شیعه در اواخر قرن دهم هجری به شمار می آید. ملا فتح الله از شاگردان علی بن حسن زواری است که به واسطه او از محقق کرکی روایت می کند. این مفسر از برجستگان علمای دربار شاه طهماسب صفوی بود که در تمام علوم دینی متداول، خصوصاً در تفسیر متبحر بود. وی تالیفات بسیاری نیز دارد که غالب تالیفاتش، به زبان فارسی است. ملا فتح الله کاشانی در سال ۹۸۸ق وفات یافت.
کاشانی، زبدة التفاسیر را در سال ۹۷۷ق به پایان رسانده است. او در آغاز این تفسیر، مقدمه ای درباره اهمیت قرآن و تفسیر و اهداف و منابع تفسیر خود دارد. سپس در پنج مقدمه مباحث علوم قرآنی و تمهید تفسیر را بیان می کند. این مقدمات گرچه خلاصه و اشاره گونه است اما به نکات مهمی همچون صیانت قرآن از تحریف، گردآوری قرآن در عهد پیامبر(ص) پرداخته است.
ملا فتح الله فرزند ملاشکرالله کاشانی است. او عالمی بزرگ، فقیه، محقق، مُتَکَلِّم و مفسّر متبحر و از بزرگان شیعه در اواخر قرن دهم هجری به شمار می آید. ملا فتح الله از شاگردان علی بن حسن زواری است که به واسطه او از محقق کرکی روایت می کند. این مفسر از برجستگان علمای دربار شاه طهماسب صفوی بود که در تمام علوم دینی متداول، خصوصاً در تفسیر متبحر بود. وی تالیفات بسیاری نیز دارد که غالب تالیفاتش، به زبان فارسی است. ملا فتح الله کاشانی در سال ۹۸۸ق وفات یافت.
کاشانی، زبدة التفاسیر را در سال ۹۷۷ق به پایان رسانده است. او در آغاز این تفسیر، مقدمه ای درباره اهمیت قرآن و تفسیر و اهداف و منابع تفسیر خود دارد. سپس در پنج مقدمه مباحث علوم قرآنی و تمهید تفسیر را بیان می کند. این مقدمات گرچه خلاصه و اشاره گونه است اما به نکات مهمی همچون صیانت قرآن از تحریف، گردآوری قرآن در عهد پیامبر(ص) پرداخته است.
wikishia: زبدة_التفاسیر_(کتاب)