[ویکی فقه] رسالة فی ترتیب قضاء الصلاة الفائتة (محقق کرکی). این نوشته بسیار مختصر به بررسی مسئله فراموش شدن ترتیب نمازهای قضاء پرداخته است.
مؤلف پس از طرح دو نظریه اصحاب، قول به عدم وجوب اقامه نمازهای قضاء به نحوی که ترتیب در آن حاصل شود، را پذیرفته است. این کتاب به سبک فقه نیمه استدلالی نوشته شده و در آن به روایات و آیات، یا اجماع استناد نشده است و صرفا مؤلف در قسمتی از آن قول به وجوب ترتیب را، سخت ترین راه بجا آوردن نمازهای قضاء ذکر کرده است. در مقدمه ناشر، به نسخه ای متعلق به کتابخانه آیة الله مرعشی مربوط به سال ۹۶۴ ه ق اشاره شده است.
مؤلف پس از طرح دو نظریه اصحاب، قول به عدم وجوب اقامه نمازهای قضاء به نحوی که ترتیب در آن حاصل شود، را پذیرفته است. این کتاب به سبک فقه نیمه استدلالی نوشته شده و در آن به روایات و آیات، یا اجماع استناد نشده است و صرفا مؤلف در قسمتی از آن قول به وجوب ترتیب را، سخت ترین راه بجا آوردن نمازهای قضاء ذکر کرده است. در مقدمه ناشر، به نسخه ای متعلق به کتابخانه آیة الله مرعشی مربوط به سال ۹۶۴ ه ق اشاره شده است.
[ویکی نور] رسالة فی ترتیب قضاء الصلاة الفائتة تألیف شیخ على بن حسین کرکى، معروف به محقق کرکى، محقق ثانى (م 940 ه ق)
این نوشته بسیار مختصر به بررسى مسئله فراموش شدن ترتیب نمازهاى قضاء پرداخته است.
این رساله یکی از بیست و هشت رساله ای است که در مجموعه ای سه جلدی به نام رسائل المحقق الکرکی با تحقیق محمد حسون به چاپ رسیده است.
مؤلف پس از طرح دو نظریه اصحاب، قول به عدم وجوب اقامه نمازهاى قضاء به نحوى که ترتیب در آن حاصل شود، را پذیرفته است.
این کتاب به سبک فقه نیمه استدلالى نوشته شده و در آن به روایات و آیات، یا اجماع استناد نشده است و صرفا مؤلف در قسمتى از آن قول به وجوب ترتیب را، سخت ترین راه بجا آوردن نمازهاى قضاء ذکر کرده است.
این نوشته بسیار مختصر به بررسى مسئله فراموش شدن ترتیب نمازهاى قضاء پرداخته است.
این رساله یکی از بیست و هشت رساله ای است که در مجموعه ای سه جلدی به نام رسائل المحقق الکرکی با تحقیق محمد حسون به چاپ رسیده است.
مؤلف پس از طرح دو نظریه اصحاب، قول به عدم وجوب اقامه نمازهاى قضاء به نحوى که ترتیب در آن حاصل شود، را پذیرفته است.
این کتاب به سبک فقه نیمه استدلالى نوشته شده و در آن به روایات و آیات، یا اجماع استناد نشده است و صرفا مؤلف در قسمتى از آن قول به وجوب ترتیب را، سخت ترین راه بجا آوردن نمازهاى قضاء ذکر کرده است.
wikinoor: رسالة_فی_ترتیب_قضاء_الصلاة_الفائتة
[ویکی فقه] رساله فی ترتیب قضاء الصلاه الفائته (محقق کرکی). این نوشته بسیار مختصر به بررسی مسئله فراموش شدن ترتیب نمازهای قضاء پرداخته است.
مؤلف پس از طرح دو نظریه اصحاب، قول به عدم وجوب اقامه نمازهای قضاء به نحوی که ترتیب در آن حاصل شود، را پذیرفته است. این کتاب به سبک فقه نیمه استدلالی نوشته شده و در آن به روایات و آیات، یا اجماع استناد نشده است و صرفا مؤلف در قسمتی از آن قول به وجوب ترتیب را، سخت ترین راه بجا آوردن نمازهای قضاء ذکر کرده است. در مقدمه ناشر، به نسخه ای متعلق به کتابخانه آیة الله مرعشی مربوط به سال ۹۶۴ ه ق اشاره شده است.
نسخه ها
در الذریعة، نسخه ای به خط شیخ محمود بن طلاع جزائری مربوط به سال ۱۰۸۶ ذکر شده است. در الذریعة، نسخه ای به خط شیخ موسی بن رحلة بریهی مربوط به سال ۹۷۵ ق متعلق به کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره شده است این نسخه منظم به حاشیه مختصر النافع کرکی است. همچنین به نسخه هائی منظم به حاشیه بر شرایع وی در کتابخانه شیخ محمد سلطان المتکلمین در تهران، و نسخه خط محمد بن علی بن خوبیار مربوط به ۹۵۴ ق منظم به کتاب های دیگرش الجعفریة و العدالة و الکبائر متعلق به کتابخانه شیخ مشکور نجفی اشاره شده است.
تاریخ چاپ
در کتاب مقدمه ای بر فقه شیعه، به نسخه های متعدد منتخبی از آستان قدس رضوی، گوهر شاد مجلس شورای اسلامی، و غیر آنان اشاره شده است. و در مقدمه ناشر نیز نسخه هایی از کتابخانه های آیة الله مرعشی، مجلس شورای اسلامی، کتابخانه ملی ذکر شده اند. این کتاب در سال ۱۳۲۲ ق در تهران در آخر کتاب البیان شهید اول چاپ شده است.
مؤلف پس از طرح دو نظریه اصحاب، قول به عدم وجوب اقامه نمازهای قضاء به نحوی که ترتیب در آن حاصل شود، را پذیرفته است. این کتاب به سبک فقه نیمه استدلالی نوشته شده و در آن به روایات و آیات، یا اجماع استناد نشده است و صرفا مؤلف در قسمتی از آن قول به وجوب ترتیب را، سخت ترین راه بجا آوردن نمازهای قضاء ذکر کرده است. در مقدمه ناشر، به نسخه ای متعلق به کتابخانه آیة الله مرعشی مربوط به سال ۹۶۴ ه ق اشاره شده است.
نسخه ها
در الذریعة، نسخه ای به خط شیخ محمود بن طلاع جزائری مربوط به سال ۱۰۸۶ ذکر شده است. در الذریعة، نسخه ای به خط شیخ موسی بن رحلة بریهی مربوط به سال ۹۷۵ ق متعلق به کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره شده است این نسخه منظم به حاشیه مختصر النافع کرکی است. همچنین به نسخه هائی منظم به حاشیه بر شرایع وی در کتابخانه شیخ محمد سلطان المتکلمین در تهران، و نسخه خط محمد بن علی بن خوبیار مربوط به ۹۵۴ ق منظم به کتاب های دیگرش الجعفریة و العدالة و الکبائر متعلق به کتابخانه شیخ مشکور نجفی اشاره شده است.
تاریخ چاپ
در کتاب مقدمه ای بر فقه شیعه، به نسخه های متعدد منتخبی از آستان قدس رضوی، گوهر شاد مجلس شورای اسلامی، و غیر آنان اشاره شده است. و در مقدمه ناشر نیز نسخه هایی از کتابخانه های آیة الله مرعشی، مجلس شورای اسلامی، کتابخانه ملی ذکر شده اند. این کتاب در سال ۱۳۲۲ ق در تهران در آخر کتاب البیان شهید اول چاپ شده است.