رساله فی صلاه و صوم المسافر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رسالة فی صلاة و صوم المسافر (محقق کرکی). رسالة فی صلاة و صوم المسافر، مؤلف شیخ علی بن حسین کرکی ، معروف به محقق کرکی ، محقق ثانی (م ۹۴۰ ه ق) است.
این نوشته مختصر در رد بر نظریه افرادی است که مسافرت مکلفی را که تمام احکام نماز مسافر را نمی داند، جایز ندانسته اند و او در سفر باید نمازش را تمام بخواند و روزه هم بگیرد. محقق کرکی مسافرت آنها را جایز دانسته و بنا به اطلاقات روایات او را مسافر دانسته است وی از این افراد تعبیر به بعض الطلبة نموده است و شاید منظور وی شیخ ابراهیم قطیفی باشد. از آنجائی که روایت یا آیه خاصی در مورد این مسئله خاص وجود نداشته است وی صرفا به اطلاقات روایات سفر استناد نموده است.از متن این نوشته برمی آید که مؤلف با این افراد درگیری علمی داشته است در مقدمه ناشر به نسخه ای از آن متعلق به کتابخانه آیة الله مرعشی اشاره شده است که مربوط به ۹۶۴ ه ق است.

[ویکی نور] رسالة فی صلاة و صوم المسافر تألیف شیخ على بن حسین کرکى، معروف به محقق کرکى، محقق ثانى (م 940 ه‍ ق)
این نوشته مختصر در رد بر نظریه افرادى است که مسافرت مکلفى را که تمام احکام نماز مسافر را نمی داند، جایز ندانسته اند و او در سفر باید نمازش را تمام بخواند و روزه هم بگیرد. محقق کرکى مسافرت آنها را جایز دانسته و بنا به اطلاقات روایات او را مسافر دانسته است وى از این افراد تعبیر به بعض الطلبة نموده است و شاید منظور وى شیخ ابراهیم قطیفى باشد. از آنجائى که روایت یا آیۀ خاصى در مورد این مسئله خاص وجود نداشته است وى صرفا به اطلاقات روایات سفر استناد نموده است.
از متن این نوشته برمى آید که مؤلف با این افراد درگیرى علمى داشته است در مقدمه ناشر به نسخه اى از آن متعلق به کتابخانه آیت الله مرعشى اشاره شده است که مربوط به 964 ق است.
این رساله یکی از بیست و هشت رساله ای است که در مجموعه ای سه جلدی به نام رسائل المحقق الکرکی با تحقیق محمد حسون به چاپ رسیده است.
رسالة صیغ العقود و الایقاعات

[ویکی فقه] رساله فی صلاه و صوم المسافر (محقق کرکی). رسالة فی صلاة و صوم المسافر، مؤلف شیخ علی بن حسین کرکی ، معروف به محقق کرکی ، محقق ثانی (م ۹۴۰ ه ق) است.
این نوشته مختصر در رد بر نظریه افرادی است که مسافرت مکلفی را که تمام احکام نماز مسافر را نمی داند، جایز ندانسته اند و او در سفر باید نمازش را تمام بخواند و روزه هم بگیرد. محقق کرکی مسافرت آنها را جایز دانسته و بنا به اطلاقات روایات او را مسافر دانسته است وی از این افراد تعبیر به بعض الطلبة نموده است و شاید منظور وی شیخ ابراهیم قطیفی باشد. از آنجائی که روایت یا آیه خاصی در مورد این مسئله خاص وجود نداشته است وی صرفا به اطلاقات روایات سفر استناد نموده است.از متن این نوشته برمی آید که مؤلف با این افراد درگیری علمی داشته است در مقدمه ناشر به نسخه ای از آن متعلق به کتابخانه آیة الله مرعشی اشاره شده است که مربوط به ۹۶۴ ه ق است.
منبع
نرم افزار تحریر الوسیله، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور). رده های این صفحه : آثار محقق کرکری | کتاب شناسی | کتب فقهی

پیشنهاد کاربران

بپرس