[ویکی فقه] رطب و یابس در قرآن. در این مقاله به بررسی رطب و یابس در کتاب مبین می پردازیم.
خدای سبحان قرآن کریم را «کتاب مبین» معرفی می کند: «قد جائکم من اللّه نور و کتاب مبین» چنانکه در آیات گوناگون، آنچه را که انبیا علیهم السّلام آورده اند به عنوان کتاب منیر و مبین وصف فرموده است: «جاءوا بالبینات و الزبر و الکتاب المنیر».
رطب و یابس در سوره انعام
در سوره مبارکه انعام می فرماید: «لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین» یعنی هیچ تر و خشکی نیست مگر آنکه در کتاب مبین و قرآن کریم آمده است. مقصد از «رطب و یابس» به قرینه قبل و بعد آیه، علم همه اشیاء است. چنانکه در کریمه دیگری از همین سوره می فرماید «ما فرطنا فی الکتاب من شی ء» یعنی هیچ چیزی در کتاب الهی فرو گذار نشده است. یعنی همه اموری که در سعادت بشری مدخلیت دارد.
بررسی دو مطلب
آنچه لازم است مورد بررسی قرار گیرد دو مطلب است:
← رهیابی به تمامی علوم توسط انسان کامل
...
خدای سبحان قرآن کریم را «کتاب مبین» معرفی می کند: «قد جائکم من اللّه نور و کتاب مبین» چنانکه در آیات گوناگون، آنچه را که انبیا علیهم السّلام آورده اند به عنوان کتاب منیر و مبین وصف فرموده است: «جاءوا بالبینات و الزبر و الکتاب المنیر».
رطب و یابس در سوره انعام
در سوره مبارکه انعام می فرماید: «لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین» یعنی هیچ تر و خشکی نیست مگر آنکه در کتاب مبین و قرآن کریم آمده است. مقصد از «رطب و یابس» به قرینه قبل و بعد آیه، علم همه اشیاء است. چنانکه در کریمه دیگری از همین سوره می فرماید «ما فرطنا فی الکتاب من شی ء» یعنی هیچ چیزی در کتاب الهی فرو گذار نشده است. یعنی همه اموری که در سعادت بشری مدخلیت دارد.
بررسی دو مطلب
آنچه لازم است مورد بررسی قرار گیرد دو مطلب است:
← رهیابی به تمامی علوم توسط انسان کامل
...
wikifeqh: رطب_و_یابس_در_قرآن