[ویکی فقه] اختصاص روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، یک روز از سال و پیش بینی مرجعی برای جبران خسارت های مصرف کنندگان و مبارزه با متخلفان، نشان دهنده روی کرد مسئولان به اهمیت موضوع و تبدیل آن از عرصه شعار به عمل است.
تولید و توزیع انبوه کالاها، ایجاد و توسعه فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای، توسعه تبلیغات، فراهم آمدن امکان تحصیل اعتبار، برنامه ریزی سرمایه داری برای وادارکردن مصرف کنندگان و پیچیدگی نظام تولید و مصرف، جایگاه حقوق مصرف کننده را بیش از پیش آشکار می کند. حمایت از حقوق مصرف کننده به منزله حمایت از شان و منزلت اجتماعی افراد می باشد بدین مناسبت روز نهم اسفند در کشور جمهوری اسلامی ایران روز ملی حمایت از حقوق مصرف کننده نام نهاده شده است. مقاله حاضر در پی آن است که پس از بیان تاریخچه ای از حقوق مصرف کننده ضرورت وجود قانون حقوق مصرف کننده و چگونگی اجرای آن را بیان کند.حقوق مصرف کننده یعنی مجموعه اختیارات و امتیازاتی که مصرف کننده در قبال عمل خرید یک کالا یا خدمات از فروشنده دریافت می کند تا در صورت بروز اشکال، معلوم شدن عیب و نقص، احراز ضرر و زیان، عدم کارآیی و ثمربخشی و یا ایراد خسارت، برای جبران ضرر خود از آن استفاده کند.
تاریخچه حقوق مصرف کننده
آنچه در کتب اقتصادی ذکر می کنند در سال ۱۹۶۲ حقوقی تحت عنوان حقوق مصرف کننده را با سخنرانی جان – اف- کندی به رسمیت می شناسند. کندی در آن سخنرانی لزوم قانونگذاری جدید و اقدام هماهنگ را خاطرنشان ساخت و چهار حق را به عنوان حداقل برای مصرف کننده به رسمیت شناخت: ۱- حق برخورداری از ایمنی ۲- حق برخورداری از اطلاعات کامل ۳- حق برخورداری از حمایت دولت ۴- حق انتخاب. اما پیش از وی در حدود یکهزارو صد سال قبل پیامبر عظیم الشان (صلی الله علیه وآله) اسلام با قانونی تحت عنوان ممنوعیت غش در معامله عملاً حقوقی را برای حمایت از مصرف کننده وضع فرمودند.
سیستم حمایت از مصرف کننده در آمریکا
سیستم انگلوساکسون که در آمریکا در سال ۱۹۱۹ پدید آمده و در انگلستان با تاخیر در سال ۱۹۵ تشکیل شد. مصرف کنندگان از طریق تبلیغات گسترده ای اطلاعات مربوط به تولید و کالا و مرغوبیت جنس مصرفی را از طریق روزنامه، مجله و اعضایی که مسئول این امر هستند، دریافت می کنند.
سیستم حمایت در اسکاندیناوی
...
تولید و توزیع انبوه کالاها، ایجاد و توسعه فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای، توسعه تبلیغات، فراهم آمدن امکان تحصیل اعتبار، برنامه ریزی سرمایه داری برای وادارکردن مصرف کنندگان و پیچیدگی نظام تولید و مصرف، جایگاه حقوق مصرف کننده را بیش از پیش آشکار می کند. حمایت از حقوق مصرف کننده به منزله حمایت از شان و منزلت اجتماعی افراد می باشد بدین مناسبت روز نهم اسفند در کشور جمهوری اسلامی ایران روز ملی حمایت از حقوق مصرف کننده نام نهاده شده است. مقاله حاضر در پی آن است که پس از بیان تاریخچه ای از حقوق مصرف کننده ضرورت وجود قانون حقوق مصرف کننده و چگونگی اجرای آن را بیان کند.حقوق مصرف کننده یعنی مجموعه اختیارات و امتیازاتی که مصرف کننده در قبال عمل خرید یک کالا یا خدمات از فروشنده دریافت می کند تا در صورت بروز اشکال، معلوم شدن عیب و نقص، احراز ضرر و زیان، عدم کارآیی و ثمربخشی و یا ایراد خسارت، برای جبران ضرر خود از آن استفاده کند.
تاریخچه حقوق مصرف کننده
آنچه در کتب اقتصادی ذکر می کنند در سال ۱۹۶۲ حقوقی تحت عنوان حقوق مصرف کننده را با سخنرانی جان – اف- کندی به رسمیت می شناسند. کندی در آن سخنرانی لزوم قانونگذاری جدید و اقدام هماهنگ را خاطرنشان ساخت و چهار حق را به عنوان حداقل برای مصرف کننده به رسمیت شناخت: ۱- حق برخورداری از ایمنی ۲- حق برخورداری از اطلاعات کامل ۳- حق برخورداری از حمایت دولت ۴- حق انتخاب. اما پیش از وی در حدود یکهزارو صد سال قبل پیامبر عظیم الشان (صلی الله علیه وآله) اسلام با قانونی تحت عنوان ممنوعیت غش در معامله عملاً حقوقی را برای حمایت از مصرف کننده وضع فرمودند.
سیستم حمایت از مصرف کننده در آمریکا
سیستم انگلوساکسون که در آمریکا در سال ۱۹۱۹ پدید آمده و در انگلستان با تاخیر در سال ۱۹۵ تشکیل شد. مصرف کنندگان از طریق تبلیغات گسترده ای اطلاعات مربوط به تولید و کالا و مرغوبیت جنس مصرفی را از طریق روزنامه، مجله و اعضایی که مسئول این امر هستند، دریافت می کنند.
سیستم حمایت در اسکاندیناوی
...
wikifeqh: روز_ملی_حمایت_از_حقوق_مصرف کنندگان