[ویکی فقه] برای اینکه بعد از رحلت پیامبر (صلّی الله علیه و آله) امت از حیران و گمراهی در امان باشند و به سعادت دین و دنیا برسند، لازم بود از طرف خداوند همانطوریکه پیامبر را منصوب کرده بود، نماینده و وصی جایگزین در رتبه پایین غیر نبوت، را نصب می کرد که همان امامت نام نهاده می شود.
۱. نظریه شیعه، که راه تعیین امام را منحصر در نص شرعی می داند. یعنی امامت مقامی است انتصابی و نصب امام، حق خداوند است، همان گونه که نبوت نیز مقامی انتصابی است، و تعیین پیامبر حق و شان خداوند است و بس. ۲. نظریه مورد قبول اهل سنت، که می گویند: راه تعیین امام منحصر در نص شرعی نیست، زیرا امامت انتصابی نبوده و مسلمانان می توانند خود، امام و جانشین پیامبر را انتخاب کنند.
دلایل نظریه اول
لزوم نصب امام از جانب خدا بین شیعیان امری است متقن، اما در سایر فرق اختلاف نظراتی هست، در اینجا به مواردی که اثبات این نظریه که امام باید از جانب خداوند نصب شود می پردازیم.
← برهان عصمت
برخی از متکلمان اهل سنت برای اثبات عقیده خود مبنی بر این که امامت امری انتخابی است و تعیین امام به رای و نظر مردم واگذار شده است، به آیات شوری استدلال کرده اند. در این جا به بررسی این استدلال ها و نقد آن ها می پردازیم.
← نخستین آیه
...
۱. نظریه شیعه، که راه تعیین امام را منحصر در نص شرعی می داند. یعنی امامت مقامی است انتصابی و نصب امام، حق خداوند است، همان گونه که نبوت نیز مقامی انتصابی است، و تعیین پیامبر حق و شان خداوند است و بس. ۲. نظریه مورد قبول اهل سنت، که می گویند: راه تعیین امام منحصر در نص شرعی نیست، زیرا امامت انتصابی نبوده و مسلمانان می توانند خود، امام و جانشین پیامبر را انتخاب کنند.
دلایل نظریه اول
لزوم نصب امام از جانب خدا بین شیعیان امری است متقن، اما در سایر فرق اختلاف نظراتی هست، در اینجا به مواردی که اثبات این نظریه که امام باید از جانب خداوند نصب شود می پردازیم.
← برهان عصمت
برخی از متکلمان اهل سنت برای اثبات عقیده خود مبنی بر این که امامت امری انتخابی است و تعیین امام به رای و نظر مردم واگذار شده است، به آیات شوری استدلال کرده اند. در این جا به بررسی این استدلال ها و نقد آن ها می پردازیم.
← نخستین آیه
...
wikifeqh: راه_تعیین_امام