رابینسون آر ۲۲. رابینسون آر - ۲۲ ( به انگلیسی: Robinson R22 ) یک بالگرد سبُک دوسرنشین و پرفروش است که در سال ۱۹۷۳ به دست مهندس آمریکایی فرانکلین رابینسون طراحی شد و از سال ۱۹۷۹ تاکنون در خط تولید رابینسون هلیکاپتر است. [ ۳] این بالگرد از یک موتور لایکومینگ ۳۲۰ چهارسیلندر خطی هواخنک بهره می برد که تنفس طبیعی است و ۱۲۴ اسب بخار در اختیار بالگرد قرار می دهد. این بالگرد برای امور تفریحی، آموزشی، فیلمبرداری و نظارت هوایی به کار می رود. هزینه تعمیرات این بالگرد در ابتدا معقول است ولی پس از مدتی، بسیار سنگین می گردد که باعث می شود قیمت بالگردهای کارکرده ساخت رابینسون که بصورت دست دوم به فروش می رسند نسبت به مدل صفر کیلومتر افت بسیار زیادی داشته باشد. با وجود اینکه این بالگرد برای آموزش در ارتش ساخته نشده است، ولی ارتش کشورهای جمهوری دومینیکن و فیلیپین از این بالگرد برای آموزش بهره می برند. قیمت تمام شده این بالگرد حدود ۲۹۰ هزار دلار آمریکا است و بازه اورهال آن نیز هر ۲۲۰۰ ساعت پرواز است. شرکت رابینسون تاکنون بیش از ۴۶۰۰ فروند از این بالگرد را فروخته است که باعث می شود آر - ۲۲ در ردهٔ پرفروش ترین بالگردهای سبک جهان قرار بگیرد. با وجود اینکه بالگرد آر - ۲۲ برای آموزش ساخته نشده است، ولی تا سال ۲۰۱۲ در آمریکا ۱۷۰۰۰ کارآموز با این بالگرد خلبانی را یادگرفتند.
بسیاری از آزمایش های پرواز این بالگرد در فرودگاه زامپرینی فیلد در تورانس، کالیفرنیا در دهه ۱۹۷۰ میلادی انجام شد و پرواز با نمونه های آزمایشی به خلبان باتجربه ای به نام «جوزف جان تیم» واگذار شد که خلبانی پروازهای آزمایشی بوئینگ نیز بر عهدهٔ او بود. او مسئولیت پروازهای آزمایشی با هواپیماهای بسیار زیادی را بر عهده داشت که بوئینگ ۷۰۷، بوئینگ ۷۴۷، داگلاس دی سی - ۶ و خانواده کانویر سی وی - ۲۴۰ از جملهٔ آنان بودند. [ ۴] بالگرد رابینسون آر - ۲۲ در سال ۱۹۷۹ مجوز امنیتی را از اداره هوانوردی فدرال دریافت کرد و وارد خط تولید شد. به دلیل ارزان بودن قطعات و سادگی در نگهداری رابینسون - آر - ۲۲، دامداری های زیادی در آمریکای شمالی و و استرالیا آن را برای کنترل دام های خود به کار گرفتند. [ ۵] پروانه آر - ۲۲ بسیار سبک وزن و نازک است و گشتاور لختی بسیار کمی دارد و ابزارهای کنترلی این بالگرد نیز همگی مکانیکی هستند و به وسیلهٔ چرخ دنده پینیون و شانه ای کنترل می شوند. بالگرد فاقد هرگونه ابزار کنترلی هیدرولیک است. کنترل پروانه بوسیلهٔ سوآش پلیت و میله های فشاری مشابه کنترلگرهای سوپاپ در موتورهای سوپاپ رو است؛ بنابراین کنترل بالگرد کمی سفت و سخت است و تمایل به بیش فرمانی دارد؛ از این رو نیازمند ظرافت خلبان است تا از بیش فرمانی جلوگیری شود. به دلیل گشتاور لختی بسیار کم در این بالگرد و همچنین پروانهٔ نازک و پرتکان آن که به اصطلاح به حالت الاکنگی حرکت می کند، خطرات زیادی برای این بالگرد ایجاد کرده و در ایالات متحده آمریکا هواپیماهای آر - ۲۲ و آر - ۴۴ تنها به کارآموزان حرفه ای توصیه شده است. برای افزایش گشتاور لختی پروانهٔ بالگرد، معمولاً وزنه هایی فلزی در زیر صندلی قرار می دهند تا موجب افزایش آن شوند؛ ولی پروانهٔ نازک این بالگرد نیروی برآر کمی ایجاد کرده که موجب شده برای افزودن آن وزنه ها نیز محدودیت ایجاد شود. به اعتراف شرکت رابینسون، هواپیماهای این شرکت برای آموزش پرواز ساخته نشده اند و نیازمند خلبان باتجربه هستند. [ ۶] [ ۷]





این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبسیاری از آزمایش های پرواز این بالگرد در فرودگاه زامپرینی فیلد در تورانس، کالیفرنیا در دهه ۱۹۷۰ میلادی انجام شد و پرواز با نمونه های آزمایشی به خلبان باتجربه ای به نام «جوزف جان تیم» واگذار شد که خلبانی پروازهای آزمایشی بوئینگ نیز بر عهدهٔ او بود. او مسئولیت پروازهای آزمایشی با هواپیماهای بسیار زیادی را بر عهده داشت که بوئینگ ۷۰۷، بوئینگ ۷۴۷، داگلاس دی سی - ۶ و خانواده کانویر سی وی - ۲۴۰ از جملهٔ آنان بودند. [ ۴] بالگرد رابینسون آر - ۲۲ در سال ۱۹۷۹ مجوز امنیتی را از اداره هوانوردی فدرال دریافت کرد و وارد خط تولید شد. به دلیل ارزان بودن قطعات و سادگی در نگهداری رابینسون - آر - ۲۲، دامداری های زیادی در آمریکای شمالی و و استرالیا آن را برای کنترل دام های خود به کار گرفتند. [ ۵] پروانه آر - ۲۲ بسیار سبک وزن و نازک است و گشتاور لختی بسیار کمی دارد و ابزارهای کنترلی این بالگرد نیز همگی مکانیکی هستند و به وسیلهٔ چرخ دنده پینیون و شانه ای کنترل می شوند. بالگرد فاقد هرگونه ابزار کنترلی هیدرولیک است. کنترل پروانه بوسیلهٔ سوآش پلیت و میله های فشاری مشابه کنترلگرهای سوپاپ در موتورهای سوپاپ رو است؛ بنابراین کنترل بالگرد کمی سفت و سخت است و تمایل به بیش فرمانی دارد؛ از این رو نیازمند ظرافت خلبان است تا از بیش فرمانی جلوگیری شود. به دلیل گشتاور لختی بسیار کم در این بالگرد و همچنین پروانهٔ نازک و پرتکان آن که به اصطلاح به حالت الاکنگی حرکت می کند، خطرات زیادی برای این بالگرد ایجاد کرده و در ایالات متحده آمریکا هواپیماهای آر - ۲۲ و آر - ۴۴ تنها به کارآموزان حرفه ای توصیه شده است. برای افزایش گشتاور لختی پروانهٔ بالگرد، معمولاً وزنه هایی فلزی در زیر صندلی قرار می دهند تا موجب افزایش آن شوند؛ ولی پروانهٔ نازک این بالگرد نیروی برآر کمی ایجاد کرده که موجب شده برای افزودن آن وزنه ها نیز محدودیت ایجاد شود. به اعتراف شرکت رابینسون، هواپیماهای این شرکت برای آموزش پرواز ساخته نشده اند و نیازمند خلبان باتجربه هستند. [ ۶] [ ۷]






wiki: رابینسون آر ۲۲