راه اهن بایکال امور

دانشنامه عمومی

راه آهن بایکال آمور. راه آهن بایکال - آمور ( به انگلیسی: Байкало - Амурская магистраль ) معروف به خط بام، یا بام ( БАМ, BAM ) ، خط آهنی ۴۳۲۴ کیلومتری در شرق سیبری و خاور دور روسیه است. این راه آهن بین ۶۱۰ تا ۷۷۰ کیلومتر در شمال راه آهن سراسری سیبری و موازی با آن قرار دارد.
از آنجا که راه آهن سراسری سیبری بسیار نزدیک به مرز چین می گذرد خط بام به عنوان یک خط آهن راهبردی جایگزین برای آن و مدارهای بالاتر ساخته شد. هزینه ساخت خط بام ۱۴ میلیارد دلار برآورد شده است. به خاطر عبور این خط از مناطق دارای خاک منجمد زحمت و هزینه ساخت آن بسیار بالا بوده است. لئونید برژنف، نخست وزیر دوران شوروی، خط بام را «پروژه عمرانی قرن» توصیف کرده بود.
در سال های اخیر با گرمایش زمین و آب شدن خاک منجمد در سیبری، ساختمان ها و زیرساخت های این منطقه از جمله خط بام با مشکل فرورفتن در خاک تخریب روبرو شده اند.
خط بام در تایشت از راه آهن سراسری سیبری جدا می شود و سپس با گذر از رود آنگارا و براتسک و پس از آن رود لنا در اوست - کوت از کناره سِوِروبایکالسک در کناره شمالی دریاچه بایکال عبور می کند. خط بام سپس با گذر از تیندا و خانی در کامسامولسک بر آمور از رود آمور گذشته و سرانجام در سووتسکایا گاوان به اقیانوس آرام می رسد.
خط بام در مسیر خود بیست و یک تونل دارد که درازای کل آن ها ۴۷ کیلومتر است. در طول مسیر خط بام همچنین بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ پل ساخته شده که مجموع طول آنها بیش از ۴۰۰ کیلومتر می باشد.
در کل مسیر، تنها بخش غربی تایشت - تاکسیمو برقی شده که طول آن۴۶۹ کیلومتر است. مسیر خط بام عمدتاً تک خطه است اما پهنای کافی برای دوخطه شدن احتمالی آن در آینده موجود است. [ ۱]
عکس راه آهن بایکال آمور
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس