[ویکی فقه] دیوید هیوم در ۲۶ آوریل ۱۷۱۱م به دنیا آمد و در ۲۵ اوت ۱۷۷۶م درگذشت. فیلسوف اسکاتلندی و از پیشروان مکتب تجربه گرایی بود؛ وی تاریخ نگار، اقتصاددان و مقاله نویس بود.
دیوید هیوم، فیلسوف و اندیشمند تجربه گرا و سودمندگرا، در ۲۶ آوریل ۱۷۱۱م در ادینبورگ اسکاتلند به دنیا آمد.
توماس، هنری، بزرگان فلسفه، ترجمه ی فریدون بدره ای، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶، چاپ پنجم، ص۴۴۰.
هیوم مقدمات یورش بر قانون طبیعی و حقوق طبیعی را در فلسفه ای که در رساله ی "درباره ی طبیعت بشر" عرضه کرد، فراهم آورده بود. او در این کتاب اعتبار مفهوم عقل را آن طور که نظریه پردازان حقوق طبیعی به کار برده بودند به مبارزه خواند.
پازارگاد، بهاءالدین، تاریخ فلسفه ی سیاسی، تهران، زوار، ۱۳۴۸، چاپ سوم، جلد دوم، ص۷۸۵.
هیوم مسلم دانست که انسان موجودی کاملا خودخواه و فرومایه است. انسان ها در مورد دوستان و خویشان براستی نیکخواه اند، اما در رفتار سیاسی تعصب دارند و نمی توان از خودخواهی آنها جلوگیری کرد. آنها که منافع یکسان و مشترکی دارند، در راه آن می کوشند، انسان وقتی تنها و بی پشتیبان باشد، به راحتی تحت تاثیر افکار دیگران قرار می گیرد، وقتی به باشگاه یا حزبی می پیوندد و یا دوستانی می یابد، ایستاری خصمانه می یابد. انسان به قدر کافی باهوش است که دریابد عدالت و حکومت باثبات به سود اوست اما آنقدر خردمندی ندارد که بر حسب اعتقادات خود زندگی کند. او اغلب سودهای فوری به دست آمده از بیداد را بر سودهای پایدار اما ناپیداتر که نتیجه رعایت همیشگی عدالت است ترجیح می دهد.
عالم، عبدالرحمن، تاریخ فلسفه ی سیاسی غرب عصر جدید و سده ی نوزدهم، تهران، مرکز چاپ و انتشارات وزارت خارجه، ۱۳۸۱، چاپ پنجم، ص۳۸۷.
...
دیوید هیوم، فیلسوف و اندیشمند تجربه گرا و سودمندگرا، در ۲۶ آوریل ۱۷۱۱م در ادینبورگ اسکاتلند به دنیا آمد.
توماس، هنری، بزرگان فلسفه، ترجمه ی فریدون بدره ای، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶، چاپ پنجم، ص۴۴۰.
هیوم مقدمات یورش بر قانون طبیعی و حقوق طبیعی را در فلسفه ای که در رساله ی "درباره ی طبیعت بشر" عرضه کرد، فراهم آورده بود. او در این کتاب اعتبار مفهوم عقل را آن طور که نظریه پردازان حقوق طبیعی به کار برده بودند به مبارزه خواند.
پازارگاد، بهاءالدین، تاریخ فلسفه ی سیاسی، تهران، زوار، ۱۳۴۸، چاپ سوم، جلد دوم، ص۷۸۵.
هیوم مسلم دانست که انسان موجودی کاملا خودخواه و فرومایه است. انسان ها در مورد دوستان و خویشان براستی نیکخواه اند، اما در رفتار سیاسی تعصب دارند و نمی توان از خودخواهی آنها جلوگیری کرد. آنها که منافع یکسان و مشترکی دارند، در راه آن می کوشند، انسان وقتی تنها و بی پشتیبان باشد، به راحتی تحت تاثیر افکار دیگران قرار می گیرد، وقتی به باشگاه یا حزبی می پیوندد و یا دوستانی می یابد، ایستاری خصمانه می یابد. انسان به قدر کافی باهوش است که دریابد عدالت و حکومت باثبات به سود اوست اما آنقدر خردمندی ندارد که بر حسب اعتقادات خود زندگی کند. او اغلب سودهای فوری به دست آمده از بیداد را بر سودهای پایدار اما ناپیداتر که نتیجه رعایت همیشگی عدالت است ترجیح می دهد.
عالم، عبدالرحمن، تاریخ فلسفه ی سیاسی غرب عصر جدید و سده ی نوزدهم، تهران، مرکز چاپ و انتشارات وزارت خارجه، ۱۳۸۱، چاپ پنجم، ص۳۸۷.
...
wikifeqh: دیوید_هیوم