دیوید هیوم

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] دیوید هیوم در ۲۶ آوریل ۱۷۱۱م به دنیا آمد و در ۲۵ اوت ۱۷۷۶م درگذشت. فیلسوف اسکاتلندی و از پیشروان مکتب تجربه گرایی بود؛ وی تاریخ نگار، اقتصاددان و مقاله نویس بود.
دیوید هیوم، فیلسوف و اندیشمند تجربه گرا و سودمندگرا، در ۲۶ آوریل ۱۷۱۱م در ادینبورگ اسکاتلند به دنیا آمد.
توماس، هنری، بزرگان فلسفه، ترجمه ی فریدون بدره ای، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶، چاپ پنجم، ص۴۴۰.
هیوم مقدمات یورش بر قانون طبیعی و حقوق طبیعی را در فلسفه ای که در رساله ی "درباره ی طبیعت بشر" عرضه کرد، فراهم آورده بود. او در این کتاب اعتبار مفهوم عقل را آن طور که نظریه پردازان حقوق طبیعی به کار برده بودند به مبارزه خواند.
پازارگاد، بهاءالدین، تاریخ فلسفه ی سیاسی، تهران، زوار، ۱۳۴۸، چاپ سوم، جلد دوم، ص۷۸۵.
هیوم مسلم دانست که انسان موجودی کاملا خودخواه و فرومایه است. انسان ها در مورد دوستان و خویشان براستی نیکخواه اند، اما در رفتار سیاسی تعصب دارند و نمی توان از خودخواهی آنها جلوگیری کرد. آنها که منافع یکسان و مشترکی دارند، در راه آن می کوشند، انسان وقتی تنها و بی پشتیبان باشد، به راحتی تحت تاثیر افکار دیگران قرار می گیرد، وقتی به باشگاه یا حزبی می پیوندد و یا دوستانی می یابد، ایستاری خصمانه می یابد. انسان به قدر کافی باهوش است که دریابد عدالت و حکومت باثبات به سود اوست اما آنقدر خردمندی ندارد که بر حسب اعتقادات خود زندگی کند. او اغلب سودهای فوری به دست آمده از بیداد را بر سودهای پایدار اما ناپیداتر که نتیجه رعایت همیشگی عدالت است ترجیح می دهد.
عالم، عبدالرحمن، تاریخ فلسفه ی سیاسی غرب عصر جدید و سده ی نوزدهم، تهران، مرکز چاپ و انتشارات وزارت خارجه، ۱۳۸۱، چاپ پنجم، ص۳۸۷.
...

پیشنهاد کاربران

دیوید هیوم ( به انگلیسی: David Hume؛ ۷ مه ۱۷۱۱ – ۲۵ اوت ۱۷۷۶ ) از فیلسوفان دوران روشنگری اسکاتلند، تاریخ نگار، اقتصاددان، نظریه پرداز، کتابدار و جستارنویس اسکاتلندی بوده است. هیوم به دلیل اختلاف نظر فلسفی با اکثر فیلسوفان و ذهنیت متفاوت خود در حوزه های فلسفی از قبیل تجربه گرایی، شک گرایی و طبیعت گرایی متافیزیکی مشهور است. در واقع او را باید یکی از شاخص ترین چهره های فلسفه با ایدئولوژی تجربه گرایی دانست.
...
[مشاهده متن کامل]

دیوید هیوم با نگارش کتاب رساله دربارهٔ طبیعت آدمی ( ۱۷۴۰–۱۷۳۹میلادی ) تلاش کرد تا شناختی طبیعت گرایانه از انسان به دست آورد، تا از رهگذر آن مبنای روانی طبیعت انسان را ارزیابی کند. دیوید هیوم مخالف وجود "فطرت" بود. وی معتقد بود که تمام دانش انسانی تنها از "تجربه" سرچشمه می گیرد. این اعتقاد او را به عنوان یک فیلسوف تجربه گرا در کنار فلاسفه ای مانند فرانسیس بیکن، توماس هابز، جان لاک و جرج بارکلی، فیلسوفان تجربه گرا قرار می دهد. یکی از مهم ترین و ماندگارترین مسائل مورد پژوهش وی، مسئلهٔ استقرا در علم منطق است.
استقرا به این معنی است که نتیجه گیری وجود یک رابطهٔ علّی است که از قیاس مقدمات بحث و یا کنکاش در تجربیات گذشته، مستلزم آن است که فرض کنیم آینده چیزی شبیه گذشته خواهد بود فرضی که خود نمی تواند مبتنی بر تجربیات گذشته باشد. استدلال هیوم این بود که استقرا و باور به علیت، به جهت عقلی توجیه شدنی نیست. و این دو، از عرف و عادت ذهنی ناشی می شوند. ما در واقع هرگز نمی فهمیم که یک اتفاق معلول اتفاقی دیگر است ( علت و معلول ) بلکه تنها پیوستگی دائم بین رخدادها ( همراه شدن از نظر زمانی و نزدیکی زمان وقوع آن ها ) را تجربه می کنیم. مسئلهٔ استقرا در این جا به این معناست که برقرار کردن هرگونه رابطهٔ علیت از تجربهٔ گذشته، مستلزم این پیش فرض است که هر معلولی دارای علتی است.
هیوم که جزو مخالفان خردگرایی فلسفی بود، اعتقاد داشت که این، "امیال" ( passions ) انسان است که حاکم بر رفتار اوست و نه عقلش: «عقل صرفاً بردهٔ امیال انسان است یعنی عقل تابع خواسته های انسان است و از خود اختیاری ندارد. » هیوم یک فیلسوف احساس گرا ( sentimentalist ) بود و اعتقاد داشت که اخلاق بیشتر مبتنی بر عاطفه و احساس است تا اصول تجریدی اخلاقی. هیوم خود را متعهد به توضیح طبیعت گرایانهٔ پدیدهٔ اخلاقی می دید و می توان گفت نخستین فردی محسوب می شود که مسئلهٔ «هست و باید» را به وضوح توضیح داده و ایده ای که در این مسئله مطرح می شود این است که الزام و باید را نمی توان صرفاً از آن چه که هست بیرون کشید.

دیوید هیوم
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/دیوید_هیوم

بپرس