ریشارد اشتراوس[ الف] ( به آلمانی: Richard Strauss ) ( زاده ۱۱ ژوئن ۱۸۶۴ - درگذشته ۸ سپتامبر ۱۹۴۹ ) آهنگساز و رهبر ارکستر آلمانی بود.
وی در مونیخ به دنیا آمد. پدرش نوازنده چیره دست کر بود که او را از اوایل کودکی با موسیقی آشنا کرد.
مهم ترین مشخصات آثار اشتراوس عبارت اند از تأکید فوق العاده بر منطقه صوتی بسیار زیر سازها و اصوات انسانی، سازبندی عظیم و پرصدا و قسمتهای بسیار مشکل در سازهای بادی بویژه ساز کر که بسیار مورد نظر او بود. علاقهٔ شدید اشتراوس به صداهای زیر در اپرای سالومه که در آن از سه صدای سوپرانو استفاده کرده، کاملاً مشهود است.
مهم ترین آثار اشتراوس پوئم سمفونیهای او هستند که به دو دسته تقسیم شده اند:
اول، پوئم سمفونی هایی که مبنای فلسفی دارند مانند مرگ و دگرگونی ( ۱۸۸۹ Tod und Verklärung ) و چنین گفت زرتشت ( ۱۸۹۶ Also Sprach Zarathustra ) . این قطعات فاقد داستان هستند و بیشتر اشخاص یا مفاهیم را تفسیر می کنند.
دسته دوم پوئم سمفونی هایی که جنبهٔ توصیفی دارند.
از اپراهای برجسته و به یادماندنی اشتراوس اپرای سالومه Salome و سوارکار گل سرخ Der Rosekavalier شهرت فراوانی دارند.
اپرای سالومه که باعث شهرت فوق العاده اشتراوس نه تنها در میان مردم آلمان بلکه در تمام کشورهای اروپایی شد، در سال ۱۹۰۵ روی نمایشنامهٔ اسکار وایلد در یک پرده تصنیف شد.
اشتراوس بسیاری از مشخصات موسیقی واگنر از جمله تداوم و پیوستگی چند صدایی ( پلیفونی ) در ارکستر و تکنیک لایت موتیف را در این اپرا به کار بسته است.
• چنین گفت زرتشت ( با الهام از کتابی با همین نام از: فریدریش نیچه فیلسوف و شاعر آلمانی )
• سونات برای پیانو
• سونات برای ویلنسل
• سونات برای ویلن
• چهار نوازی برای سازهای زهی
• ۵ قطعه برای پیانو
• مجموعه لیدها
• ۱۵ اپرا
• کنسرتو ابوا
• کنسرتو ویلن
• سمفونی در ره کوچک
• زندگی یک قهرمان
• دون کیشوت
• چهار ترانه آخر
↑ تلفظ نادرست ولی نسبتاً رایج در فارسی: ریچارد اشتراوس
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفوی در مونیخ به دنیا آمد. پدرش نوازنده چیره دست کر بود که او را از اوایل کودکی با موسیقی آشنا کرد.
مهم ترین مشخصات آثار اشتراوس عبارت اند از تأکید فوق العاده بر منطقه صوتی بسیار زیر سازها و اصوات انسانی، سازبندی عظیم و پرصدا و قسمتهای بسیار مشکل در سازهای بادی بویژه ساز کر که بسیار مورد نظر او بود. علاقهٔ شدید اشتراوس به صداهای زیر در اپرای سالومه که در آن از سه صدای سوپرانو استفاده کرده، کاملاً مشهود است.
مهم ترین آثار اشتراوس پوئم سمفونیهای او هستند که به دو دسته تقسیم شده اند:
اول، پوئم سمفونی هایی که مبنای فلسفی دارند مانند مرگ و دگرگونی ( ۱۸۸۹ Tod und Verklärung ) و چنین گفت زرتشت ( ۱۸۹۶ Also Sprach Zarathustra ) . این قطعات فاقد داستان هستند و بیشتر اشخاص یا مفاهیم را تفسیر می کنند.
دسته دوم پوئم سمفونی هایی که جنبهٔ توصیفی دارند.
از اپراهای برجسته و به یادماندنی اشتراوس اپرای سالومه Salome و سوارکار گل سرخ Der Rosekavalier شهرت فراوانی دارند.
اپرای سالومه که باعث شهرت فوق العاده اشتراوس نه تنها در میان مردم آلمان بلکه در تمام کشورهای اروپایی شد، در سال ۱۹۰۵ روی نمایشنامهٔ اسکار وایلد در یک پرده تصنیف شد.
اشتراوس بسیاری از مشخصات موسیقی واگنر از جمله تداوم و پیوستگی چند صدایی ( پلیفونی ) در ارکستر و تکنیک لایت موتیف را در این اپرا به کار بسته است.
• چنین گفت زرتشت ( با الهام از کتابی با همین نام از: فریدریش نیچه فیلسوف و شاعر آلمانی )
• سونات برای پیانو
• سونات برای ویلنسل
• سونات برای ویلن
• چهار نوازی برای سازهای زهی
• ۵ قطعه برای پیانو
• مجموعه لیدها
• ۱۵ اپرا
• کنسرتو ابوا
• کنسرتو ویلن
• سمفونی در ره کوچک
• زندگی یک قهرمان
• دون کیشوت
• چهار ترانه آخر
↑ تلفظ نادرست ولی نسبتاً رایج در فارسی: ریچارد اشتراوس
wiki: ریشارد اشتراوس