[ویکی فقه] رسالة فی تحقیق الکر (کتاب). رسالة فی تحقیق الکر نام دیگر کتاب رسالة فی تقدیر الماء الکثیر است؛ تالیف محمد باقر بن محمد اکمل بهبهانی، وحید بهبهانی (م ۱۲۰۵ ق) نوشتۀ مختصری است که در آن اندازۀ آب کثیر در فقه امامیه با استناد به روایات و اقوال فقها بیان شده است.
مؤلف در ابتدا اجماع فقهای امامیه بر نجس نشدن آب مطلق کثیر را بیان نموده است و سپس به بیان اندازه و مقدار کثیر با توجه به اختلاف علماء اهل تسنن و تشیع و روایات و اقوال فقهای هر دو طرف پرداخته است. وی در مورد اصحاب امامیه می نویسد: اصحاب امامیه اگر چه در وزن آب کر که دویست رطل است اتفاق دارند در مورد تفسیر رطل اختلاف کرده اند و سپس وی به بیان نظریات آنان پرداخته است. سبک نگارش مباحث کتاب فقه استدلالی خلافی است.
مؤلف در ابتدا اجماع فقهای امامیه بر نجس نشدن آب مطلق کثیر را بیان نموده است و سپس به بیان اندازه و مقدار کثیر با توجه به اختلاف علماء اهل تسنن و تشیع و روایات و اقوال فقهای هر دو طرف پرداخته است. وی در مورد اصحاب امامیه می نویسد: اصحاب امامیه اگر چه در وزن آب کر که دویست رطل است اتفاق دارند در مورد تفسیر رطل اختلاف کرده اند و سپس وی به بیان نظریات آنان پرداخته است. سبک نگارش مباحث کتاب فقه استدلالی خلافی است.
[ویکی فقه] رساله فی تحقیق الکر (کتاب). رسالة فی تحقیق الکر نام دیگر کتاب رسالة فی تقدیر الماء الکثیر است؛ تالیف محمد باقر بن محمد اکمل بهبهانی، وحید بهبهانی (م ۱۲۰۵ ق) نوشتۀ مختصری است که در آن اندازۀ آب کثیر در فقه امامیه با استناد به روایات و اقوال فقها بیان شده است.
مؤلف در ابتدا اجماع فقهای امامیه بر نجس نشدن آب مطلق کثیر را بیان نموده است و سپس به بیان اندازه و مقدار کثیر با توجه به اختلاف علماء اهل تسنن و تشیع و روایات و اقوال فقهای هر دو طرف پرداخته است. وی در مورد اصحاب امامیه می نویسد: اصحاب امامیه اگر چه در وزن آب کر که دویست رطل است اتفاق دارند در مورد تفسیر رطل اختلاف کرده اند و سپس وی به بیان نظریات آنان پرداخته است. سبک نگارش مباحث کتاب فقه استدلالی خلافی است.
مؤلف
اگر چه مؤلف این کتاب همچنان که صاحب الذریعة در بیان نموده وحید بهبهانی است اما به اشتباه این کتاب به شیخ بهایی نسبت داده شده است. از دلائل متقنی که این کتاب بوسیلۀ وحید بهبهانی نوشته شده است عبارت صفحۀ ۳۸۴ آن است که مؤلف این گونه می نویسد: فلما ذکره جدی قدس سره المحقق المجلسی فی شرح الفقیه. وحید بهبهانی در بسیاری از کتاب هایش از علامه مجلسی (م ۱۱۱۰ ق) تعبیر به جدی قدس سره نموده است که جد مادری وی می باشد. و در آنجا اشاره به کتاب روضة المتقین که شرح من لا یحضره الفقیه است می باشد. علاوه بر این کتاب، مؤلف دارای کتاب دیگری به نام « میزان المقادیر » است که در سال ۱۱۸۵ ق نوشته است و در آن به صورت مختصر به بیان مقادیر بعضی از امور شرعی و از جملۀ آنان آب کر نموده است.
تاریخ تالیف
تاریخ تالیف این کتاب مشخص نیست و در الذریعة فقط به چاپ آن در ضمن « الحبل المتین » در سال ۱۳۲۱ اشاره شده است.
مؤلف در ابتدا اجماع فقهای امامیه بر نجس نشدن آب مطلق کثیر را بیان نموده است و سپس به بیان اندازه و مقدار کثیر با توجه به اختلاف علماء اهل تسنن و تشیع و روایات و اقوال فقهای هر دو طرف پرداخته است. وی در مورد اصحاب امامیه می نویسد: اصحاب امامیه اگر چه در وزن آب کر که دویست رطل است اتفاق دارند در مورد تفسیر رطل اختلاف کرده اند و سپس وی به بیان نظریات آنان پرداخته است. سبک نگارش مباحث کتاب فقه استدلالی خلافی است.
مؤلف
اگر چه مؤلف این کتاب همچنان که صاحب الذریعة در بیان نموده وحید بهبهانی است اما به اشتباه این کتاب به شیخ بهایی نسبت داده شده است. از دلائل متقنی که این کتاب بوسیلۀ وحید بهبهانی نوشته شده است عبارت صفحۀ ۳۸۴ آن است که مؤلف این گونه می نویسد: فلما ذکره جدی قدس سره المحقق المجلسی فی شرح الفقیه. وحید بهبهانی در بسیاری از کتاب هایش از علامه مجلسی (م ۱۱۱۰ ق) تعبیر به جدی قدس سره نموده است که جد مادری وی می باشد. و در آنجا اشاره به کتاب روضة المتقین که شرح من لا یحضره الفقیه است می باشد. علاوه بر این کتاب، مؤلف دارای کتاب دیگری به نام « میزان المقادیر » است که در سال ۱۱۸۵ ق نوشته است و در آن به صورت مختصر به بیان مقادیر بعضی از امور شرعی و از جملۀ آنان آب کر نموده است.
تاریخ تالیف
تاریخ تالیف این کتاب مشخص نیست و در الذریعة فقط به چاپ آن در ضمن « الحبل المتین » در سال ۱۳۲۱ اشاره شده است.
wikifeqh: رسالة_فی_تحقیق_الکر_(کتاب)