[ویکی فقه] رسالة فی العدالة (للاردکانی). « رسالة فی العدالة»، نوشته جناب مستطاب استاد آقای مرتضی اردکانی و به زبان عربی است که به بررسی موضوع عدالت در فقه پرداخته است. نقش عدالت در مباحث مهم همچون امامت جماعت ، شهادت ، قضاء ، طلاق و... با وجود اهمیت زیاد و قابل توجهش از مسائل اختلافی بوده و در حقیقت و حدود و حصول آن مباحث زیادی مطرح شده است. ایشان، رساله را در سال ۱۳۹۸ ق، تألیف نموده و تا حد امکان به صورتی جدی و عمیق به بررسی موضوع پرداخته و نهایتا آن را در زمره تألیفات باارزش علمی قرار داده است.
مؤلف، کتاب خود را در سه بخش تنظیم نموده است که قسمت اولش در بیان حقیقت و تعریف عدالت است که پنج قول در این بخش مطرح شده است. قسمت دوم در بیان حقیقت عدالت است و اینکه آیا عدالت حقیقت شرعیه است یا حقیقت متشرعه و اینکه عدالت به چه چیزهایی محقق شده و با چه اموری نقض می گردد. قسمت سوم کتاب هم راجع به اعتبار ملکه در عدالت است که با بررسی روایات دال بر موضوع فوق به بیان حدود این اعتبار پرداخته است.
مؤلف، کتاب خود را در سه بخش تنظیم نموده است که قسمت اولش در بیان حقیقت و تعریف عدالت است که پنج قول در این بخش مطرح شده است. قسمت دوم در بیان حقیقت عدالت است و اینکه آیا عدالت حقیقت شرعیه است یا حقیقت متشرعه و اینکه عدالت به چه چیزهایی محقق شده و با چه اموری نقض می گردد. قسمت سوم کتاب هم راجع به اعتبار ملکه در عدالت است که با بررسی روایات دال بر موضوع فوق به بیان حدود این اعتبار پرداخته است.
[ویکی فقه] رسالة فی العدالة (للقزوینی). رسالة فی العدالة تألیف، سید علی بن اسماعیل موسوی قزوینی (م ۱۲۹۸ ق) می باشد.
کتاب در بردارنده معنای عدالت، راههای اثبات آن، عوامل از بین رفتن عدالت است از آنجائی که مسئله عدالت در موارد زیادی مثل امام جماعت، مفتی، قاضی، و حاکم شرع و همینطور شاهد در دادگاه، راوی احادیث معصومین، وصی و غیر آنان مورد نیاز است مؤلف تصمیم به تالیف این کتاب گرفته است.قبل از وی نیز به دلیل اهمیت مسئله عدالت و تبیین مفهوم و احکام آن، در مباحث گوناگون بزرگان زیادی به تالیف کتابهائی در موضوع عدالت و گناهان کبیره و صغیره پرداخته اند که در الذریعة ج۱۵/ ۲۲۵ و ۲۲۶ به آنها اشاره شده است که از معروفترین آنان می توان به شهید ثانی (م ۹۶۶ ق)، محقق ثانی (م ۹۴۰ ق)، شیخ اعظم انصاری (م ۱۲۸۱ ق) و آخوند خراسانی (م ۱۳۲۷ ق) اشاره کرد.
کتاب در بردارنده معنای عدالت، راههای اثبات آن، عوامل از بین رفتن عدالت است از آنجائی که مسئله عدالت در موارد زیادی مثل امام جماعت، مفتی، قاضی، و حاکم شرع و همینطور شاهد در دادگاه، راوی احادیث معصومین، وصی و غیر آنان مورد نیاز است مؤلف تصمیم به تالیف این کتاب گرفته است.قبل از وی نیز به دلیل اهمیت مسئله عدالت و تبیین مفهوم و احکام آن، در مباحث گوناگون بزرگان زیادی به تالیف کتابهائی در موضوع عدالت و گناهان کبیره و صغیره پرداخته اند که در الذریعة ج۱۵/ ۲۲۵ و ۲۲۶ به آنها اشاره شده است که از معروفترین آنان می توان به شهید ثانی (م ۹۶۶ ق)، محقق ثانی (م ۹۴۰ ق)، شیخ اعظم انصاری (م ۱۲۸۱ ق) و آخوند خراسانی (م ۱۳۲۷ ق) اشاره کرد.
[ویکی نور] رسالة فی العدالة تألیف شیخ على بن حسین کرکى، معروف به محقق کرکى، محقق ثانى (م 940 ه ق) کتاب کوچکى است که پس از تعریف عدالت و بیان گناهان کبیره به موارد جواز غیبت بیان شده است.
این کتاب با نامهای دیگر رسالة العدالة و الکبائر، رسالةالکبائر شناخته می شود.
این کتاب به سبک فقه رساله اى نوشته شده و در مواردى نیز روایات آن ذکر شده است. از آنجائى که از لوازم عدالت، تقوى است و تقوى با اجتناب از گناهان کبیره و اصرار نداشتن به گناهان صغیره حاصل مى شود، مؤلف به بیان انواع گناهان کبیره پرداخته است.
این رساله یکی از بیست و هشت رساله ای است که در مجموعه ای سه جلدی به نام رسائل المحقق الکرکی با تحقیق محمد حسون به چاپ رسیده است.
وى در اوائل کتاب صرفا به قول شهید اوّل در القواعد و الفوائد پرداخته است و نظر فقهاى دیگر را بیان ننموده است.
این کتاب با نامهای دیگر رسالة العدالة و الکبائر، رسالةالکبائر شناخته می شود.
این کتاب به سبک فقه رساله اى نوشته شده و در مواردى نیز روایات آن ذکر شده است. از آنجائى که از لوازم عدالت، تقوى است و تقوى با اجتناب از گناهان کبیره و اصرار نداشتن به گناهان صغیره حاصل مى شود، مؤلف به بیان انواع گناهان کبیره پرداخته است.
این رساله یکی از بیست و هشت رساله ای است که در مجموعه ای سه جلدی به نام رسائل المحقق الکرکی با تحقیق محمد حسون به چاپ رسیده است.
وى در اوائل کتاب صرفا به قول شهید اوّل در القواعد و الفوائد پرداخته است و نظر فقهاى دیگر را بیان ننموده است.
wikinoor: رسالة_فی_العدالة
[ویکی نور] رساله فی العداله (قزوینی). رسالة فی العدالة تألیف سید علی بن اسماعیل موسوی قزوینی (م 1298 ق)
کتاب در بردارنده معنای عدالت، راههای اثبات آن، عوامل از بین رفتن عدالت است از آنجائی که مسئله عدالت در موارد زیادی مثل امام جماعت، مفتی، قاضی، و حاکم شرع و همینطور شاهد در دادگاه، راوی احادیث معصومین، وصی و غیر آنان مورد نیاز است مؤلف تصمیم به تألیف این کتاب گرفته است.
قبل از وی نیز به دلیل اهمیت مسئله عدالت و تبیین مفهوم و احکام آن، در مباحث گوناگون بزرگان زیادی به تألیف کتابهائی در موضوع عدالت و گناهان کبیره و صغیره پرداخته اند که در الذریعة ج 225/15 و 226 به آنها اشاره شده است که از معروفترین آنان می توان به شهید ثانی(م 966 ق)،محقق ثانی (م 940 ق)،شیخ اعظم انصاری (م 1281 ق) و آخوند خراسانی(م 1327 ق) اشاره کرد
کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده و مؤلف تلاش نموده با استقراء تام کلمات فقها اثر ارزشمندی را ایجاد نماید که در این امر موفق بوده است. وی در این کتاب به آثار فقهی ارزشمندی همچون الهدایة شیخ صدوق(م 381 ق)، الاشراف شیخ مفید(م 413 ق)، کتابهای شیخ طوسی(م 460 ق)، الوسیلة(م بعد از 585 ق)، السرائر ابن ادریس (م 598 ق)، الجعفریة محقق اوّل(م 676 ق)، الدروس، الذکری (شهید اوّل م 726 ق)، مسالک الافهام شهید ثانی(م 966 ق)، مجمع الفائدة و البرهان محقق اردبیلی(م 993 ق)، الکفایة محقق سبزواری (م 1090 ق)، مستند الشیعه محقق نراقی (م 1245 ق)،مفتاح الکرامة سید جواد عاملی (م 1226 ق)
از طرفی چون وی از شاگردان مبرز و فاضل شیخ حسن نجفی (م 1266 ق)صاحب جواهر الکلام و شیخ اعظم انصاری (م 1281 ق)بوده است قسمت عمده ای از کتاب به ذکر نظریات آن دو و نقد و بررسی آن اختصاص یافته است همچنین نظریات صاحب مفتاح الکرامه بارها در کتاب ذکر و بررسی شده است که از این نظر کتاب از جایگاه خاصی برخوردار است.این کتاب از نظر استقراء تام کلمات فقها و بررسی دقیق آنها، فقه الحدیث عمیق، متن روان، بیان مباحث اصول فقه در بین آثار فقهی امامیه از اعتبار بالایی برخوردار است.
کتاب در بردارنده معنای عدالت، راههای اثبات آن، عوامل از بین رفتن عدالت است از آنجائی که مسئله عدالت در موارد زیادی مثل امام جماعت، مفتی، قاضی، و حاکم شرع و همینطور شاهد در دادگاه، راوی احادیث معصومین، وصی و غیر آنان مورد نیاز است مؤلف تصمیم به تألیف این کتاب گرفته است.
قبل از وی نیز به دلیل اهمیت مسئله عدالت و تبیین مفهوم و احکام آن، در مباحث گوناگون بزرگان زیادی به تألیف کتابهائی در موضوع عدالت و گناهان کبیره و صغیره پرداخته اند که در الذریعة ج 225/15 و 226 به آنها اشاره شده است که از معروفترین آنان می توان به شهید ثانی(م 966 ق)،محقق ثانی (م 940 ق)،شیخ اعظم انصاری (م 1281 ق) و آخوند خراسانی(م 1327 ق) اشاره کرد
کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده و مؤلف تلاش نموده با استقراء تام کلمات فقها اثر ارزشمندی را ایجاد نماید که در این امر موفق بوده است. وی در این کتاب به آثار فقهی ارزشمندی همچون الهدایة شیخ صدوق(م 381 ق)، الاشراف شیخ مفید(م 413 ق)، کتابهای شیخ طوسی(م 460 ق)، الوسیلة(م بعد از 585 ق)، السرائر ابن ادریس (م 598 ق)، الجعفریة محقق اوّل(م 676 ق)، الدروس، الذکری (شهید اوّل م 726 ق)، مسالک الافهام شهید ثانی(م 966 ق)، مجمع الفائدة و البرهان محقق اردبیلی(م 993 ق)، الکفایة محقق سبزواری (م 1090 ق)، مستند الشیعه محقق نراقی (م 1245 ق)،مفتاح الکرامة سید جواد عاملی (م 1226 ق)
از طرفی چون وی از شاگردان مبرز و فاضل شیخ حسن نجفی (م 1266 ق)صاحب جواهر الکلام و شیخ اعظم انصاری (م 1281 ق)بوده است قسمت عمده ای از کتاب به ذکر نظریات آن دو و نقد و بررسی آن اختصاص یافته است همچنین نظریات صاحب مفتاح الکرامه بارها در کتاب ذکر و بررسی شده است که از این نظر کتاب از جایگاه خاصی برخوردار است.این کتاب از نظر استقراء تام کلمات فقها و بررسی دقیق آنها، فقه الحدیث عمیق، متن روان، بیان مباحث اصول فقه در بین آثار فقهی امامیه از اعتبار بالایی برخوردار است.
wikinoor: رسالة_فی_العدالة_(قزوینی)
[ویکی فقه] رساله فی العداله (للاردکانی). « رسالة فی العدالة»، نوشته جناب مستطاب استاد آقای مرتضی اردکانی و به زبان عربی است که به بررسی موضوع عدالت در فقه پرداخته است. نقش عدالت در مباحث مهم همچون امامت جماعت ، شهادت ، قضاء ، طلاق و... با وجود اهمیت زیاد و قابل توجهش از مسائل اختلافی بوده و در حقیقت و حدود و حصول آن مباحث زیادی مطرح شده است. ایشان، رساله را در سال ۱۳۹۸ ق، تألیف نموده و تا حد امکان به صورتی جدی و عمیق به بررسی موضوع پرداخته و نهایتا آن را در زمره تألیفات باارزش علمی قرار داده است.
مؤلف، کتاب خود را در سه بخش تنظیم نموده است که قسمت اولش در بیان حقیقت و تعریف عدالت است که پنج قول در این بخش مطرح شده است. قسمت دوم در بیان حقیقت عدالت است و اینکه آیا عدالت حقیقت شرعیه است یا حقیقت متشرعه و اینکه عدالت به چه چیزهایی محقق شده و با چه اموری نقض می گردد. قسمت سوم کتاب هم راجع به اعتبار ملکه در عدالت است که با بررسی روایات دال بر موضوع فوق به بیان حدود این اعتبار پرداخته است.
گزارش محتوا
۱. ↑ نساء/سوره ۴، آیه.
...
مؤلف، کتاب خود را در سه بخش تنظیم نموده است که قسمت اولش در بیان حقیقت و تعریف عدالت است که پنج قول در این بخش مطرح شده است. قسمت دوم در بیان حقیقت عدالت است و اینکه آیا عدالت حقیقت شرعیه است یا حقیقت متشرعه و اینکه عدالت به چه چیزهایی محقق شده و با چه اموری نقض می گردد. قسمت سوم کتاب هم راجع به اعتبار ملکه در عدالت است که با بررسی روایات دال بر موضوع فوق به بیان حدود این اعتبار پرداخته است.
گزارش محتوا
۱. ↑ نساء/سوره ۴، آیه.
...
wikifeqh: رسالة_فی_العدالة_(للاردکانی)
[ویکی فقه] رساله فی العداله (للقزوینی). رسالة فی العدالة تألیف، سید علی بن اسماعیل موسوی قزوینی (م ۱۲۹۸ ق) می باشد.
کتاب در بردارنده معنای عدالت، راههای اثبات آن، عوامل از بین رفتن عدالت است از آنجائی که مسئله عدالت در موارد زیادی مثل امام جماعت، مفتی، قاضی، و حاکم شرع و همینطور شاهد در دادگاه، راوی احادیث معصومین، وصی و غیر آنان مورد نیاز است مؤلف تصمیم به تالیف این کتاب گرفته است.قبل از وی نیز به دلیل اهمیت مسئله عدالت و تبیین مفهوم و احکام آن، در مباحث گوناگون بزرگان زیادی به تالیف کتابهائی در موضوع عدالت و گناهان کبیره و صغیره پرداخته اند که در الذریعة ج۱۵/ ۲۲۵ و ۲۲۶ به آنها اشاره شده است که از معروفترین آنان می توان به شهید ثانی (م ۹۶۶ ق)، محقق ثانی (م ۹۴۰ ق)، شیخ اعظم انصاری (م ۱۲۸۱ ق) و آخوند خراسانی (م ۱۳۲۷ ق) اشاره کرد.
سبک نوشتار کتاب
کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده و مؤلف تلاش نموده با استقراء تام کلمات فقها اثر ارزشمندی را ایجاد نماید که در این امر موفق بوده است. وی در این کتاب به آثار فقهی ارزشمندی همچون الهدایة شیخ صدوق (م ۳۸۱ ق)، الاشراف شیخ مفید (م ۴۱۳ ق)، کتابهای شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق)، الوسیلة (م بعد از ۵۸۵ ق)، السرائر ابن ادریس (م ۵۹۸ ق)، الجعفریة محقق اول (م ۶۷۶ ق)، الدروس، الذکری ( شهید اول م ۷۲۶ ق)، مسالک الافهام شهید ثانی (م ۹۶۶ ق)، مجمع الفائدة و البرهان محقق اردبیلی (م ۹۹۳ ق)، الکفایة محقق سبزواری (م ۱۰۹۰ ق)، مستند الشیعه محقق نراقی (م ۱۲۴۵ ق)، مفتاح الکرامة سید جواد عاملی (م ۱۲۲۶ ق)استناد نموده است.از طرفی چون وی از شاگردان مبرز و فاضل شیخ حسن نجفی (م ۱۲۶۶ ق) صاحب جواهر الکلام و شیخ اعظم انصاری (م ۱۲۸۱ ق) بوده است قسمت عمده ای از کتاب به ذکر نظریات آن دو و نقد و بررسی آن اختصاص یافته است همچنین نظریات صاحب مفتاح الکرامه بارها در کتاب ذکر و بررسی شده است که از این نظر کتاب از جایگاه خاصی برخوردار است. این کتاب از نظر استقراء تام کلمات فقها و بررسی دقیق آنها، فقه الحدیث عمیق، متن روان، بیان مباحث اصول فقه در بین آثار فقهی امامیه از اعتبار بالایی برخوردار است.اگر چه این کتاب به بیان مباحث فقهی عدالت پرداخته است اما طرح بعضی از مسائل اخلاقی مثل توبه، گناهان کبیره و صغیره در ضمن مباحث فقهی به آن رنگ و بوی کتابهای اخلاقی داده است.
تاریخ تالیف
این کتاب در محرم الحرام سال ۱۲۸۶ ق پایان یافته است.
نسخه ها
...
کتاب در بردارنده معنای عدالت، راههای اثبات آن، عوامل از بین رفتن عدالت است از آنجائی که مسئله عدالت در موارد زیادی مثل امام جماعت، مفتی، قاضی، و حاکم شرع و همینطور شاهد در دادگاه، راوی احادیث معصومین، وصی و غیر آنان مورد نیاز است مؤلف تصمیم به تالیف این کتاب گرفته است.قبل از وی نیز به دلیل اهمیت مسئله عدالت و تبیین مفهوم و احکام آن، در مباحث گوناگون بزرگان زیادی به تالیف کتابهائی در موضوع عدالت و گناهان کبیره و صغیره پرداخته اند که در الذریعة ج۱۵/ ۲۲۵ و ۲۲۶ به آنها اشاره شده است که از معروفترین آنان می توان به شهید ثانی (م ۹۶۶ ق)، محقق ثانی (م ۹۴۰ ق)، شیخ اعظم انصاری (م ۱۲۸۱ ق) و آخوند خراسانی (م ۱۳۲۷ ق) اشاره کرد.
سبک نوشتار کتاب
کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده و مؤلف تلاش نموده با استقراء تام کلمات فقها اثر ارزشمندی را ایجاد نماید که در این امر موفق بوده است. وی در این کتاب به آثار فقهی ارزشمندی همچون الهدایة شیخ صدوق (م ۳۸۱ ق)، الاشراف شیخ مفید (م ۴۱۳ ق)، کتابهای شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق)، الوسیلة (م بعد از ۵۸۵ ق)، السرائر ابن ادریس (م ۵۹۸ ق)، الجعفریة محقق اول (م ۶۷۶ ق)، الدروس، الذکری ( شهید اول م ۷۲۶ ق)، مسالک الافهام شهید ثانی (م ۹۶۶ ق)، مجمع الفائدة و البرهان محقق اردبیلی (م ۹۹۳ ق)، الکفایة محقق سبزواری (م ۱۰۹۰ ق)، مستند الشیعه محقق نراقی (م ۱۲۴۵ ق)، مفتاح الکرامة سید جواد عاملی (م ۱۲۲۶ ق)استناد نموده است.از طرفی چون وی از شاگردان مبرز و فاضل شیخ حسن نجفی (م ۱۲۶۶ ق) صاحب جواهر الکلام و شیخ اعظم انصاری (م ۱۲۸۱ ق) بوده است قسمت عمده ای از کتاب به ذکر نظریات آن دو و نقد و بررسی آن اختصاص یافته است همچنین نظریات صاحب مفتاح الکرامه بارها در کتاب ذکر و بررسی شده است که از این نظر کتاب از جایگاه خاصی برخوردار است. این کتاب از نظر استقراء تام کلمات فقها و بررسی دقیق آنها، فقه الحدیث عمیق، متن روان، بیان مباحث اصول فقه در بین آثار فقهی امامیه از اعتبار بالایی برخوردار است.اگر چه این کتاب به بیان مباحث فقهی عدالت پرداخته است اما طرح بعضی از مسائل اخلاقی مثل توبه، گناهان کبیره و صغیره در ضمن مباحث فقهی به آن رنگ و بوی کتابهای اخلاقی داده است.
تاریخ تالیف
این کتاب در محرم الحرام سال ۱۲۸۶ ق پایان یافته است.
نسخه ها
...
wikifeqh: رسالة_فی_العدالة_(للقزوینی)