[ویکی فقه] رسالة الإمامة (تلخیص المحصل). این کتاب تلخیص و تحلیل انتقادی کتاب «محصل افکار المتقدمین و المتاخرین» امام فخر رازی می باشد. کتاب المحصل مورد اهتمام علمائی همچون قطب الدین مصری (شاگرد فخر رازی)، نجم الدین دبیران کاتبی قزوینی، ابن کمونه،ابن خلدون، عصام السفراینی، ابی حامد شبلی و خواجه نصیر طوسی بوده است چنانکه بر این کتاب شرح و حاشیه نوشته اند.
خواجه نصیر الدین طوسی در مقدمه کتاب علت تالیف کتاب را این گونه بیان می کند: «در این زمان از کتب اصولی که بین مردم متداول است جز کتاب محصل کتابی در دست نیست و آن نیز برخلاف نامش مشتمل بر غث و سمین بسیار می باشد. خواستم که آنرا از زوائد خالی و مهذب نمایم و آنچه بحث در آن واجب است ذکر کنم اگرچه عده ای از افاضل بر این کتاب شروحی نوشته اند و برای توضیح و تبیین مطالب آن جهد و کوشش فراوانی کرده اند لیکن هیچ یک چنانکه باید موفق نگشته و از عهده آن چنانکه قاعده انصاف است برنیامده اند».
خواجه نصیر الدین طوسی در مقدمه کتاب علت تالیف کتاب را این گونه بیان می کند: «در این زمان از کتب اصولی که بین مردم متداول است جز کتاب محصل کتابی در دست نیست و آن نیز برخلاف نامش مشتمل بر غث و سمین بسیار می باشد. خواستم که آنرا از زوائد خالی و مهذب نمایم و آنچه بحث در آن واجب است ذکر کنم اگرچه عده ای از افاضل بر این کتاب شروحی نوشته اند و برای توضیح و تبیین مطالب آن جهد و کوشش فراوانی کرده اند لیکن هیچ یک چنانکه باید موفق نگشته و از عهده آن چنانکه قاعده انصاف است برنیامده اند».
[ویکی فقه] رساله الامامه (تلخیص المحصل). این کتاب تلخیص و تحلیل انتقادی کتاب «محصل افکار المتقدمین و المتاخرین» امام فخر رازی می باشد. کتاب المحصل مورد اهتمام علمائی همچون قطب الدین مصری (شاگرد فخر رازی)، نجم الدین دبیران کاتبی قزوینی، ابن کمونه،ابن خلدون، عصام السفراینی، ابی حامد شبلی و خواجه نصیر طوسی بوده است چنانکه بر این کتاب شرح و حاشیه نوشته اند.
خواجه نصیر الدین طوسی در مقدمه کتاب علت تالیف کتاب را این گونه بیان می کند: «در این زمان از کتب اصولی که بین مردم متداول است جز کتاب محصل کتابی در دست نیست و آن نیز برخلاف نامش مشتمل بر غث و سمین بسیار می باشد. خواستم که آنرا از زوائد خالی و مهذب نمایم و آنچه بحث در آن واجب است ذکر کنم اگرچه عده ای از افاضل بر این کتاب شروحی نوشته اند و برای توضیح و تبیین مطالب آن جهد و کوشش فراوانی کرده اند لیکن هیچ یک چنانکه باید موفق نگشته و از عهده آن چنانکه قاعده انصاف است برنیامده اند».
اختلاف در نام کتاب
در نام این کتاب اختلاف است، چنانکه ابن شاکر در کتاب فوات الوفیات از آن به تلخیص فی علم الکلام نام می برد و قاضی نور الله در مجالس المومنین شرح المحصل نامیده و صاحب کشف الحجب و الاستار تلخیص المحصل خوانده است و در نزد اکثر علماء به نقد المحصل مشهور است. خواجه از تالیف این کتاب در سال ۶۶۹ ه. ق فارغ گشته و آن را به علاء الدین عطا ملک جوینی اهداء می کند.
ساختار کتاب
کتاب به طور کلی به چهار رکن و هررکن گاه به اقسام و مسائلی تقسیم می شود که در ذیل می آید:
← الرکن الاول
...
خواجه نصیر الدین طوسی در مقدمه کتاب علت تالیف کتاب را این گونه بیان می کند: «در این زمان از کتب اصولی که بین مردم متداول است جز کتاب محصل کتابی در دست نیست و آن نیز برخلاف نامش مشتمل بر غث و سمین بسیار می باشد. خواستم که آنرا از زوائد خالی و مهذب نمایم و آنچه بحث در آن واجب است ذکر کنم اگرچه عده ای از افاضل بر این کتاب شروحی نوشته اند و برای توضیح و تبیین مطالب آن جهد و کوشش فراوانی کرده اند لیکن هیچ یک چنانکه باید موفق نگشته و از عهده آن چنانکه قاعده انصاف است برنیامده اند».
اختلاف در نام کتاب
در نام این کتاب اختلاف است، چنانکه ابن شاکر در کتاب فوات الوفیات از آن به تلخیص فی علم الکلام نام می برد و قاضی نور الله در مجالس المومنین شرح المحصل نامیده و صاحب کشف الحجب و الاستار تلخیص المحصل خوانده است و در نزد اکثر علماء به نقد المحصل مشهور است. خواجه از تالیف این کتاب در سال ۶۶۹ ه. ق فارغ گشته و آن را به علاء الدین عطا ملک جوینی اهداء می کند.
ساختار کتاب
کتاب به طور کلی به چهار رکن و هررکن گاه به اقسام و مسائلی تقسیم می شود که در ذیل می آید:
← الرکن الاول
...
wikifeqh: رسالة_الإمامة_(تلخیص_المحصل)