دقیقی
/daqiqi/
لغت نامه دهخدا
دقیقی. [ دَ ] ( اِخ ) لقب ابوالحسن حلوانی طبری. رجوع به ابوالحسن الدقیقی شود.
دقیقی. [ دَ ] ( اِخ ) ابومنصور محمدبن احمد. از شاعران بزرگ ایرانی در قرن چهارم هجری. مولد او را طوس ، بلخ ، سمرقند یا بخارا، و تاریخ وفاتش را در حدود سالهای 367 تا 370 هَ. ق. ضبط کرده اند. اگر از روی نسبت او بتوان قیاس کرد، ظاهراً خود او یا خانواده اش به آردفروشی اشتغال داشته اند. و خود بر دین زردشتی بود. بشهادت بعضی اشعارش ، نخست ابومظفر چغانی را مدح می گفت ، و در روزگار منصوربن نوح و نوح بن منصور سامانی شهرت یافت. او نخستین سراینده شاهنامه بود و هزار بیت درباره داستان گشتاسب و ظهور زردشت بسرود و چون در جوانی بدست غلام خود کشته شد به اتمام شاهنامه کامیاب نشد، و فردوسی این هزار بیت او را عیناً در شاهنامه خود آورده است و در مقدمه آن ابیات تصریح کرده است که دقیقی را به خواب دیده و به خواهش او ابیات منظوم او را داخل اشعار خود کرده است. دقیقی قصیده و غزل نیز میسرود، وسخن گویان بزرگی چون عنصری و فرخی سیستانی از سبک وی پیروی کرده اند. ( از دایرةالمعارف فارسی ) ( از فرهنگ فارسی معین ). بدیعالزمان فروزانفر ( سخن و سخنوران ج 1ص 12 ) در مورد نام و لقب دقیقی چنین آرد: اسم او محمدبن احمد یا محمدبن محمدبن احمد یا منصوربن احمد، کنیه او چنانکه محمد عوفی نقل می کند ابومنصور است. دوروایت اول در اسم متفق و در طرد نسبت مختلفند، ولی این اختلاف چندان مهم نیست زیرا در کتب و انساب گاهی جد را بجای پدر ذکر می کنند. در روایت سوم یعنی اینکه نام دقیقی منصوربن احمد است احتمال می دهیم که منصوراز همان کلمه ابومنصور کنیه دقیقی تحریف و بجای اسم استعمال شده باشد و بنابراین اسم او به احتمال قوی ابومنصور محمدبن محمدبن احمد خواهد بود. کلمه دقیقی که لقب مسلم اوست از دقیق به معنی آرد گرفته شده و شاید خود در اوایل حال یا پدر یا یکی از اجدادش آردفروش بوده و بدین مناسبت مانند ثعالبی و فراء به دقیقی لقب یافته است. و اینکه محمد عوفی می گوید او را بسبب دقت معانی و رقت الفاظ دقیقی گفتند، از قبیل مناسبات بعدالوقوع و مستلزم تمحلات نحوی است زیرا دقیق خود صفت [ است ] و نسبت بدان بی اشکال نیست و به لغت عربی در مثل این مورد دقیق الالفاظ أو المعانی گفته میشود. و در مولدش هم تذکره نویسان خلاف کرده او را بلخی یا طوسی یا سمرقندی یا بخارائی می دانند و بعضی سمرقندی بودنش را قوی ترین احتمالات شمرده ، بقیه اقوال را تضعیف می کنند. دقیقی از شعرای بلندمرتبه و ارجمندزبان فارسی است ، قطعات متفرقی که از او بجاست نهایت قدرت طبع و قوت اسلوب این شاعر را نشان می دهد. ولی قسمت بحر تقارب یا گشتاسبنامه او که فردوسی آن را در شاهنامه نقل کرده دارای ابیات مضطرب و سست و کلمات متناقض و مصراعهای مقطوع است و با دیگر اشعار او متناسب نیست و بهمان مایه می توان تصدیق کرد که دقیقی خیال وسیع و فکر عمیق نداشته است - انتهی. دقیقی را غیر از اشعار گشتاسب نامه ، قصاید و قطعات و ابیات پراکنده ای است که چند بیت از آن برای نمونه نقل میشود:بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
( صفت ) منسوب به دقیق آرد فروش .
علی بن عبید الله دقیقی بغدادی مشهور به دقاق .
فرهنگ معین
پیشنهاد کاربران
ابو منصور محمد بن احمد توسی ( پس از ۳۲۰ – میان ۳۶۷ تا ۳۶۹ هجری قمری ) که بیشتر به کوتاهی با نام دقیقی شناخته می شود، یک شاعر فارسی زبان بود. او از نخستین کسانی بود که پیش از فردوسی تلاش کرد داستان های ملی ایران را به شعر درآورد و از پیشگامان حماسه سرایی به زبان فارسی است. بخش کوچکی از بخش های آغازین شاهنامه سرودهٔ اوست که فردوسی آن ها را با ذکر نام نویسنده اصلی در اثر خود گنجانده است. زادگاه وی بنا به روایات گوناگون، توس، بلخ، سمرقند و بخارا ذکر شده است، اما بر پایهٔ پژوهش های نوین، این گونه پنداشته می شود که او زادهٔ شهر توس بوده است. دقیقی با دربار شاهان سامانی در پیوند بود و به تشویق نوح دوم سامانی به نظم درآوردن شاهنامه ابومنصوری را آغاز کرد. اما پیش از آنکه آن را به پایان برساند، به دست غلام خود کشته شد. پس از آن فردوسی توسی کار دقیقی را ادامه داد و شاهنامهٔ ابومنصوری را که منثور بود به نظم درآورد. فردوسی در شاهنامهٔ خود داستان زندگی دقیقی را به کوتاهی نقل کرده و هزار بیتی که دقیقی سروده را هم در شاهنامهٔ خود گنجانده و بدین گونه از ازدست رفتن آن ها جلوگیری کرده است. در دوران های نوین، از سوی خاورشناسان این دیدگاه مطرح شد که دقیقی زرتشتی بوده، ولی امروزه این دید با پژوهش های بیشتر رد شده و دقیقی را مسلمان شیعه به شمار می آورند. دقیقی از بزرگ ترین و مهم ترین شاعرهای فارسی زبان است و تأثیری فراوان بر شاعرهای پس از خود، به ویژه سرایندگان سبک حماسی شعر فارسی گذاشته است.
... [مشاهده متن کامل]
کتاب هایی که یادی از دقیقی یا شعرهایش کرده اند: شاهنامه فردوسی ( ۴۰۰ ) ، تاریخ بیهقی ( نیمه دوم سده پنجم ) ، شرح قصیده ابوالهیثم ( پایان سده چهارم و آغاز سده پنجم ) ، چهار مقاله نظامی عروضی ( پیرامون ۵۵۰ هجری ) ، حدائق السحر رشید وطواط ( سده ششم ) ، ترجمان البلاغه ( آغاز سده ششم ) ، لباب الالباب عوفی ( ۶۱۷ تا ۶۲۵ ) ، مونس الاحرار محمد جاجرمی ( ۷۴۱ ) ، تاریخ سیستان، تاریخ گزیده ( ۷۳۰ ) ، دیوان فرخی، غضایری، معزی، ادیب صابر، سوزنی، لغت فرس اسدی توسی، صحاح الفرس، فرهنگ جهانگیری، سخن و سخنوران تألیف فروزانفر، احوال رودکی از سعید نفیسی، و مقاله تقی زاده در مجله کاوه.
در نوشته های خاورشناسان به دو دلیل از دقیقی یاد شده. در جای هایی که سخن از ادبیات فارسی و شاعرهای این زبان است، چون دقیقی از پیشگامان شعر فارسی بوده نامش در میان دیگر شاعرها آورده می شود. مناسبت دیگر آن است که کسانی که به جستجو در زندگانی فردوسی پرداخته اند، همچنان به دلیل اینکه بخشی از شاهنامه سرودهٔ دقیقی است، از پژوهش دربارهٔ او نیز سر باز نزده اند. در اینجا برخی از مهم ترین پژوهش هایی که خاورشناسان دربارهٔ دقیقی انجام داده اند را به کوتاهی می آوریم. این مطالب برگرفته از مقالهٔ ایرج افشار است که در سال ۱۳۵۵ خورشیدی چاپ شده است.
... [مشاهده متن کامل]
کتاب هایی که یادی از دقیقی یا شعرهایش کرده اند: شاهنامه فردوسی ( ۴۰۰ ) ، تاریخ بیهقی ( نیمه دوم سده پنجم ) ، شرح قصیده ابوالهیثم ( پایان سده چهارم و آغاز سده پنجم ) ، چهار مقاله نظامی عروضی ( پیرامون ۵۵۰ هجری ) ، حدائق السحر رشید وطواط ( سده ششم ) ، ترجمان البلاغه ( آغاز سده ششم ) ، لباب الالباب عوفی ( ۶۱۷ تا ۶۲۵ ) ، مونس الاحرار محمد جاجرمی ( ۷۴۱ ) ، تاریخ سیستان، تاریخ گزیده ( ۷۳۰ ) ، دیوان فرخی، غضایری، معزی، ادیب صابر، سوزنی، لغت فرس اسدی توسی، صحاح الفرس، فرهنگ جهانگیری، سخن و سخنوران تألیف فروزانفر، احوال رودکی از سعید نفیسی، و مقاله تقی زاده در مجله کاوه.
در نوشته های خاورشناسان به دو دلیل از دقیقی یاد شده. در جای هایی که سخن از ادبیات فارسی و شاعرهای این زبان است، چون دقیقی از پیشگامان شعر فارسی بوده نامش در میان دیگر شاعرها آورده می شود. مناسبت دیگر آن است که کسانی که به جستجو در زندگانی فردوسی پرداخته اند، همچنان به دلیل اینکه بخشی از شاهنامه سرودهٔ دقیقی است، از پژوهش دربارهٔ او نیز سر باز نزده اند. در اینجا برخی از مهم ترین پژوهش هایی که خاورشناسان دربارهٔ دقیقی انجام داده اند را به کوتاهی می آوریم. این مطالب برگرفته از مقالهٔ ایرج افشار است که در سال ۱۳۵۵ خورشیدی چاپ شده است.