[ویکی فقه] یکی از شبهاتی که اهل سنت به شیعه وارد می کند این است که می گویند طبق روایتی که در کتاب های مختلف شیعه وجود دارد، در مسافرتی علی (رضی الله عنه) با عائشه در زیر یک لحاف خوابیده اند
اصل روایت مورد استناد این خواننده گرامی در کتاب سلیم بن قیس هلالی است که مرحوم طبرسی و علامه مجلسی (رضوان الله تعالی علیهما) نیز از همین کتاب این روایت را نقل کرده اند: قَالَ اَبَانٌ: قَالَ سُلَیْمٌ: سَاَلْتُ الْمِقْدَادَ عَنْ عَلِیٍّ (علیه السّلام) قَالَ: کُنَّا نُسَافِرُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) قَبْلَ اَنْ یَاْمُرَ نِسَاءَهُ بِالْحِجَابِ وَهُوَ یَخْدُمُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) لَیْسَ لَهُ خَادِمٌ غَیْرُهُ وَکَانَ لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) لِحَافٌ لَیْسَ لَهُ لِحَافٌ غَیْرُهُ وَمَعَهُ عَائِشَةُ فَکَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) یَنَامُ بَیْنَ عَلِیٍّ وَعَائِشَةَ لَیْسَ عَلَیْهِمْ لِحَافٌ غَیْرُهُ فَاِذَا قَامَ رَسُولُ اللَّهِ مِنَ اللَّیْلِ یُصَلِّی حَطَّ بِیَدِهِ اللِّحَافَ مِنْ وَسَطِهِ بَیْنَهُ وَبَیْنَ عَائِشَةَ حَتَّی یَمَسَّ اللِّحَافُ الْفِرَاشَ الَّذِی تَحْتَهُمْ وَیَقُومُ رَسُولُ اللَّهِ فَیُصَلِّی فَاَخَذَتْ عَلِیّاً (علیه السّلام) الْحُمَّی فَاَسْهَرَتْهُ فَسَهَرَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) بِسَهَرِهِ فَبَاتَ لَیْلَهُ مَرَّةً یُصَلِّی وَمَرَّةً یَاْتِی عَلِیّاً (علیه السّلام) یُسَلِّیهِ وَیَنْظُرُ اِلَیْهِ حَتَّی اَصْبَحَ فَلَمَّا صَلَّی بِاَصْحَابِهِ الْغَدَاةَ قَالَ: اللَّهُمَّ اشْفِ عَلِیّاً وَعَافِهِ فَاِنَّهُ قَدْ اَسْهَرَنِی مِمَّا بِهِ مِنَ الْوَجَعِ فَعُوفِیَ فَکَاَنَّمَا نَشَطَ مِنْ عِقَالٍ مَا بِهِ مِنْ عِلَّة....
هلالی، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ص۸۱۴، ناشر:انتشارات هادی قم، الطبعة الاولی، ۱۴۰۵ه.
در پاسخ به این شبهه باید به چند نکته اساسی توجه کرد:
← روایت اول
ثانیاً: این قضیه قبل از نزول آیه حجاب بوده است؛ چنانچه در اصل روایت این مطلب تصریح شده است: قَبْلَ اَنْ یَاْمُرَ نِسَاءَهُ بِالْحِجَابِ.... بنابراین اشکالی متوجه آن حضرت نیست.
لمس کردن دست عائشه توسط عمر
...
اصل روایت مورد استناد این خواننده گرامی در کتاب سلیم بن قیس هلالی است که مرحوم طبرسی و علامه مجلسی (رضوان الله تعالی علیهما) نیز از همین کتاب این روایت را نقل کرده اند: قَالَ اَبَانٌ: قَالَ سُلَیْمٌ: سَاَلْتُ الْمِقْدَادَ عَنْ عَلِیٍّ (علیه السّلام) قَالَ: کُنَّا نُسَافِرُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) قَبْلَ اَنْ یَاْمُرَ نِسَاءَهُ بِالْحِجَابِ وَهُوَ یَخْدُمُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) لَیْسَ لَهُ خَادِمٌ غَیْرُهُ وَکَانَ لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) لِحَافٌ لَیْسَ لَهُ لِحَافٌ غَیْرُهُ وَمَعَهُ عَائِشَةُ فَکَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) یَنَامُ بَیْنَ عَلِیٍّ وَعَائِشَةَ لَیْسَ عَلَیْهِمْ لِحَافٌ غَیْرُهُ فَاِذَا قَامَ رَسُولُ اللَّهِ مِنَ اللَّیْلِ یُصَلِّی حَطَّ بِیَدِهِ اللِّحَافَ مِنْ وَسَطِهِ بَیْنَهُ وَبَیْنَ عَائِشَةَ حَتَّی یَمَسَّ اللِّحَافُ الْفِرَاشَ الَّذِی تَحْتَهُمْ وَیَقُومُ رَسُولُ اللَّهِ فَیُصَلِّی فَاَخَذَتْ عَلِیّاً (علیه السّلام) الْحُمَّی فَاَسْهَرَتْهُ فَسَهَرَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) بِسَهَرِهِ فَبَاتَ لَیْلَهُ مَرَّةً یُصَلِّی وَمَرَّةً یَاْتِی عَلِیّاً (علیه السّلام) یُسَلِّیهِ وَیَنْظُرُ اِلَیْهِ حَتَّی اَصْبَحَ فَلَمَّا صَلَّی بِاَصْحَابِهِ الْغَدَاةَ قَالَ: اللَّهُمَّ اشْفِ عَلِیّاً وَعَافِهِ فَاِنَّهُ قَدْ اَسْهَرَنِی مِمَّا بِهِ مِنَ الْوَجَعِ فَعُوفِیَ فَکَاَنَّمَا نَشَطَ مِنْ عِقَالٍ مَا بِهِ مِنْ عِلَّة....
هلالی، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ص۸۱۴، ناشر:انتشارات هادی قم، الطبعة الاولی، ۱۴۰۵ه.
در پاسخ به این شبهه باید به چند نکته اساسی توجه کرد:
← روایت اول
ثانیاً: این قضیه قبل از نزول آیه حجاب بوده است؛ چنانچه در اصل روایت این مطلب تصریح شده است: قَبْلَ اَنْ یَاْمُرَ نِسَاءَهُ بِالْحِجَابِ.... بنابراین اشکالی متوجه آن حضرت نیست.
لمس کردن دست عائشه توسط عمر
...
wikifeqh: حدیث_ینام_رسول الله_بین_علی_و_عائشه