دیوید چالمرز

دانشنامه عمومی

دیوید جان چالمرز ( به انگلیسی: David John Chalmers ) ( زاده ۲۰ آوریل ۱۹۶۶ ) فیلسوف و دانشمند علوم شناختی در زمینه فلسفه ذهن و فلسفه زبان است. وی استاد دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه نیویورک[ ۱] و همچنین مدیر مرکز خودآگاهی در دانشگاه ملی استرالیا است. در سال ۲۰۱۳ او به عنوان همکار فرهنگستان هنر و علوم آمریکا انتخاب شد.
کار معروف وی در فلسفه ذهن طرح مسئله دشوار خودآگاهی است. این مسئله را در کتاب ذهن خودآگاهی و مقاله رویارویی با مشکل دشوار خودآگاهی مطرح کرده است. چالمرز میان مشکلات آسان خودآگاهی از قبیل یافتن همبسته های عصبی آگاهی و مشکل دشوار خودآگاهی تمایز قائل می شود. مشکل دشوار این است که اصلاً چرا خودآگاهی وجود دارد؟ چگونه از سازوکارهای فیزیکی و عصبی خودآگاهی ظهور می یابد؟ این دیدگاه تجربه ذهنی را که به کیفیات ذهنی معروفند، مستقل از رفتار در نظر می گیرد. به نظر او میان دستگاه فیزیکی و دستگاه ذهنی یک شکاف تبیینی وجود دارد.
او در استدلال های خود یک زامبی فلسفی ابداع می کند: زامبی همانند یک شخص معمولی رفتار می کند و سخن می گوید اما فاقد هرگونه تجربه ذهنی است. چالمرز استدلال می کند که زامبی تصورپذیر بوده و از لحاظ منطقی ممکن است.
تفاوت اساسی بین مسائل ساده ( شناختی ) و مسئله دشوار ( پدیداری ) آگاهی در این است که مسائل آسان حداقل به لحاظ نظری از طریق استراتژی­ غالب در فلسفه ذهن یعنی فیزیکالیسم قابل پاسخگویی هستند. قائلان به غیرحذف ­انگاری ( مانند چالمرز، نیگل، سرل و . . . ) با طرح مسئله­ شکاف تبیینی، به دوگانه­ انگاری نزدیک می­شوند؛آن­چه چالمرزآن­را «دوگانه­ انگاری طبیعی­» می­نامد؛ دوگانه­ انگاری است چون معتقد است امور ذهنی به لحاظ وجودشناختی متمایز و غیرقابل تحویل به سیستم­های فیزیکی هستند و طبیعی ­انگاری است چون معتقد است امور ذهنی از سیستم‏های فیزیکی­ای مانند مغز ظهور می­یابند. . . . . چالمرز چنین تلقی­ای را «دوگانه­انگاری ویژگی­» مشخص می­کند. چالمرز استدلال می کند که آگاهی یک ویژگی بنیادی است که از نظر هستی شناختی مستقل از هر ویژگی فیزیکی شناخته شده ( و یا حتی ویژگی­های فیزیکی ممکن ) است،   ولی احتمالاً شبه­قوانینی روان فیزیکی وجود دارند که تعیین می کنند کدام سیستم فیزیکی با کدام نوع کیفیت مرتبط است. ادامه اعتقاد به چنین قوانینی باعث می­شود که او نسبت به ایده­ی «همه­آگاه­پنداری» که خودش آن­را «­همه­­پیش­آگاه­پنداری» می­نامد، گشوده باشد: ایده­ای که همه­چیز را یا لااقل «موجودات فیزیکی بنیادین» را آگاه می­داند.
عکس دیوید چالمرز
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس